KBS Stepping Stones
Notebomenlaan 137
3582 CJ Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
22.78
Spreiding
5.24

De schoolweging van Stepping Stones is 22,78 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning, ook voor leerlingen met een internationaal profiel. De school overtreft hiermee het Utrechtse gemiddelde van 97,7%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

88,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 58,9%. Dit onderstreept de ambitieuze onderwijsaanpak, met name in taal en rekenen. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen in Utrecht scoren gemiddeld 67,7%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 42,9% havo en 42,9% vwo (totaal 85,7%). Dit contrasteert met het Utrechtse gemiddelde van 16,1% havo en 18,6% vwo. Praktijkonderwijs wordt niet geadviseerd, terwijl vergelijkbare scholen hier 1% van de adviezen aan besteden. De focus op doorstroom naar hoger onderwijs sluit aan bij het Engelstalige curriculum.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsStepping StonesGemeente AmsterdamNederland
LIB177.04175.23183.09

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij gaan uit van de kerndoelen die door de overheid gesteld zijn. Dit betekent dat wij kijken naar wat de leerlingen per halfjaar moeten leren en hier op inspelen met ons leerstofaanbod. Tevens worden 2 maal per jaar de cito toetsen Leerling in Beeld afgenomen en aan de hand van deze resultaten bekijken we met het team de opbrengsten en wordt ons aanbod en onderwijs aangepast op de behoeften van de leerlingen.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Uit de gegevens blijkt een stabiel adviespatroon: in 2023-2024 stroomden 8 van de 11 leerlingen door naar vwo zonder zittenblijvers. Dit duidt op adequate advisering. De school hanteert een 'doorlopende ontwikkellijn' met tussentijdse toetsmomenten, beschreven in hun onderwijsvisie.

Sociale ontwikkeling

KBS Stepping Stones is een katholieke school waar kinderen en leerkrachten in staat worden gesteld om in een inspirerende sfeer te leren en zich optimaal te ontwikkelen en te ontplooien. Een school waar leren, beleving en een goede sfeer heel belangrijk zijn. Vanuit deze visie is het voor de kwaliteit van het onderwijs belangrijk dat er een sfeer wordt gecreëerd die niet alleen gericht is op optimale leeromstandigheden voor de kinderen, maar die zowel kinderen als leerkrachten stimuleert in hun verdere ontwikkeling en ontplooiing. Inspirerend is een sfeer die zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en creativiteit aanmoedigt. Die sfeer wordt gecreëerd door met behulp van de Kanjertraining zowel aan kinderen als aan leerkrachten systematisch gerichte feedback te geven op hun gedrag en werkhouding op deze kenmerken. Ze dragen er, in combinatie met moderne onderwijsmethoden, toe bij dat talenten van kinderen en leerkrachten maximaal worden benut in het realiseren van een kwalitatief hoog leerrendement. Het katholieke karakter van de school komt tot uiting in de accenten die in de bejegening, zowel door leerkrachten van kinderen als tussen kinderen en tussen leerkrachten onderling, worden gelegd op verdraagzaamheid, hulpvaardigheid, openheid en naastenliefde. LEES MINDER

Vertrouwen

Rust

Sociale redzaamheid

Wat is de werkwijze van KBS Stepping Stones voor sociale ontwikkeling?

Aan het begin van het schooljaar worden de kanjerafspraken in de klas besproken en op een zichtbare plaats opgehangen. Gedurende het schooljaar wordt met lessen uit de Kanjertraining, filosofielessen, Paarse Vrijdag en de Week van de Lentkriebels aandacht besteed aan de sociale ontwikkeling, inzicht in jezelf, anderen en de omgang met elkaar. Zo wordt er een omgeving gecreëerd waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. De Kanjertraining is opgenomen in de database voor effectieve jeugdinterventies van het NJi en kent een leerlingvolgsysteem (KanVAS) dat is erkend door de Cotan en door de Onderwijsinspectie wordt gebruikt om de sociale opbrengsten bij kinderen te meten.

Welke registratievormen gebruikt KBS Stepping Stones om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS Stepping Stones gebruikt Kanvas en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Stepping Stones?

KBS Stepping Stones gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.