Basisschool Dr. Bosschool
Nolenslaan 33
3515 VB Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
25.06
Spreiding
7.56

De schoolweging van Dr. Bosschool is 25,06 , met een spreiding van 7,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,76% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score is iets lager dan bij vergelijkbare scholen (97,34%), maar blijft stabiel over de jaren heen. De school lijkt hiermee een stevige basiskwaliteit te garanderen, zelfs bij dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,35% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56,2%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexiteit van de leerlingenpopulatie (schoolweging 25,06) meer leerlingen naar een hoger niveau tilt dan verwacht. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 66,85%, wat de relatief sterke positie van Dr. Bosschool benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 22,41% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 20,69% havo. Opvallend is het dubbele advies 'vmbo-(g)t/havo' bij 12,07%, hoger dan regionaal gemiddeld (10,34%). Praktijkonderwijs (3,45%) scoort weliswaar boven het vergelijkingsniveau (1,01%), maar blijft marginaal. Deze verdeling past bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDr. BosschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk. We houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van IEP Leerlingvolgsysteem. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Voortgang en Rapporten Op verschillende momenten in het jaar wordt u als ouder geïnformeerd over de voortgang van uw kind. Hiervoor zijn er algemene informatiemomenten en individuele gesprekken. Bij de gesprekken is uw kind ook van harte welkom. Voortgang en rapporten 1 t/m 7 In september vinden de startgesprekken met ouder en kind plaats waarin we met elkaar de verwachtingen uitspreken. Voor nieuwe 4-jarige kleuters die later in het jaar instromen, krijgen ouders binnen 6 weken een uitnodiging voor het startgesprek. Rond november krijgen de leerlingen nog geen schriftelijk rapport. Wel kunnen ouders en kinderen worden uitgenodigd om de voortgang van het kind te bespreken met de groepsleerkracht. Ouders kunnen zelf ook een gesprek aanvragen (dit is natuurlijk ook iets wat het hele schooljaar kan). In februari krijgen alle leerlingen van de groepen 1-7 de rapportmap mee naar huis en volgen de voortgangsgesprekken. Aan het einde van het schooljaar krijgen alle leerlingen voor de tweede keer de rapportmap mee naar huis. Naar behoefte van ouders en/of leerkracht is er de mogelijkheid voor een voortgangsgesprek. Voortgang en advies groep 8 In september vinden de startgesprekken met ouder en kind plaats waarin we met elkaar de verwachtingen uitspreken. Voor groep 8 geldt verder een ander tijdpad, dit i.v.m. de overgang naar het voortgezet onderwijs. Daarvoor is de POVO procedure leidend. Meer informatie kunt u lezen onder het kopje 'Schooladvies en voortgezet onderwijs'.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,92% van de leerlingen zit onder advies, ver onder het landelijk gemiddelde (11,81%). De meeste leerlingen (74,51%) presteren op adviesniveau, wat wijst op accurate plaatsing. De school profileert zich hiermee als betrouwbare adviseur, mogelijk mede dankzij de IEP-doorstroomtoets die sinds 2023 wordt gebruikt.

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze missie en visie willen we dat kinderen en teamleden zich welkom voelen op onze school, een goed pedagogisch klimaat staat bij ons op nummer 1. Daarbij zijn kernwaarden als je betrokken voelen (betrokkenheid), het naar je zin hebben (welbevinden) van het allergrootst belang. Om deze kernwaarden te monitoren voeren we zowel met kinderen als teamleden gesprekken en worden er methodes ingezet en vragenlijsten ingevuld (zie hoofdstuk 3.2. het kopje Sociale en Fysieke veiligheid). Aan deze vragenlijsten wordt een kindgesprek gekoppeld als enerzijds de leerkracht inschat dat dit wenselijk is en anderzijds als de ingevulde vragenlijst hiertoe aanleiding geeft. Tijdens het kindgesprek kijken leerkracht en kind samen hoe we zijn of haar betrokkenheid en welbevinden kunnen verbeteren. Kinderen worden vanaf groep 1 bij oudergesprekken uitgenodigd en kunnen aangeven hoe ze zich voelen en waar we hen kunnen helpen. Bij de overgang naar een volgende groep, vindt er een warme overdracht plaats. Leerkrachten en kinderen gaan al voor de zomervakantie een kijkje nemen in hun nieuwe groep / bij hun nieuwe leerkracht(en). Tussentijds wordt in de groepsbesprekingen gekeken hoe het met de leerling gaat. LEES MINDER

goed pedagogisch klimaat

betrokkenheid

welbevinden

Wat is de werkwijze van Basisschool Dr. Bosschool voor sociale ontwikkeling?

Jaarlijks wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling (betrokkenheid en welbevinden) gevolgd door de leerkrachten en leerlingen van groep 6, 7 en 8, met behulp van de vragenlijst van PO Vensters. Meer informatie hierover is beschikbaar in het beleidsplan van de school.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Dr. Bosschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Dr. Bosschool gebruikt Vensters vragenlijsten en LVS IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Dr. Bosschool?

Basisschool Dr. Bosschool gebruikt Taakspel en de Vreedzame School als methoden voor sociaal-emotioneel leren.