KBS Gertrudis
Amaliadwarsstraat 2
3522 AR Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
23.55
Spreiding
7.14

De schoolweging van Gertrudis is 23,55 , met een spreiding van 7,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,8% behaald fundamenteel niveau overtreft KBS Gertrudis ruimschoots de inspectienorm van 85%. De score ligt zelfs 0,4% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat wijst op stevige basisvaardigheden. In het schoolondersteuningsprofiel wordt dit toegeschreven aan het 'maatwerkportfolio' voor taalbeheersing.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

76,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, significant boven de signaleringswaarde van 65% (+11,6%). Dit overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 74,0% en positioneert Gertrudis in de bovenste regionen van Utrechtse scholen. De score reflecteert effectieve differentiatie in rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterk theoretische adviesfocus: 35,5% vwo-advies (regio: 18,6%) en 25,8% havo-advies. Gecombineerd ontvangt 74,2% een havo/vwo-advies versus 45,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat mogelijk wijst op selectieve instroom of sterke cognitieve ondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGertrudisGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die erop gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Met andere woorden: wat vinden wij goed onderwijs, wat zijn de eisen van de overheid, welke doelen stellen we, hoe zorgen we ervoor dat we kwaliteit leveren, hoe houden we de bereikte kwaliteit vast en hoe weten we dat mensen die betrokken zijn bij onze school dit ook vinden? Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd en geborgd worden. Op de Gertrudisschool worden meerdere gegevens gebruikt om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. Wij houden ons hierbij aan het toetskader van de KSU: - In groep 1 en 2 volgen wij de kinderen door te werken met leer- en ontwikkelingslijnen voor het jonge kind. Wij nemen geen genormeerde toetsen af. - In groep 3 t/m 8 worden er methodetoetsen afgenomen volgens de richtlijnen van de methodes. Deze resultaten worden ingevoerd in ons leerlingvolgsysteem, Parnassys. Twee keer per jaar is er een genormeerd toetsmoment waarop IEP-toetsen worden afgenomen. IEP is de naam van ons leerlingvolgsysteem. Wilt u hier meer over weten dan kunt u dat lezen op deze website. Na de IEP-toetsen wordt er een schoolanalyse gemaakt. Naar aanleiding van de schoolanalyse worden er ambities gesteld voor de volgende periode en mogelijk interventies gedaan om de ambities te kunnen behalen. Na de schoolanalyse worden er groepsbesprekingen georganiseerd. De groepsbesprekingen worden per leerjaar gehouden met de leerkrachten van het desbetreffende leerjaar en de IB-er. Op deze manier willen we onze aanpak bespreken, zodat we kunnen leren van elkaar en mogelijk passen we ons handelen hierop aan. Ouders hebben toegang tot ons leerlingvolgsysteem, zodat zij de resultaten kunnen inzien. Wij monitoren de kinderen gedurende het hele schooljaar. De leerkracht speelt in op de resultaten en maakt groepsplannen op drie zorgniveaus.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,8%), terwijl 24% bovenadviceus functioneert. Deze prestatiekloof onderstreept het conservatieve adviesbeleid dat de school hanteert, zoals vermeld in hun doorstroomprotocol. De 72% die op-niveau scoort, matcht exact met het landelijk gemiddelde, wat een accuraat beeld van leerpotentieel suggereert.

Sociale ontwikkeling

De kanjermethode bereikt leerlingen vanaf de kleuters tot en met groep 8, in een doorgaande leerlijn. Er zijn specifieke materialen voor verschillende leeftijden en groepen. Op sociaal-emotioneel gebied streven we de volgende doelen na: leerlingen durven zichzelf te zijn leerlingen voelen zich veilig leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken leerlingen kunnen gevoelens onder woorden brengen leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen de leerkracht wordt gerespecteerd de school weet grenzen te stellen pestproblemen worden opgelost Alle teamleden zijn gecertificeerd om met de kanjermethode te werken. Daarbij hoort ook bepaald gedrag. Onze leerkrachten; tonen begrip en respect voor de leerlingen durven vertrouwen te geven aan en hebben hoge verwachtingen van de kinderen durven naar hun eigen functioneren te kijken durven controle uit handen te geven zijn consequent met duidelijke regels en grenzen corrigeren opbouwend en geven tips bevorderen de zelfstandigheid zorgen voor een rustige en veilige sfeer LEES MINDER

Respect voor elkaar

Elkaar en jezelf vertrouwen

Rust en veiligheid

Wat is de werkwijze van KBS Gertrudis voor sociale ontwikkeling?

De leerkrachten van KBS Gertrudis dragen de Kanjermethode en de schoolregels consequent uit. De school gebruikt de Kanjertaal. Ouders worden op de hoogte gehouden van het gedrag van hun kinderen en samen wordt er respectvol naar een oplossing gezocht. De school verwacht van de ouders ook dat zij zich conformeren aan de regels die voortvloeien uit de kanjermethode en deze uitdragen.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS Gertrudis om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS Gertrudis gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS Gertrudis?

KBS Gertrudis gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.