Christelijke Basisschool De Opdracht
Foareker 21
9247 AA Ureterp

Schoolweging

Schoolweging
28.79
Spreiding
5.87

De schoolweging van De Opdracht is 28,79 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,3% behaalt de school een uitstekend fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit voor álle leerlingen, inclusief extra ondersteuning waar nodig.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 53,7% gehaald, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6%. Dit laat zien dat de school effectief inspeelt op verschillen in leerpotentieel, vooral in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn verdeeld over praktijkonderwijs (2,1%), vmbo (51,1%) en havo/vwo (40,4%). Opvallend is het hoge percentage havo-advies (23,4%), wat ruim boven het regionaal gemiddelde (16,1%) ligt. Het vwo-aandeel (8,5%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (18,6%), mogelijk gerelateerd aan de schoolweging. De combinatie vmbo-(g)t/havo (6,4%) toont aandacht voor doorlopende leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe OpdrachtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Algemene uitgangspunten: We gebruiken de schoolanalyse voor de toets series: CITO DMT, CITO Taalverzorging/ Spelling, CITO Begrijpend Lezen, en CITO Rekenen en Wiskunde. Met behulp van een halfjaarlijkse zelfevaluatie willen we ontdekken welke kwaliteit we als school realiseren: Wat doen we goed en wat doen we minder goed? Dit met het oog op het verbeteren, vasthouden (borgen) en verantwoorden van de kwaliteit. Met die analyse kunnen we goed bepalen waar de hiaten liggen en samen bekijken wat we eraan kunnen en moeten doen. En hoe we dit samen kunnen oplossen en vasthouden. De rapportage (managementrapportage opbrengsten) is een analyse, van waaruit we gaan werken om te komen tot per vakgebied gestelde doelen. Werkwijze: Twee keer per jaar, in januari en juni, vindt een schoolanalyse, managementrapportage (marap opbrengsten) genaamd plaats. De IB-er verzamelt vanuit ParnasSys de overzichten en scant de waarneembare trends (horizontaal, verticaal en diagonaal). De IB-er inventariseert de analyses en interventies van de leerkrachten. De leerkracht bekijkt en bespreekt met behulp van collega’s (waaronder de IB-er) hoe we de gestelde doelstellingen kunnen bereiken. Dit kan door de methoden goed door te nemen, wat zijn de doelen voor de komende periode. In het groepsplan wordt de aanpak beschreven. De IB-er is verantwoordelijk voor het opstellen van de Marap, de directeur is mede eindverantwoordelijk voor de rapportage en de verantwoording naar het bevoegd gezag. Vergaderstructuur over de resultaten Inhoudelijke teamvergadering Twee keer in het schooljaar worden de uitkomsten van de genoemde marap besproken in de teamvergadering. Het team bekijkt dan samen de schoolresultaten en kan meedenken en praten over de analyses en aanbevelingen. Groepsbespreking Twee keer per jaar vindt een groepsbespreking plaats tussen de intern begeleider en de leerkracht. Tijdens deze bespreking is er ruimte voor het bespreken van het pedagogisch klimaat, het leerstofaanbod, de zorgkinderen met handelingsplannen en de analyse van de CITO uitslagen. Ook worden er dan nieuwe doelen voor de komende periode vastgesteld. Leerlingbespreking Naar aanleiding van de conclusies wordt bepaald of een leerling in een leerlingenbespreking aan de orde moet komen. Dit is een bespreking over een bepaalde groep in de betreffende bouw (onder-, midden- of bovenbouw). Een van de leerkrachten maakt van deze bijeenkomsten een verslag en voegt dit toe aan het leerling-dossier. De data voor deze besprekingen worden aan het begin van het schooljaar vastgelegd in de jaarkalender. Individuele leerlingbespreking Vanuit de groepsbespreking en/of leerlingbespreking wordt aangegeven welke leerlingen in aanmerking komen voor een individueel traject en aanmelding bij De Stipe (Ondersteuningsteam Passend Onderwijs Zuid Oost Friesland). Daarop volgen dan gesprekken in het zgn. ondersteuningsteam (gesprek met school, ouders en deskundigen).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26,2% van de leerlingen presteert boven advies (iets hoger dan landelijk 25,3%), terwijl 11,5% onder advies uitkomt (vergelijkbaar met 11,8% nationaal). De hoge score ‘op advies’ (62,3%) sluit aan bij de transparante advisering en nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Als een kind zich veilig voelt, zal het zich kunnen ontwikkelen. Duidelijkheid, structuur en rust bevorderen een veilige sfeer. Regels zijn hierbij ondersteunend en leidend. Waar we elke dag mee te maken hebben is het klimaat in de klas. Wij proberen een sfeer te scheppen, waarin de kinderen zich prettig en geborgen voelen. En dat ze met plezier naar school toe gaan. De kernwaarden waar wij ons op richten zijn: Zelfvertrouwen. Bevorderen van het zelfvertrouwen en de sociale weerbaarheid (zelfbeeld, zelfbewuste houding). Gevoelens, wensen en opvattingen. Leren omgaan met gevoelens, wensen en opvattingen van jezelf en anderen (positieve en negatieve gevoelens, rol neming en rolgedrag, vooroordelen en discriminatie). Sociale vaardigheden en relaties. Ontwikkelen van sociale vaardigheden (samenwerken, omgaan met conflicten) en relaties (vriendschap, verliefdheid, liefde) Als christelijke school maken we op grond van onze identiteit duidelijke keuzes die het klimaat van geborgenheid en ‘je veilig voelen’ waarborgen. LEES MINDER

Zelfvertrouwen

Gevoel, wensen en opvattingen

Soc. vaardigheden en relaties

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Opdracht voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool De Opdracht schenkt bijzondere aandacht aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling, waarbij een prettige sfeer op school centraal staat. De school werkt met Fides om de veiligheidsbeleving te bevorderen. Jaarlijks wordt een vragenlijst over veiligheidsbeleving voorgelegd aan de leerlingen van de bovenbouw.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Opdracht om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Opdracht gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Opdracht?

Christelijke Basisschool De Opdracht maakt gebruik van de methode Fides voor sociaal-emotioneel leren.