KBS Hof ter Weide
Musicallaan 108
3543 BT Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
26.09
Spreiding
7.47

De schoolweging van Hof ter Weide is 26,09 , met een spreiding van 7,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en vergelijkbare scholen (97,7%). Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

65,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 58,9%. Dit ligt wel 2,3% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (67,7%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 48,98% havo/vwo en vwo-advies (22,45% + 26,53%), ver boven vergelijkbare scholen (29,54%). Slechts 2,04% ontvangt een vmbo-b advies, tegenover 5,52% in de regio. Praktijkonderwijs komt niet voor, wat lager is dan het regionale gemiddelde van 1,01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHof ter WeideGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. Wij gebruiken hiervoor het systeem van Parnassys. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode-gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van 'leerling in beeld' (voorheen Cito). Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met een bijbehorend toetsprotocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 2,17% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 39,1% boven verwachting scoort. Dit illustreert de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. 1. We willen te vertrouwen zijn De meeste mensen willen te vertrouwen zijn. Op die manier willen we gezien, gehoord en begrepen worden. We gaan daarom uit van elkaars goede bedoelingen en kijken met vertrouwen naar elkaar en de kinderen. Ons uitgangspunt is daarbij dat je jezelf mag zijn. Doe je niet anders voor dan wie je werkelijk bent, zoals je bent is het goed. En daarmee ben je te vertrouwen. 2. Wij, leerkrachten en ouders, zijn samen het gezag van het fatsoen We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. Een goede opvoeding richt zich op fundamentele menselijke waarden zoals: liefde, vertrouwen, mededogen, toewijding, verantwoordelijkheid en betrokkenheid in de breedste zin van het woord. Daarom moeten wij, ouders en leerkrachten, duidelijke leiders zijn voor kinderen: wij vertegenwoordigen het gezag van het fatsoen. We laten ons daarbij niet bepalen door negatieve gevoelens zoals angst, onmacht en ergernis. We zorgen voor een veilige sfeer door grensoverschrijdend gedrag op een nette manier zorgvuldig aan te pakken. Daarin werken we samen met elkaar. 3. We geven het goede voorbeeld De kinderen voelen zich veilig als wij het goede voorbeeld geven: - We gaan respectvol met elkaar om. - We spreken respectvol over elkaar en de kinderen, ook op sociale media. - Indien zich een probleem voor doet of als we ons zorgen maken, dan overleggen we met elkaar. We zoeken een oplossing die goed is voor alle betrokkenen en die recht doet aan de situatie. LEES MINDER

Vertrouwen

Respect

Verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van KBS Hof ter Weide voor sociale ontwikkeling?

Om de sociale opbrengsten in kaart te brengen, werkt KBS Hof ter Weide met KanVas, het Kanjer Volg- en Adviessysteem. De afnamemomenten zijn opgenomen in de toetskalender en worden middels analyse opgenomen in de totale schoolanalyse. De leerkrachten analyseren de uitkomsten van het instrument en krijgen daarbij hulp van KanVas die met suggesties komt om tot interventies over te gaan.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Hof ter Weide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS Hof ter Weide gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Hof ter Weide?

KBS Hof ter Weide gebruikt de Kanjertraining, Lentekriebels en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.