Christelijk Kindcentrum Immanuël
Ten Holtheweg 3 B
8341 PD Steenwijkerwold

Schoolweging

Schoolweging
30.2
Spreiding
5.95

De schoolweging van Immanuel Steenwijkerwold is 30,20 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Hoewel positief, ligt dit wel 7,3%-punt lager dan vergelijkbare scholen (95,9%). De school benadrukt in haar kwaliteitsrapport extra ondersteuning voor basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

32,4% van de leerlingen haalt het streefniveau voor taal en rekenen, onder de signaleringswaarde van 47,1%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie. De school zet in op maatwerk via 'ontwikkelingsgericht leren', zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont nadruk op praktisch-theoretische doorstroom: 50% vmbo-(g)t en 25% vmbo-b. Havo-advies (12,5%) blijft achter bij de regio (16,1%). Opvallend is de afwezigheid van vwo-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen gemiddeld 18,6% vwo adviseren. Dit past bij het onderwijsconcept gericht op 'haalbare uitstroom'.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente SteenwijkerlandGemeente AmsterdamNederland
199.72199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij stimuleren en volgen de sociale en leerontwikkeling van uw kind en bespreken die met elkaar en met u. Om de ontwikkeling van uw kind in beeld te brengen, maken we onder andere gebruik van observatie-instrumenten en toetsen. Bij de kinderopvang/kinderen van 0-7 jaar gebruiken wij onder andere Parnassys leerlijnen jonge kind. Voor de kinderen van 0-4 jaar registeren wij dat in ons Kindvolgsysteem, voor de kleuters in Parnassys. Vanaf leerjaar 3 maken wij onder andere gebruik van niet-methodegebonden toetsen van BOOM om de ontwikkeling van uw kind te volgen. Ook nemen wij vanaf groep 5 jaarlijks de NSCCT toetsen af, omdat wij het belangrijk vinden de resultaten van uw kind te vergelijken met de capaciteiten. U blijft op de hoogte van de vorderingen en ontwikkeling van uw kind door de gesprekken met de pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Ook krijgen de kinderen vanaf leerjaar 1 (2 keer per jaar) een rapport mee naar huis. Ook krijgen de kinderen hun portfolio mee naar huis met de verschillende thema’s die de revue zijn gepasseerd. Om doelen te stellen en evalueren maken wij gebruik van themaplanners, groepsplannen, handelingsplannen en ontwikkelingsperspectieven. In de opvang bespreekt de teamleider 2 keer per jaar de voortgang van de kinderen met de mentor. In het onderwijs bespreekt de intern begeleider tijdens de groepsbespreking de voortgang van de kinderen met de leerkrachten. Tussen opvang en onderwijs zorgen we voor een warme en zorgvuldige overdracht van informatie en gegevens.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

40% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), wat het effect onderstreept van de persoonlijke mentorlessen en doorstroomtrainingen. Slechts 13,3% zit onder advies, wat lager is dan het nationale gemiddelde (11,8%). Deze resultaten worden in het schoolondersteuningsprofiel gekoppeld aan vroegtijdige signalering.

Sociale ontwikkeling

Onze missie is Zorg voor jezelf, Zorg voor een ander, Zorg voor je omgeving. Zowel als kinderen en als medewerkers willen we groeien in kennis en vaardigheden en onze talenten verder ontplooien. Belangrijk daarbij is een leerrijke en liefdevolle omgeving.

Vertrouwen

Verantwoordelijkheid

Zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van Christelijk Kindcentrum Immanuël voor sociale ontwikkeling?

Kanjertraining wordt ingezet om sociale ontwikkeling te optimaliseren. Kindbegrip wordt gebruikt om sociale opbrengsten te meten en monitoren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijk Kindcentrum Immanuël om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijk Kindcentrum Immanuël gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijk Kindcentrum Immanuël?

Christelijk Kindcentrum Immanuël gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.