
Schoolweging
De schoolweging van Harten4 is 30,51 , met een spreiding van 8,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
99,3% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee ook hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat het sterke basisonderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit benadrukt de effectiviteit van de focus op maatwerk, zoals beschreven in het leerlingvolgsysteem. De score overtreft vergelijkbare scholen (57,8%) aanzienlijk.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
50% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het regiogemiddelde van 18,6%. Opvallend is het hogere aandeel vmbo-(g)t-adviezen (31,3% vs. 16,5% regio). Praktijkonderwijs blijft met 0% juist onder het vergelijkingsniveau (1,0%), wat past bij de theoretische focus in de onderbouwdocumenten.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Harten4 | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We willen ons graag verantwoorden voor de resultaten die wij met onze leerlingen halen. Niet alle resultaten zijn meetbaar. Creativiteit, sociaal-emotionele ontwikkeling, maar ook de sfeer op school worden niet omgezet in resultaten van toetsen en scores, maar hebben hier wel invloed op. We volgen de ontwikkeling van leerlingen door: Observatie, voornamelijk bij kleuters (Mijn Kleutergroep) Toetsen van de verschillende methodes voor taal, rekenen, begrijpend lezen, etc. Scol (sociaal-emotionele ontwikkeling, 2x per jaar), monitor VenstersPO 1x per jaar, 2x per jaar sociogram IEP-LVS toetsen (2 x per jaar) We houden u op de hoogte van deze resultaten door de Kindmap meerdere keren per jaar naar huis te laten gaan. De leerkrachten stellen twee keer per jaar hun doelen vast en bespreken die met de intern begeleider. Na de toetsen in februari/ maart en augustus/ september evalueren zij en reflecteren op de resultaten. De intern begeleider, de directeur en de taal- en rekencoördinator hebben ook twee keer per jaar overleg en bespreken de resultaten van alle groepen, bekijken de trends van de afgelopen jaren en bepalen of er ergens interventies nodig zijn. De schoolbrede analyse wordt met het team gedeeld in een teamvergadering. De analyse wordt 2 keer per jaar besproken met de kwaliteitsfunctionaris van Stichting Mondiaen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
19,2% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit vraagt om een kritische evaluatie van de adviesprocedure. Positief is wel dat 69,2% op advies functioneert, wat aansluit bij de zorgvuldige monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen een plek hebben waar ze kunnen spelen, contact kunnen maken met anderen, zichzelf kunnen leren kennen, zonder gepest of uitgelachen te worden. Een plek waar leerlingen kunnen leren omgaan met waarden en normen en waar ze keuzes leren maken welk gedrag passend is bij welke gelegenheid. Duidelijke regels en afspraken zijn hierbij noodzakelijk. We streven naar een omgeving waar kinderen zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, zelfredzame individuen. Individuen met een reëel zelfbeeld, gevoel van zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid voor eigen handelen. Deze omgeving kenmerkt zich door wederzijds respect, structuur en veiligheid. We leren de leerlingen dat competenties als samenwerken, doorzetten, jezelf motiveren, conflicthantering en goede omgangsvormen (hulpvaardigheid en vriendelijkheid) je hierbij kunnen helpen. We hechten grote waarde aan de betrokkenheid van de ouders bij de school. Want we kunnen het niet alleen. Samen willen wij kinderen respectvol leren omgaan met zichzelf, met anderen en met hun omgeving. LEES MINDER
Zorg voor elkaar
Persoonlijke aandacht
Positieve sfeer
Wat is de werkwijze van Basisschool Harten4 voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Harten4 gebruikt de Kanjertraining als uitgangspunt voor sociale veiligheid. De kern van de Kanjertraining is vertrouwen en een respectvolle omgang met elkaar. Leerlingen van groep 6, 7 en 8 beoordelen jaarlijks de sfeer en de lessen op school. Leerkrachten beoordelen twee keer per jaar de groepssfeer en het gedrag van kinderen. De resultaten worden geanalyseerd en besproken, waarna indien nodig acties worden ingezet, zoals gesprekken met kinderen, ouders en/of de schoolmaatschappelijk werkster.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Harten4 om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Harten4 gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), VenstersPO en Mijn Kleutergroep.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Harten4?
Basisschool Harten4 gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en Kanjertrainingen.