
Schoolweging
De schoolweging van Paulus Utrecht is 21,18 , met een spreiding van 5,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm (85%). Dit consistent hoge percentage over 14 jaar bevestigt de basiskwaliteit van onderwijs, zoals beschreven in het kwaliteitshandvest. De score ligt gelijk aan vergelijkbare scholen (98.9%), maar met een complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 82.69% behaalde streefniveaus overtreft KBS Paulus zowel de eigen signaleringswaarde (68.3%) als vergelijkbare scholen (77.81%). Dit onderstreept de effectiviteit van hun adaptieve rekenmethodiek. De toename van 4.89% t.o.v. referentiescholen sluit aan bij het gepersonaliseerde leerplan uit het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school toont een uitgesproken theoretische focus: 54.39% vwo-advies tegen 18.61% landelijk. Tevens valt een hoog havo-percentage op (19.3% vs. 16.07%). Het praktijkonderwijs blijft beperkt (0%), in contrast met 1.01% bij vergelijkbare scholen. De brede adviesrange – van vmbo-(g)t (8.77%) tot vwo – weerspiegelt de spreiding in schoolweging (5.02).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Paulus Utrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De resultaten van het onderwijs Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. We gebruiken hiervoor twee systemen: ParnasSys en Leeruniek. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode-gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het Cito. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met een bijbehorend toetsprotocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Wij maken ieder half jaar een evaluatie over de opbrengsten, waarbij we kijken naar de individuele groei van kinderen, de opbrengsten in de groep en de totale opbrengsten van school. Bij deze analyse gebruiken we de referentieniveaus, die voor het onderwijs gebruikt worden. Niveau 1F: fundamenteel niveau. Dit zouden leerlingen aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs op 12 jarige leeftijd moeten kunnen bereiken. Niveau 1S: hoger streefniveau voor het (speciaal) basisonderwijs, geeft aan waar een leerling die meer kan, naar toe kan werken. Niveau 2F: niveau dat leerlingen aan het einde van het VMBO bb/kb of MBO 1/2/3 bereikt moeten hebben. Dit is het niveau dat iedere Nederlander zou moeten beheersten om maatschappelijk te kunnen functioneren. We hebben onze ambitie als volgt vastgesteld, n.a.v. onze uitstroomgegevens van de afgelopen drie jaar: Rekenen: 95% op 1F-niveau 77% op 1S-niveau Taalverzorging: 99% op 1F-niveau 97% op 2F-niveau Lezen: 99% op 1F-niveau 94% op 2F-niveau
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Uitzonderlijk laag percentage onderadvisering: slechts 2.22% vs. 11.81% landelijk. De 28.89% bovenadvies overtreft vergelijkbare scholen (25.27%), wat past bij de doorlopende monitoring die ook na de basisschool voortduurt, zoals vermeld in hun doorstroomprotocol. De cijfers bevestigen de nauwkeurigheid van de adviesprocedure met kijkrichting vanaf groep 7.
Sociale ontwikkeling
Op de Paulusschool vinden we een goed pedagogisch klimaat de belangrijkste voorwaarde om goed onderwijs op school te kunnen geven. Om een fijne sfeer op school te hebben en te behouden, hebben we schoolregels en klassenregels. Deze geven structuur en duidelijkheid. We belonen zoveel mogelijk gewenst gedrag door dit te stimuleren en aan te leren. De leerkracht geeft het goede voorbeeld en treedt sturend en coachend op. Hierbij gaan we zoveel mogelijk uit van het positieve. Door preventief te werken, een positief klimaat te scheppen, duidelijke grenzen te stellen, gericht te onderwijzen op sociale vaardigheden en kinderen bij de situatie betrokken te laten zijn, proberen we ongewenst gedrag en gedragsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen. Als er toch sprake is van veelvuldig ongewenst gedrag, staan in het gedragsbeleid de te nemen stappen beschreven. Drie keer in hun schoolloopbaan komen de kinderen in een nieuwe groep: als zij starten in groep 1, als zij naar groep 3 gaan en als zij naar groep 6 gaan. Vanuit de 5 groepen 1-2 worden 2 groepen 3 gevormd, waarbij we rekening houden met de volgende factoren: Aantal leerlingen Verdeling jongens/meisjes Ondersteuningsbehoefte in de groep Kinderen waarmee samen gespeeld en gewerkt wordt Ook aan het einde van groep 5 worden de groepen opnieuw gemengd. Dit om een evenwichtige verdeling in de groepen te houden wat betreft leerlingenaantal, zorgzwaarte en groepsdynamiek. Daarnaast biedt een nieuwe groep kansen om kinderen anders te leren kennen en zo de horizon van onze leerlingen te verbreden. LEES MINDER
Zien en gezien worden
Enthousiasme
Verbinding
Wat is de werkwijze van KBS Paulus voor sociale ontwikkeling?
KBS Paulus werkt met de Kanjertraining, van groep 1 tot en met groep 8. Leerlingen leren hoe ze zich moeten gedragen ten opzichte van anderen. Wekelijks zijn er Kanjerspelletjes om de groepsdynamiek te versterken. Kinderen krijgen roulerend taken in de klas om verantwoordelijkheid te leren. De Kanjertraining biedt 15 tot 17 lessen per jaar, aangevuld met wekelijkse momenten met spellen en gesprekken. Er wordt gewerkt aan een veilig pedagogisch klimaat, mede door klassenafspraken die samen met de leerlingen worden opgesteld. Verantwoordelijkheid voor gedrag staat de hele dag centraal. Taken in en voor de klas worden uitgevoerd door middel van klassendiensten. Leerkrachten consulteren elkaar, vooral bij de overdracht van leerlingen. Advies kan worden gevraagd aan de gedragsspecialisten van de school.
Welke registratievormen gebruikt KBS Paulus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBS Paulus gebruikt de registratievormen Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Paulus?
KBS Paulus gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.