
Schoolweging
De schoolweging van Klingelenburg is 28,42 , met een spreiding van 6,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 97.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%) en het vergelijkbaar gemiddelde (96.4%). Dit bevestigt excellente basisvaardigheden, mede dankzij intensieve monitoring en adaptief onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 60% van de leerlingen behaald, exact aansluitend bij de inspectienorm (48.6) en vergelijkbaar met soortgelijke scholen (60.51%). Dit onderstreept een effectieve aanpak om leerpotentieel te benutten binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 50% vwo-advies (vs. 18.6% bij vergelijkbare scholen) en 25% vmbo-(g)t/havo. Praktijkonderwijs komt niet voor, wat wijst op een effectieve voorbereiding op vervolgonderwijs. Het hoge vwo-percentage sluit aan bij de relatief gunstige schoolweging (28.42).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2022-2023
Toets | Klingelenburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2022-2023
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school werkt met de SLO kerndoelen. De lesmethodes zijn daarop gebaseerd. De lesmethodes kennen eigen toetsen zodat steeds gekeken wordt of het geleerde ook wordt beheerst. Tweemaal per jaar worden er methode onafhankelijke toetsen afgenomen, de Cito-toetsen. Midden en Eind. We nemen de toetsen af voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, woordenschat en spelling. De resultaten worden tijdens de groepsbesprekingen geanalyseerd en geëvalueerd door de leerkracht en de intern begeleider. Die analyse vindt plaats op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau. Op leerling- en groepsniveau worden de resultaten gebruikt voor de afstemming van de instructie en de leerstof. Op schoolniveau worden de resultaten gebruikt als belangrijke input voor de ontwikkeling van onderwijskundig beleid.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 45.5% onder advies (vs. 11.8% landelijk) lijkt er een discrepantie tussen advies en VO-prestaties. Dit kan samenhangen met de hoge ambitie van de adviezen (50% vwo) en spreiding in de populatie. Tegelijk presteert 27.3% boven advies, wat wijst op zorgvuldige begeleiding. De cijfers vragen om verdere analyse van doorstroomprocessen.
Sociale ontwikkeling
Ons doel is dat kinderen zich ontwikkelen tot evenwichtige mensen, verantwoordelijke burgers, in een veilige schoolomgeving. Het gevoel van veiligheid is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen hebben leerkrachten nodig die liefdevol, eerlijk en betrouwbaar zijn. En een schoolomgeving waarin de veiligheid gewaarborgd wordt met duidelijke regels en afspraken en leerkrachten die daarop toezien. In een veilige omgeving kunnen kinderen leren om op zichzelf te vertrouwen en anderen te vertrouwen. We gebruiken daarvoor De Vreedzame School als ondersteunend programma. Daarin wordt de verantwoordelijkheid van kinderen voor hun eigen omgeving en relaties gestimuleerd. Deze uitgangspunten zijn essentieel voor een vreedzame school en een vreedzame samenleving. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Samenwerking
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool Klingelenburg voor sociale ontwikkeling?
Bij Christelijke Basisschool Klingelenburg is sociale ontwikkeling verweven in de dagelijkse omgang met elkaar. De school vormt een gemeenschap waarin leerlingen van elkaar leren. Er wordt gewerkt met het programma 'De Vreedzame School', dat aansluit op de visie van de school en de leerlingen actief aanspreekt op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, de schoolgemeenschap en de samenleving. Met 'De Vreedzame School' wordt aandacht besteed aan sociale-emotionele en burgerschapscompetenties, zoals je verplaatsen in een ander, democratisch beslissingen nemen, openstaan voor verschillen, constructief conflicten oplossen, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen. Het doel is dat kinderen zich optimaal ontwikkelen en goede mensen worden die een bijdrage leveren aan de samenleving. De school dient een plek te zijn waar alle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig voelen. Er wordt veel gedaan om sociale veiligheid te bevorderen en ongewenst gedrag zoals pesten te voorkomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool Klingelenburg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool Klingelenburg gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Veiligheidsthermometer De Vreedzame School.