
Schoolweging
De schoolweging van Anne Frank Utrecht is 36,16 , met een spreiding van 6,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Bijna alle leerlingen (95.5%) beheersen basisvaardigheden, wat het belang van gerichte taal- en rekenprogramma’s benadrukt. De score overtreft zowel vergelijkbare scholen (92.7%) als landelijke normen. Vooral opvallend gezien de relatief lage instroom in groep 1-2.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school presteert sterk met 95.5% van de leerlingen die het fundamenteel niveau halen, ruim boven de inspectienorm van 85%. Ruim 46.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, aanzienlijk hoger dan de verwachte 32.8% voor deze schoolweging. Dit illustreert een effectieve aanpak voor diverse niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een dualiteit: 28.6% vmbo-(g)t/havo en 14.3% vwo-advies (versus 10.3% en 18.6% regionaal). Daarbij valt 23.8% vmbo-k-advies op, ver boven het stedelijk gemiddelde van 9.2%. Dit past bij de schoolweging (36.16) en spiegelt de diversiteit in de Utrechtse wijk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Anne Frank Utrecht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.32 | 177.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. We gebruiken hiervoor het systeem met de naam Parnassys. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en taalverzorging, landelijk genormeerde toetsen van het Cito Leerling in Beeld). Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Onze school richt zich op het behalen van goede resultaten. Daarom volgen we de ontwikkeling en de resultaten van de kinderen op de voet. Resultaten van kinderen zijn niet altijd makkelijk te meten. Het resultaat van ons onderwijs is meer dan de toetsresultaten voor de leervakken. Het gaat om de totale ontwikkeling van de leerling, dus ook om sociale vaardigheden en het gedrag, creativiteit, de werkhouding, zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Dat zijn immers net zo belangrijke zaken, maar wat lastiger te meten. We gebruiken hiervoor een speciale module in ons leerlingvolgsysteem. Van zowel de leer- als gedragsopbrengsten worden overzichten gemaakt. Deze worden op groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Op basis van de analyses worden groepsplannen gemaakt, met doelstellingen voor een bepaalde periode. Deze worden na de looptijd van het uitgevoerde groepsplan geëvalueerd en worden nieuwe doelen gesteld. De Anne Frankschool streeft naar een schooladvies op maat. Het advies moet passen bij de leer- en gedragsopbrengsten, met de focus op toekomstig succes in het voortgezet onderwijs. De advisering start in groep 6 om zo een realistisch zelfbeeld te creëren bij kinderen. Voor ouders geeft de vroegtijdige advisering een goed beeld van het ‘willen’ en ‘kunnen’ van hun kind. Tussentijdse resultaten Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methodeonafhankelijke toetsen (van het CITO volgsysteem primair onderwijs) afgenomen. We gebruiken deze gegevens om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. in de groepen 3 en 4 dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs; in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal; in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken; verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog op het onderwijs in de zaakvakken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 31.8% van leerlingen boven advies presteert, tegen 25.3% landelijk. Slechts 18.2% zit onder advies (vs. 11.8% gemiddeld), wat mogelijk samenhangt met intensievere nazorg. Deze cijfers onderstrepen het eerder genoemde 'preventieve zorgmodel'.
Sociale ontwikkeling
De Anne Frankschool wordt door ouders en kinderen benoemd als een warme school waar het fijn is om te zijn als kind en volwassenen. We doen het samen. De sfeer in school is positief en er is rust in het gebouw. De medewerkers zijn prettig benaderbaar en er wordt gezamenlijk gezocht naar mogelijkheden. De school heeft een positief kritische MR waar beleidszaken worden besproken en het belang van de kinderen vooraan staat. De school heeft een actieve ouderraad waar de dagelijkse gang van zaken wordt geëvalueerd en tips en adviezen worden gegeven. Deze krijgen plek in het teamoverleg en er wordt teruggekoppeld wat er mee wordt gedaan. Aan het begin van elk schooljaar besteden de leerkrachten veel aandacht aan positieve groepsvorming door het maken van klassenafspraken waarbij zij leerlingen zelf ook veel invloed geven. De klassenafspraken hangen zichtbaar in de klas, zodat de leerkracht er regelmatig op terug kan komen en leerlingen er elkaar ook op kunnen aanspreken. Daar waar veel leerlingen samen komen, doen zich conflicten voor. Wij leren de leerlingen dat conflicten erbij horen en hoe zij deze zelf kunnen oplossen. En als dit niet lukt, weten zij bij wie zij dan hulp kunnen vragen. LEES MINDER
samen
positiviteit
tolerantie en respect
Wat is de werkwijze van Basisschool Anne Frank voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Anne Frank werkt met 'De Vreedzame School', een programma dat kinderen leert op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en open te staan voor verschillen. Vanaf schooljaar 2024-2025 wordt de module Sociaal-Emotioneel Functioneren van 'Leerling in Beeld' gebruikt om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. Daarnaast wordt de sociale veiligheid van leerlingen in groep 6, 7 en 8 gemonitord met een veiligheidsmonitor. Op basis van de resultaten worden verbeteringen besproken om de veiligheidsbeleving te vergroten. Er wordt periodiek een risico-inventarisatie gemaakt en een plan van aanpak opgesteld. Jaarlijks worden kwaliteitsvragenlijsten afgenomen onder leerlingen (groep 5 t/m 8) en ouders.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Anne Frank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Anne Frank gebruikt de module Sociaal-emotioneel functioneren van CITO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.