
Schoolweging
De schoolweging van De Zuidwester Tilburg is 37,34 , met een spreiding van 4,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
86,7% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, iets boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedentaal-en rekenonderwijs, zelfs in een dynamische onderwijssetting.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
31,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32% ligt. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie, maar laat tegelijk ruimte voor groei via gerichte interventies.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op vmbo-k (26,1%) en gemengde/theoretische leerwegen (vmbo-(g)t: 17,4%, havo: 17,4%). Het aandeel praktijkonderwijs (4,4%) ligt hoger dan het landelijk gemiddelde (1,01%), passend bij de schoolweging. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (4,4% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Zuidwester Tilburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf schooljaar 2023 - 2024 zijn we overgestapt op het leerlingvolgsysteem van IEP. Dit staat voor Inzicht Eigen Profiel. Met de invoering van dit nieuwe leerlingvolgsysteem willen we meer zicht krijgen op de ontwikkeling van onze leerlingen. We toetsen door middel van de door ons gestelde schoolnormen en deze maken onderdeel uit van de schoolanalyses. We maken naast summatieve toetsmomenten ook heel bewust gebruik van formatieve toetsmomenten, omdat deze veel bruikbare informatie opleveren die gebruikt wordt in het toewerken naar de summatieve momenten. Summatieve toetsmomenten zijn de halfjaarlijkse toetsen voor rekenen en taal vanuit IEP maar ook de toetsen die horen bij de methode. Over het algemeen toetsen ze de aangeboden leerstof en bekijken ze in hoeverre de leerling deze stof beheerst. Formatieve toetsen geven inzicht waar leerlingen staan en wat de volgende stap is in hun ontwikkeling. Dit doen we vooraf (bijvoorbeeld met een schaduwtoets voor rekenen) zodat we op basis van die resultaten het leerstofaanbod kunnen aanpassen. Daarnaast biedt formatief toetsen bij uitstek de mogelijkheid tot het geven van feedback aan leerlingen; “Wat gaat al goed en wat moet ik nog leren of wat heb ik nog nodig om mijn einddoel te behalen?”. Zo wordt het eigenaarschap steeds meer bij de leerlingen zelf neergelegd. De resultaten van de toets verwerken we in een overzicht voor de groep. We hebben onze kwaliteitscyclus voor handelingsgericht werken opnieuw vastgesteld, deze is nu passend bij onze visie en werkwijze. De schoolanalyse, die wij twee maal per jaar maken met het tandem en het team, vormt de basis voor evaluatie van de behaalde resultaten. We kijken naar ondernomen interventies en bepalen of nieuwe interventies noodzakelijk zijn.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
9,1% van de leerlingen presteert onder advies, tegen 11,8% landelijk. De 27,3% die boven advies presteert, overtreft het gemiddelde (25,3%), wat duidt op realistische advisering en effectieve begeleiding. Dit sluit aan bij de Transparante Overgangsprocedure beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
De visie van onze school hebben we vormgegeven aan de hand van vier pijlers. Een van deze vier pijlers is pedagogisch sensitief. Veiligheid, rust en vertrouwen zijn de basis om tot ontwikkeling te komen. Op De Zuidwester zijn alle teamleden geschoold in pedagogisch sensitief handelen. Onze leerlingen krijgen een rijk aanbod op sociaal-emotioneel leren, zodat ze vertrouwen hebben in zichzelf en de ander. We gebruiken op school de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren, de vijf competenties zijn leidend en deze leren we onze leerlingen aan gedurende de basisschoolperiode. LEES MINDER
Veiligheid
Rust
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Zuidwester voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Zuidwester hanteert een pedagogisch sensitieve aanpak, waarbij veiligheid, rust en vertrouwen centraal staan. De school gebruikt momenteel de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren, waarbij de vijf competenties leidend zijn. Voor het monitoren van de sociale veiligheid wordt Kindbegrip gebruikt. Schooljaar 2024-2025 zal worden gebruikt om een methodiek te selecteren die het beste past bij onze visie op sociale ontwikkeling.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Zuidwester om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Zuidwester gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.