Dalton IKC De Overlaat
t Laantje 2
6916 CD Tolkamer

Schoolweging

Schoolweging
31.56
Spreiding
5.76

De schoolweging van De Overlaat is 31,56 , met een spreiding van 5,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat de basiskwaliteiten goed zijn verankerd, hoewel het net onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,2% blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 47,9% van de leerlingen gehaald, wat boven de signaleringswaarde van 43,5% ligt maar onder het regionale gemiddelde van 55,4%. Dit laat ruimte voor verbetering, vooral in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn breed: 17,5% vmbo-(g)t, 12,5% vmbo-(g)t/havo en 10% havo/vwo. Praktijkonderwijs (2,5%) valt hoger uit dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Opvallend is de lagere focus op theoretische leerwegen (25% havo/vwo/vwo) vergeleken met vergelijkbare scholen (45,6%), wat past bij de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe OverlaatGemeente AmsterdamNederland
LIB173.67172.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,56% van de leerlingen zit onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Desondanks presteert 24,44% boven advies, wat de effectiviteit van de ondersteuning onderstreept.