Openbare Basisschool De Springplank
Groenstraat 5
4847 AE Teteringen

Schoolweging

Schoolweging
27.82
Spreiding
6.49

De schoolweging van De Springplank Teteringen is 27,82 , met een spreiding van 6,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90.55% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (boven de landelijke norm van 85%). Dit succes wordt toegeschreven aan het adaptieve onderwijsconcept en wekelijkse monitoring via het digitale leerlingvolgsysteem.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46.27% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de inspectienorm van 50.1% ligt. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 27.82). De school zet in op geïntensiveerde rekenondersteuning, zoals beschreven in het schoolplan 2023-2027.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: 23.33% vwo-advies (vergeleken met 18.61% landelijk) versus 10% vmbo-k. De combinatie van kansrijke advisering (6.67% havo/vwo) en aandacht voor praktische vaardigheden (3% praktijkonderwijsadvies) sluit aan bij de diverse populatie. Een opvallend verschil: 30% vmbo-(g)t-advies tegenover 16.45% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Springplank TeteringenGemeente AmsterdamNederland
LIB170.96176.17175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Springplank maken we gebruik van methode onafhankelijke toetsen van het Leerling in beeld. Twee keer per jaar worden kennis en vaardigheden gemeten voor de vakken rekenen, lezen, spelling, begrijpend lezen, studievaardigheden en woordenschat. Na de afname analyseren de stamgroepleiders de resultaten en reflecteren hierop. Hierbij analyseren we de resultaten en maken we een diepere analyse op wat er goed is gegaan en waar nog verbetering mogelijk is. Welk leerkrachtgedrag heeft deze groep, deze leerling nodig? Er worden doelen beschreven voor de volgende periode. Er worden afspraken gemaakt over hoe de stamgroepleider de doelen gaat bereiken. Vervolgens gaat de stamgroepleider hier in de groep mee aan de slag. Waar nodig wordt er geobserveerd of gecoacht door de intern begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26.67% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25.27%). Dit bevestigt de effectiviteit van de doorstroombegeleiding. Wel scoort de school hoger op onderadvisering (26.67% vs 11.81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. De school intensiveert hierop de ouderbetrokkenheidsprogramma's.

Sociale ontwikkeling

Respect Bij ons mag je zijn wie je bent. We leren de kinderen rekening te houden met de gevoelens van anderen: openstaan voor vragen; luisteren en reageren met respect voor ieders eigenheid. We verwachten hetzelfde van ouders en teamleden. Veiligheid Wij doen er alles aan om een veilige school te zijn; een school waar ieder kind zich thuis voelt, ouders zich welkom voelen en personeel met plezier werkt. We zorgen voor elkaar en gaan veelvuldig met elkaar in gesprek. Samen maken we afspraken die overzichtelijk zijn en die door alle kinderen nageleefd kunnen worden. Daarnaast stellen de kinderen samen met hun stamgroepleider tijdens de Gouden Weken specifieke afspraken voor hun klas op. Samen Kinderen op De Springplank kennen elkaar; ze zijn maatjes. Kinderen van allerlei leeftijden spelen met elkaar en helpen elkaar. Onder andere in de schoolkring bespreken en oefenen we hoe we op de juiste manier met elkaar omgaan. In de groepen wordt hiermee verder gegaan. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Samen

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Springplank voor sociale ontwikkeling?

Elk jaar wordt door middel van een enquête van de Succes!Spiegl onder de kinderen van groep 5 tot en met 8 nagegaan of de kinderen zich veilig voelen op school en hoe hun beleving met betrekking tot de school is. Ook de leerkrachten vullen observatielijsten in. Vanuit de gegevens van de kinderen en leerkrachten vormen zich individuele doelen, groepsdoelen en schooldoelen. De intern begeleider en gedragsspecialist houden zicht op de uitvoering van deze doelen door observaties en (zorg)gesprekken. Daarnaast wordt doelgericht gewerkt binnen het SEO-programma van Kwink, waarbij binnen ieder thema doelen worden gesteld waar in gesprekken en lessen aan gewerkt wordt. Op die manier is de school een oefenplaats voor kinderen om sociale vaardigheden op te doen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Springplank gebruikt Looqin (kleuter observatie en registratie) en de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Springplank?

Openbare Basisschool De Springplank gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.