
Schoolweging
De schoolweging van Jan Ligthartschool Rendierhof is 33,50 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs, zelfs met een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33,5).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft 34,3% theoretische adviezen (havo, havo/vwo, vwo), waarvan 20% vwo-advies. Dit is hoger dan het regionale gemiddelde (18,6%). Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) blijven beperkt tot 7,15%, onder de landelijke trend (9,5%). De brede spreiding weerspiegelt de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jan Ligthartschool Rendierhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De basis om goed zicht te hebben en houden op de resultaten van onze leerlingen is de cyclus van handelingsgericht werken. 1. Observatie en Informatie Verzamelen Aan het begin van het schooljaar verzamelen leerkrachten gegevens over de leerlingen, zowel vanuit voorgaande resultaten als observaties in de klas. Dit vormt de basis voor het in kaart brengen van de behoeften van elke leerling en de (jaar)groep. In de groepsbespreking bij de start van het schooljaar bespreekt de leerkracht met de Kwaliteitscoördinator zijn groep door. 2. Toetsmomenten Formatief handelen bij elke les: Het stellen van controle van begripvragen geeft de leerkracht bij elke les inzicht of de leerlingen de lesstof voldoende begrijpen of dat zij nog verlengde instructie nodig hebben. Methodegebonden toetsen: Daarnaast worden de methode gebonden toetsen die specifiek gericht zijn op de leerdoelen van de gebruikte lesmethodes na elke toets geanalyseerd. Dit biedt inzicht in de voortgang binnen de specifieke vakken en methoden en of er nog bepaalde onderdelen extra aandacht behoeven. Methode onafhankelijke toetsen: Twee keer per jaar worden de CITO-toetsen afgenomen. Deze gestandaardiseerde toetsen bieden inzicht in de brede ontwikkeling van leerlingen op verschillende vakgebieden, zoals rekenen, taal en spelling. 3. Analyse van Resultaten Na elke toetsperiode worden de resultaten van zowel de CITO-toetsen als de methodegebonden toetsen geanalyseerd. Leerkrachten kijken naar de individuele prestaties, groepen en trends binnen de klas en jaargroep. Belangrijke aspecten zijn: Identificeren van sterke en verbeterpunten per leerling en per groep. Vergelijken van de resultaten met de eerder vastgestelde doelen. 4. Acties en Interventies Op basis van de analyse worden acties uitgezet: Individuele leerdoelen: Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, worden specifieke doelen opgesteld. Dit kan inhouden dat er gerichte interventies of aangepaste lesmaterialen ingezet worden. Groepsplannen: Voor groepsoverstijgende doelen kunnen groepsplannen worden gemaakt, waarin op basis van de analyse van de resultaten aanpakken worden besproken en uitgevoerd. Professionele ontwikkeling: In de leerteams bespreken de leerkrachten hun analyses, acties en interventies om de leerkrachten te ondersteunen bij het inzetten van effectieve onderwijsmethoden. 5. Evaluatie en Bijsturing Na de uitvoering van de acties evalueren leerkrachten de effectiviteit van de interventies. Dit gebeurt door opnieuw observaties en feedback te verzamelen van de leerlingen. Indien nodig worden de acties bijgestuurd om de doelstellingen te bereiken. 6. Reflectie en Rapportage Tenslotte wordt er door de Kwaliteitscoördinator een trendanalyse gemaakt van de voortgang en de resultaten in het midden en aan het eind van het schooljaar. Tijdens een performancegesprek met de directie wordt 2x per jaar in de Leerteams de verworven kennis binnen het team geëvalueerd. Dit zorgt voor continuïteit in de kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Het handelingsgericht werken wordt cyclisch ingezet, waardoor het onderwijs afgestemd blijft op de behoeften van de leerlingen en kan de school haar onderwijskwaliteit continu verbeteren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
63,8% presteert op advies, maar 30% van de leerlingen stroomt door boven advies (landelijk 25,3%). Slechts 6,25% zit onder advies (landelijk 11,8%). Dit past bij de intensieve begeleiding vanuit het ‘digitaal overdrachtsdossier’ en nauwe contacten met het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Aspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling die wij als team van de Jan Ligthartschool Rendierhof in Tilburg in ons dagelijks werk met kinderen nadrukkelijk willen ontwikkelen bij kinderen zijn: het samenwerken, het samen spelen, het samen delen, hulpvaardig zijn respect hebben voor elkaars mening en inbreng elkaar de ruimte geven om zelf ontdekkend bezig te zijn het kunnen oplossen van conflictsituaties het kunnen inleven in gevoelssituaties anderen accepteren en respecteren een gevoel van saamhorigheid. LEES MINDER
ruimte nemen voor jezelf
ruimte geven aan de ander
respectvol met elkaar omgaan
Wat is de werkwijze van Jan Ligthartschool Rendierhof voor sociale ontwikkeling?
Jan Ligthartschool Rendierhof werkt met het pedagogisch expertsysteem ‘Kindbegrip’ en de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren. De school hanteert kapstokregels die positief geformuleerd zijn en schoolbreed worden aangeboden. Daarnaast worden er klassenregels opgesteld in samenwerking met de kinderen en wordt er gebruik gemaakt van coöperatieve werkvormen om samenwerking te bevorderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jan Ligthartschool Rendierhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jan Ligthartschool Rendierhof gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jan Ligthartschool Rendierhof?
Jan Ligthartschool Rendierhof gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.