Basisschool De Beelen
Beelen 3
9356 CZ Tolbert

Schoolweging

Schoolweging
32.37
Spreiding
6.31

De schoolweging van De Beelen is 32,37 , met een spreiding van 6,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94.12% scoren leerlingen ruim boven de signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral opvallend gezien de relatief hoge schoolweging. De score ligt wel 0.7% lager dan bij vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de bredere niveauspreiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 50.98%, ruim boven de inspectienorm van 41.2%. Dit reflecteert de inzet op maatwerk voor talentontwikkeling, ondanks de complexe leerlingenpopulatie. Het verschil met vergelijkbare scholen (-2.45%) toont verbeterpotentieel in doorlopende leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 50% praktische leerwegen (vmbo-b/k) tegenover 33.34% theoretische richtingen (vmbo-(g)t en hoger). Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 47.63% theoretische adviezen voorkomt. Opvallend is het aandeel van 16.67% voor vmbo-b, ruim boven het regionaal gemiddelde (5.52%). De school zet duidelijk in op passend adviseren binnen de lokale context.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BeelenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij maken gebruik van toetsen die bij de methodes horen en van onafhankelijke toetsen. Daarvoor gebruiken we het IEP-leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar worden de leerlingen daarmee getoetst. Ook gebruiken we in groep acht een eindtoets primair onderwijs (IEP-toets). Deze toets wordt gebruikt als onderbouwing voor de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. De tussentijdse resultaten worden maandelijks besproken tijdens groepsbesprekingen met de intern begeleider. Ook worden de resultaten met ouders gedeeld tijdens de portfolio-gesprekken. Deze zijn twee keer per jaar. Waar nodig zijn ze vaker. De tussenopbrengsten hebben een belangrijke plek in ons onderwijsleerproces. Door de diverse toetsen houden we zicht op de onderwijsontwikkeling van onze leerlingen

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage van 28.57% presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe populatie. Tegelijk scoort 28.57% boven advies, wat wijst op voorzichtig adviseren. De school geeft aan te werken aan vroegtijdige signalering om deze discrepantie te verkleinen.

Sociale ontwikkeling

Op de Beelen willen we in een veilige, uitdagende leeromgeving de kinderen zo veel mogelijk helpen tot ontplooiing van talenten te komen. Om dat te bereiken streven we ernaar om, waar mogelijk, onderwijs op maat te bieden, de leertijd efficiënt en effectief in te vullen en leerlingen te begeleiden om zo zelfstandig mogelijk hun taken te leren uitvoeren. Onderdeel van KiVa zijn lessen in de klas.In de lessen leren kinderen dat de hele groep een rol speelt bij het pesten. Iedereen kan een bijdrage leveren om pesten te stoppen. Als de hele groep tegen pesten is en opkomt voor gepeste leerlingen, dan helpt dat om pesten te voorkomen en op te lossen. Op het moment dat er toch gepest wordt, gaan we een steungroep formeren. Deze groep bestaat uit kinderen, die door het gepeste kind worden gekozen, en de pester. Het doel van de steungroep is om ervoor te zorgen dat het gepeste kind het weer fijn vindt om naar school te gaan. Van ouders verwachten we dat ze hun kind op een positieve manier stimuleren om deel uit te maken van deze steungroep. Verder verwachten we van ouders dat ze meehelpen om de onrust zo klein mogelijk te houden. Dit kunnen ze doen door geen contact te zoeken met de pesters of hun ouders of berichten te plaatsen op sociale media. Dit zal zeker niet bijdragen aan het welbevinden van de kinderen op onze school. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van Basisschool De Beelen voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Beelen is alert op het gedrag van de kinderen en werkt daarom met de IEP vragenlijst (hart&handen) en observaties. Opvallend gedrag wordt gesignaleerd en aangepakt in overleg met ouders. De school werkt structureel met KiVa, een programma uit Finland dat gericht is op een fijne schooltijd voor alle kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Beelen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Beelen gebruikt KiVa en IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Beelen?

Basisschool De Beelen gebruikt KiVa voor sociaal-emotioneel leren.