
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Tholen is 28,85 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een krimpregio.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een nadruk zien op theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t en 15,6% vwo. Praktijkonderwijs (3,1%) valt hoger uit dan de regionale vergelijking (1,01%), mogelijkerwijs door gerichte ondersteuning voor praktisch ingestelde leerlingen. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen, zoals vmbo-(g)t/havo (18,8%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Tholen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toetsen in de School U heeft ongetwijfeld meerdere malen gelezen en/of gehoord over een leerlingvolgsysteem. Letterlijk houdt dit in, dat je een systeem opbouwt waarmee je de ontwikkeling van leerlingen op velerlei terreinen volgt. De school heeft natuurlijk instrumenten nodig om dit te kunnen realiseren. U moet hierbij denken aan lees-, taal- en rekentoetsen, maar ook aan bijvoorbeeld repetities voor aardrijkskunde en geschiedenis. En met name in de onderbouw worden kinderen door leerkrachten geobserveerd om te zien hoe ze zich ontwikkelen op sociaal en emotioneel gebied. Daarnaast wordt in die groepen d.m.v. opdrachten getoetst of bepaalde begrippen worden beheerst. Deze observaties, toetsen en repetities zijn dus uiteindelijk nodig om te controleren wat wel en wat niet wordt beheerst. De gegevens die deze instrumenten opleveren worden bijgehouden in een registratiesysteem. Deze registratiegegevens zijn dan weer het startpunt voor de invulling van de extra hulpverlening in of buiten de groep, door eigen leerkracht of door remedial teacher, door eigen coördinator of door een deskundige van buitenaf. Om het resultaat van onze manier van werken te toetsen aan het landelijk gemiddelde, gebruiken we in de groepen ook toetsen die niet bij een bepaalde lees- of rekenmethode horen, maar, zoals dat heet, ‘landelijk genormeerd zijn’. Wij doen dat door de IEP-toetsen af te nemen. Op deze manier kun je je eigen werkwijze zo nodig bijstellen wanneer resultaten op een van de gebieden structureel onder het landelijk gemiddelde blijven. Intelligentieonderzoeken in groep 8 De resultaten van de IEP-toetsen geven een objectief beeld van de capaciteiten van kinderen. Maar koppel je deze gegevens aan een intelligentieonderzoek, dan brengt het in kaart of de school ‘eruit heeft gehaald wat erin zit’. Dat laatste zou natuurlijk eerder in de schoolloopbaan bekend moeten zijn om adequaat te kunnen inspelen op de onderwijsbehoefte van de leerling(en). De meeste tests en toetsen die we inzetten ‘meten’ de leerprestaties van de kinderen. Op basis van die prestaties wordt het onderwijs verder vorm en inhoud gegeven. Dat betekent dus een aanbod op grond van leerprestaties. Die leerprestaties volgen blijft uiteraard belangrijk. Maar net zo belangrijk, of misschien nog wel belangrijker is, of de leerprestaties ook overeenkomen met wat het kind zou moeten aankunnen gezien zijn of haar capaciteiten. In groep 8 wordt een andere intelligentietest afgenomen, namelijk de NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijs niveau) De werkwijze is als volgt: De groepsleerkracht maakt een inschatting van de capaciteiten van de leerlingen. Daarna wordt de test afgenomen door de eigen leerkracht. De test duurt ongeveer 3 uur en wordt klassikaal afgenomen. De antwoorden worden gescoord en de uitslag geeft aan of het beeld dat de groepsleerkracht heeft van het kind overeenkomt met de testuitslag. De uitslag van de test wordt met u besproken tijdens een rapportbespreking. Hoewel we de mening zijn toegedaan dat niet alles is te meten, moeten we de ontwikkelingsaspecten die wél te meten zijn ook in beeld brengen. Het in kaart brengen van het ontwikkelingsperspectief van leerlingen is de basis voor het onderwijsaanbod/-aanpak en daarmee tevens een instrument waarmee de school kan aantonen in hoeverre men erin is geslaagd een toegevoegde waarde te leveren aan de ontwikkeling van de leerlingen, zowel tussentijds als aan het eind van de basisschool. Daarmee kan de school verantwoording afleggen naar u, als ouders, en naar de onderwijsinspectie. Want ook de Inspectie van het Onderwijs hecht grote waarde aan een helder inzicht in de opbrengsten die de school realiseert. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u terecht bij de intern begeleider of de directeur van de school. Gespreksmomenten We houden luistergesprekken aan het begin van het schooljaar. Het is tijdens dit gesprek de bedoeling dat u aan de leerkracht vertelt over uw kind. Op deze wijze willen wij uw kind nog beter leren kennen, ook hoe hij/zij buiten de school(m)uren is. Onze opzet met betrekking tot de oudergesprekken: 1e week: informatieavond en kennismaking met leerkrachten +/- 3e week: luistergesprekken, informatie vanuit de ouders over de kinderen, observaties vanuit de leerkracht over sociaal-emotionele ontwikkeling, evt. cognitieve ontwikkeling, duur: 10 minuten december/januari: schooladviesgesprek in groep 8 februari: 1e rapport + IEP-resultaten juni/juli: 2e rapport + hart en handen van de IEP, de resultaten van de IEP en kindfactoren Elke 6 weken: zo nodig contact tussen ouders en leerkracht Altijd een actueel overzicht van de vorderingen via het ouderportaal Daarnaast zijn er voor nieuwe kleuterleerlingen huisbezoeken na een wenperiode van 6 weken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het oorspronkelijke advies (0% vs. 11,8% landelijk). 33,3% stroomt zelfs door op een hoger niveau, wat de nauwkeurige advisering en doorlopende begeleiding onderstreept. Dit past bij de focus op ‘opbrengstgericht werken’ uit het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Het team van onze school vindt het uitermate belangrijk dat kinderen zich prettig en veilig voelen. Pesten wordt niet geaccepteerd. Dit wil jammer genoeg niet zeggen dat het niet voorkomt. Maar leerkrachten en leerlingen verplichten zich het zoveel mogelijk tegen te gaan. Veel energie en tijd wordt gestoken in het oplossen van problemen op het gebied van persoonsontwikkeling en de omgang met elkaar. Nog belangrijker is om deze problemen te voorkomen. We willen kinderen systematisch leren hoe om te gaan met jezelf in relatie tot de ander. Om die reden zullen we ook dit schooljaar meer aandacht gaan besteden aan groepsactiviteiten om ongewenst gedrag voor te zijn. Ook zullen we extra inzetten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in de midden- en bovenbouw. Regelmatig zullen we in alle groepen thema’s centraal stellen als ‘angstig’, ‘verdrietig’, ‘blij’, ‘complimenten geven en ontvangen’, etc. Daarnaast worden soms sociale vaardigheidstrainingen gegeven aan leerlingen die daarvoor in aanmerking komen. Een externe partij geeft deze training. We hebben een leerling-volg-systeem (LVS), specifiek gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit LVS heet Hart en Handen van de IEP. Daarnaast werken wij ook met de methode Leefstijl. LEES MINDER
Betrokkenheid
Welbevinden
Veiligheid
Wat is de werkwijze van CNS De Regenboog voor sociale ontwikkeling?
CNS De Regenboog gebruikt de vragenlijsten van Hart en Handen van de IEP om twee keer per jaar de betrokkenheid en het welbevinden van de kinderen op groepsniveau te meten. Op basis hiervan worden acties uitgezet en gecontroleerd op effectiviteit. Indien nodig wordt individuele begeleiding geboden.
Welke registratievorm(en) gebruikt CNS De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
CNS De Regenboog gebruikt Hart en Handen van de IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CNS De Regenboog?
CNS De Regenboog gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.