KBS De Catharijnepoort
Tijdelijk adres: Vleutenseweg 515
3532 HK Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
27.89
Spreiding
8.77

De schoolweging van De Catharijnepoort is 27,89 , met een spreiding van 8,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,9% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Dit succes blijft consistent ondanks dalende leerlingaantallen, wat wijst op effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit geeft aan dat de school ondanks complexe omstandigheden (schoolweging 27,89) hogere taal- en rekenprestaties weet te realiseren dan verwacht.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is dubbelzinnig: 75,9% havo/vwo-advies (37,9% havo + 37,9% vwo) overtreft regionale percentages (26,6% voor vergelijkbare scholen), maar kent tegelijk 10,3% vmbo-basis advies (iets boven regio 5,5%). Deze polarisatie past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie met hoge spreiding (8,77).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe CatharijnepoortGemeente AmsterdamNederland
LIB173.83177.04175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Opbrengstgericht werken Op onze school werken we opbrengstgericht. Daarbij richten we ons op de gemiddelde vaardigheidsscore van de Cito-toetsen. Per Cito-toets hebben we de ambitie vastgesteld. De ambities staan vermeld in ons programma Leeruniek. Wij gebruiken de toetsen van Leerling in beeld, het nieuwe leerlingvolgsysteem van CITO. Bij de bespreking van de groep (leerlingen) wordt de uitslag van de toets (de gehaalde gemiddelde vaardigheidsscore) vergeleken met de norm (de gewenste gemiddelde vaardigheidsscore). Als de score structureel onder de gewenste score is, worden er door de IB-er en de leerkracht interventies afgesproken. Deze interventies staan beschreven in de groepsplannen in Leeruniek. De interventies kunnen zijn: Meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied, instructie wijzigen en/of verlengde instructie bieden, meer automatiseren, methode-aanbod intensiveren en/of differentiëren. De IB-er voert vervolgens klassenconsultaties uit om te observeren of het de leerkracht lukt om de interventies toe te passen en te bepalen of de interventies effect hebben. De observatiemomenten staan beschreven in de zorgkalender. Leraren doen ook observaties bij elkaar in de groep a.d.h.v. een gezamenlijk doel dat tijdens de bordsessie is vastgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

64,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, terwijl 21,6% boven en 13,5% onder presteert. Het onderadviespercentage ligt hiermee 1,7% hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk reflecterend van de hoge ambitie in schooladviezen. De sterke op advies-score benadrukt echter nauwgezette plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Onze school werkt met de Kanjertraining Ouders en kinderen willen graag een veilige school, waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zonder gepest of uitgelachen te worden. De Kanjertraining geeft handvatten voor sociale situaties. De Kanjertraining leert kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan.

Vertrouwen

Veiligheid

Wederzijds respect

Wat is de werkwijze van KBS De Catharijnepoort voor sociale ontwikkeling?

KBS De Catharijnepoort biedt wekelijks lessen aan uit de Kanjertraining om inzicht te geven in sociale situaties. Tijdens de lessen leren de kinderen zichzelf voor te stellen, iets aardigs te zeggen, om te gaan met gevoelens, complimenten te geven en ontvangen, ja en nee zeggen, hun mening te geven zonder te kwetsen, een ander te vertrouwen, samen te werken, vriendschappen op te bouwen, vragen te stellen, de ander te begrijpen, kritiek te geven en ontvangen, zelfvertrouwen en zelfrespect te krijgen en pestgedrag te stoppen. In elke klas hangen posters en petten die bij de Kanjertraining horen en iedereen spreekt de Kanjertaal. Ouders worden uitgenodigd om een Kanjerles bij te wonen. Het leerlingvolgsysteem Kanvas wordt gebruikt, dat onderdeel is van de Kanjertraining.

Welke registratievorm(en) gebruikt KBS De Catharijnepoort om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

KBS De Catharijnepoort gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBS De Catharijnepoort?

KBS De Catharijnepoort gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.