Obs Het Zand
Pauwoogvlinder 18
3544 DB Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
28.18
Spreiding
7.6

De schoolweging van Het Zand is 28,18 , met een spreiding van 7,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.4% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, ook in uitdagende omstandigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.18% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48.6%. Dit geeft aan dat de school effectief differentieert, gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.18).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

30% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, bijna 2x hoger dan bij vergelijkbare scholen (18.61%). Toch blijft de school inclusief met 8.57% vmbo-b/k adviezen (iets boven regionaal gemiddelde). De brede adviesrange weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet ZandGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De resultaten van het onderwijs Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (Parnassys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Tussentijdse resultaten Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methodeonafhankelijke toetsen (van het Leerling in Beeld volgsysteem primair onderwijs) afgenomen. We gebruiken deze gegevens om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. Hieronder staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen. Het zijn de volgende toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen: in de groepen drie en vier dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs; in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal; in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken; verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog dat de leerlingen steeds meer zelfstandig opdrachten moeten doen. Het dagelijkse werk van de leerlingen wordt op diverse manieren gevolgd. We doen zoveel mogelijk op papier, zodat de leerlingen de basis goed gaan leggen. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen zicht hebben op wat ze goed kunnen en waar zij nog hulp bij nodig hebben. De leerling hebben op deze manier zelf goed zicht op hun eigen ontwikkeling ten aanzien van de doelen en de leerkracht biedt de gewenste hulp. We gebruiken daarnaast observaties, methodegebonden toetsen en toetsen uit het leerlingvolgsysteem. In onderstaand schema geven we aan welke (toets)gegevens we gebruiken om zicht te hebben op de ontwikkeling van onze leerlingen. Vanaf groep 3 kunt u gegevens van de toetsen inzien in het ouderportaal van Parnassys. Daarnaast krijgen de leerlingen tweemaal per jaar een rapport. Alle toetsen worden op papier gemaakt. Toetsoverzicht: Nederlandse taal · Leerling in Beeld SPELLING (gr 3-8) · Leerling in Beeld BEGRIJPEND LEZEN (gr 5-8) · Leerling in Beeld DMT (gr 4-8) · Leerling in Beeld AVI (gr 3-8) · Kleuter in Beeld observaties (gr 1-2) · Werkstukken, (boek) presentaties, spreekbeurten · Methodegebonden Toetsen (groep 3-8) · Leerling in Beeld Rekenen en Wiskunde (groep 3-8) Engelse taal · Methodegebonden toetsen (groep 7-8) Thematisch werken · Presentaties, werkstukken (groep 4-8) Schoolbespreking Tweemaal per jaar (maart, juni) reflecteren leerkrachten en intern begeleider (IB) op de tussenresultaten van de leerlingen om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak beredeneerd te bepalen. Dit wordt vastgelegd in Leeruniek. De manier waarop de interne ondersteuningsstructuur is vormgegeven en functioneert is vastgelegd in het zorgplan. Tussenopbrengsten We streven als school ernaar om voor alle vakken de opbrengsten tussen de 2.2 en 4.2 niveauwaarden op uit te komen. Het landelijk gemiddelde is tussen de 2.0 en 4.0. Wij nemen de middenmoot als vertrekpunt. Elk jaar maken we een trendanalyse naar aanleiding van de opbrengsten van de midden-toetsen die in dat schooljaar zijn afgenomen. Uit de opbrengsten van dit jaar is te zien dat de school haar ambities op leestechniek heeft behaald. Echter, wanneer we naar de ontwikkeling op leerling niveau kijken, zien we grotere verschillen. Het beeld in school is dat alle resultaten op voldoende tot goed niveau liggen. De borging van het huidige onderwijs maakt dat we een vrij stabiel beeld hebben en we grip hebben op welke interventies in principe goed zullen werken. Naast de duidelijke zorgstructuur en de consequente wijze van lesgeven waarbij gebruikt gemaakt wordt van het directe instructiemodel hebben wij toch goed kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen. Dit schooljaar hebben wij ingezet op begrijpend lezen en woordenschat onderwijs. Gegevens kwaliteitsvragenlijsten Sociaal emotionele ontwikkeling leerlingen Obs Het Zand monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We maakten afgelopen jaar gebruik van LIB! voor het observeren van het welbevinden, de betrokkenheid en de sociale vaardigheden van leerlingen van groep 3-8 en Kijk voor de leerlingen in groep 1-2. Uit de Zien afname van dit schooljaar zowel in november (22) als in maart (23) komen de volgende aspecten in alle groep gemiddeld als goed naar voren: Pestbeleving (91%), pestgedrag (96%), veiligheidsbeleving (88%) en relatie met andere kinderen (88%). (100% is de totaalwaarde, indien het 100% is, heeft geen enkel kind aangegeven ergens moeite/zorgen over te hebben) We zien hier dat de inzet van De Vreedzame School zijn invloed heeft. Ook de start van de Rots & Water lessen tijdens bewegingsonderwijs heeft hier invloed. Het welbevinden (70%- 95%) en de betrokkenheid (75- 92%) schommelt per klas. De autonomie (61%-85%) laat in veel groepen een onvoldoende score zien. We is hier een groei te zien ter vergelijking met de score van vorig jaar. We hebben hier dit schooljaar dan ook actief aan gewerkt. Het eerste thema van dit schooljaar (via Stichting LeerKRACHT) was Rust, sfeer en (sociale) veiligheid en het tweede thema waar intensief aan is gewerkt was Eigenaarschap. De autonomie beleving blijft natuurlijk opvallend laag. Over de Zien opbrengsten heeft de gedragsspecialist gesprekken gevoerd met leerkrachten om samen te bespreken wat er nodig is voor de groep en eventueel individuele kinderen. Daarnaast zijn er door de groepsleerkrachten kindgesprekken gevoerd, met waar nodig vervolgacties. Komend schooljaar nemen wij ook weer de Sociale vragenlijsten van Leerling In Beeld af en via Vensters.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5.63% presteert onder advies (landelijk 11.81%), dankzij zorgvuldige advisering door de adviescommissie. 74.65% blijft exact op adviesniveau, wat wijst op realistische inschattingen. De focus op monitoring via methodetoetsen en het Leerlingvolgsysteem draagt hieraan bij.

Sociale ontwikkeling

Pedagogisch klimaat en veiligheid Een veilige omgeving met een ontspannen en open sfeer is volgens ons een voorwaarde om goed te kunnen leren en werken. Wij vinden een warm en positief klimaat met duidelijke structuren belangrijk. In dit klimaat hebben we oog voor elkaars talenten en individuele verschillen. Dit zie je als volgt terug in onze school: - Er is ruimte voor kinderen om samen te werken en eigen keuzes te maken. - Er is een sfeer waarin het benoemen van positief gedrag en het uiten van waardering naar elkaar vanzelfsprekend is. - Er is een regelmatige en goede afstemming tussen thuis en school, waarbij wij de school als eerstverantwoordelijke voor het onderwijs zien. - Er is oor voor elkaar LEES MINDER

Vreedzaam

Samen

Eigenaarschap

Wat is de werkwijze van Obs Het Zand voor sociale ontwikkeling?

Obs Het Zand werkt met het programma 'De Vreedzame School', dat de basis vormt van het pedagogisch handelen. De school streeft naar een gemeenschap waar iedereen zich gehoord en gezien voelt. Binnen dit programma leren kinderen omgaan met conflicten, zelfstandig beslissingen nemen en verantwoordelijkheid dragen. De school heeft een grondwet met respect, samenwerking, rust en goed omgaan met materialen. Het sociaal-emotioneel functioneren wordt gemonitord door het welbevinden, de pestbeleving en de veiligheidsbeleving. Leerlingen van groep 5-8 vullen digitale vragenlijsten van LIB in, groep 3 en 4 een papieren versie en groep 1-2 gebruikt het leerlingvolgsysteem LIB. Leerkrachten, leerlingen en ouders zijn betrokken bij het proces. De school is tevreden met de resultaten en richt zich op de autonomie van de kinderen. Aandacht voor 'De Vreedzame School' en groepsspelen tijdens de pauze dragen bij aan de veiligheidsbeleving en saamhorigheid.

Welke registratievorm(en) gebruikt Obs Het Zand om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs Het Zand gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Obs Het Zand?

Obs Het Zand gebruikt 'Vreedzame school' als methode voor sociaal-emotioneel leren.