Daltonschool Rijnsweerd
Jan Muschlaan 24
3584 GV Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
25.22
Spreiding
6.6

De schoolweging van Rijnsweerd is 25,22 , met een spreiding van 6,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, tegen 85% als minimum norm. Hoewel dit iets onder het landelijk gemiddelde van 98,4% ligt, toont het een stevige basiskwaliteit. De school zet sterk in op garantie voor taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

77,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 65%. De school presteert hiermee 4% beter dan vergelijkbare scholen (73,9%), wat duidt op effectief maatwerk in het curriculum.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een academische focus: 40,8% vwo-advies (landelijk: 18,6%) en 22,4% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijs-adviezen ontbreken, terwijl vmbo-k adviezen met 2% sterk onder het regionale gemiddelde (9,2%) liggen. De beredeneerde adviestaak sluit goed aan bij de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRijnsweerdGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk. We houden de gegevens van de tussentijdse resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen-wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Onze school heeft hiervoor het leerlingvolgsysteem IEP. In het kleutervolgsysteem Mijn Kleutergroep observeren en registreren we de ontwikkeling van onze leerlingen in groep 1-2. Op basis van de gegevens uit de toetsen en observaties wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy en persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. We zijn als team zeer tevreden met de huidige resultaten die we als school behalen. De resultaten zijn hoog en stabiel. We volgen de ontwikkeling van de leerlingen en stemmen hier ons aanbod op af. De kwaliteit van de lessen is goed door de focus op expliciete directe instructie. Effectieve leraren hebben een sterk ontwikkeld didactisch repertoire en leggen veel nadruk op instructie, herhaling, begeleiding en feedback. Door het concretiseren van de daltonwaarden in de dagelijkse praktijk zien we tijdens de lessen zelfstandige, gemotiveerde en betrokken leerlingen. Het ambitieniveau van het team ligt hoog. Voortdurend werken aan kwaliteitsverbetering is een vanzelfsprekendheid. Daarom blijven we ons de komende jaren inzetten voor het ontwikkelen van een kennisrijk, gegarandeerd curriculum dat past bij onze doelgroep. Naast een hoger instructieniveau vraagt dat van ons een breder en uitdagender onderwijsaanbod dan de gangbare methodes bieden, waarbij ook voldoende aandacht is voor 'leren, leren'.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

81,5% van de leerlingen zit na drie jaar op of boven advies (landelijk: 62,9%), met slechts 5,6% onderpresteerders. De 'kansrijke advisering' en POVO-procedure blijken effectief: 13% stroomt door naar een hoger niveau, wat het vertrouwen in het schooladvies onderstreept.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen oog voor elkaar hebben en elkaar met respect behandelen. We beogen kinderen preventief inzicht te geven in sociale processen en hun eigen ontwikkeling. In onze maatschappij, waar individualisme een steeds belangrijker rol lijkt in te nemen, willen wij aandacht geven aan het collectief en de plek die je als leerling daar inneemt. Oog hebben voor elkaar, rekening leren houden met elkaar en dit terugzien in concreet gedrag, is daarbij van belang. De komende jaren zullen we doelgericht werken aan dit proces. Opstellen van heldere normen is onderdeel hiervan: zo werken we hier met elkaar op deze school. Onze kernwaarden zijn de basis voor de verwachtingen die we hebben van elkaar en de afspraken die we met elkaar maken. We willen hiermee een omgeving creëren die probleemgedrag voorkomt, het sociaal-emotioneel leren bevordert en voorwaarden schept om te kunnen presteren op de schoolvakken. LEES MINDER

respect voor jezelf en elkaar

verantwoordelijke houding

samenwerkend leren

Wat is de werkwijze van Daltonschool Rijnsweerd voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool Rijnsweerd gebruikt het KiVa programma schoolbreed om de sociale vaardigheden van de leerlingen te ontwikkelen. Dit programma richt zich op bewustwording, zelfbeeld, relaties, omgaan met anderen, conflicthantering, het maken van keuzes, zelfvertrouwen en persoonlijke weerbaarheid. Het Daltononderwijs stimuleert samenwerking en drama wordt ingezet om sociale processen te begrijpen. De omgangsregels worden klassikaal besproken en geïmplementeerd. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gemonitord met 'Mijn Kleutergroep' in de groepen 1/2, en met de KiVa-monitor en het Leerlingvolgsysteem IEP in de groepen 3 t/m 8, om de sociale veiligheid en het welbevinden te bevorderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool Rijnsweerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool Rijnsweerd gebruikt 'Mijn Kleutergroep', de KiVa-monitor en het IEP-leerlingvolgsysteem om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool Rijnsweerd?

Daltonschool Rijnsweerd gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.