
Schoolweging
De schoolweging van Willibrordschool Stadskanaal is 31,66 , met een spreiding van 6,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Stadskanaal | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Alle gegevens over de ontwikkeling van de leerlingen worden verzameld door de leerkracht. Groep 1-2 Groepsleerkrachten van groep 1 en 2 verzamelen/registreren de ontwikkeling van leerlingen d.m.v. observatiegegevens, een kleutervolgsysteem (ParnasSys Leerlijnen), ontwikkelgesprekken en eventueel aanvullende diagnostische toetsen. Met het oog op het proces van aanvankelijk lezen in groep 3 wordt er in groep 2 bij alle leerlingen een ‘risicoscreening oudste kleuters’ gedaan. Die vindt plaats in februari en in juni. De Willibrordschool heeft een beredeneerd aanbod voor groep 1-2. Groep 3 tot en met 8 De leerkrachten verzamelen gegevens door ontwikkelgesprekken, toetsen, observaties, gesprekken met leerlingen en ouders. De resultaten worden voornamelijk geregistreerd in ParnasSys. De leerkrachten verzamelen ook gegevens met behulp van niet-methode gebonden toetsen. Op de jaarlijkse toetskalender staat vermeld welke toetsen wanneer in welke groepen dienen te worden afgenomen. De niet methodegebonden toetsen worden afgenomen voor de volgende vakgebieden: Technisch Lezen Taalverzorging (spelling) Begrijpend Lezen Rekenen- Wiskunde Tevens wordt in groep 8 een verplichte eindtoets afgenomen. De (toets)gegevens van de leerlingen en de groepsoverzichten zijn terug te vinden in ParnasSys. Naast het invoeren van de toetsgegevens worden er ook notities aangemaakt in ParnasSys. Deze notities staan genoteerd in het digitale dossier van de leerling. Alle leerlinggegevens zijn terug te vinden in ParnasSys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Onze school wil voor iedereen een mooie, veilige plek zijn. Veiligheid is een voorwaarde voor ontwikkeling. Een vriendelijke omgang in een sfeer van openheid, eerlijkheid en vertrouwen vinden wij belangrijk om de kinderen een optimistisch toekomstperspectief mee te geven. We zien de school als kleine samenleving waar kinderen, leerkrachten en ouders elkaar ontmoeten. Op onze school leren kinderen omgaan met onderlinge verschillen en ieder kind wordt gestimuleerd om met zijn of haar talenten het beste uit zichzelf te halen. Vanuit veiligheid, wederzijds respect en een goede sfeer geven wij vorm aan ons onderwijs. In een rijke speel- en leeromgeving bieden wij innovatief, gepersonaliseerd onderwijs, waarbij het eigenaarschap van de kinderen, van 2 tot 12 jaar, wordt aangesproken. LEES MINDER
Ieder mens telt!
Samen zijn we school
Verwondering
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Als leerlingvolgsysteem hanteren we de Kindbegrip. In groep 3 t/m 8 wordt de observatielijst jaarlijks ingevuld in de periode oktober/november. In de groepen 6, 7 en 8 wordt eveneens jaarlijks door de leerlingen zelf een individuele vragenlijst ingevuld. Voor de groepen 1 en 2 maken we gebruik van ParnasSys leerlijnen. Naar aanleiding van de analyse van deze gegevens en de eigen waarnemingen en observaties van de leerkrachten wordt voortdurend aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. We werken met de Vreedzame School en daarmee willen we kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. Uitgangspunten: In de pedagogische visie van De Vreedzame School staat een aantal uitgangspunten centraal: het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie het creëren van een positieve sociale en morele norm het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin. Burgerschap We willen actief bij dragen aan de integratie van leerlingen in de Nederlandse samenleving. Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van scholen. Dit betekent, dat de school niet kan volstaan met het aanbieden van traditionele kennis uit de schoolvakken die zich daarvoor lenen. Actief burgerschap leer je door te ervaren wat het is. Actief burgerschap en integratie hebben directe raakvlakken met het leerplan, consequenties voor de omgang tussen leerlingen en leerkrachten, het pedagogisch klimaat en de schoolorganisatie. Leerlingen moeten structureel kennis maken met verschillende culturen. Er moet een doorgaande lijn zijn in het ontwikkelen van sociale competenties, die leerlingen nodig hebben voor een toekomstige plek in de samenleving. Wij maken hiervoor ook gebruik van het programma De Vreedzame school. De scholen ressorterend onder Primenius formuleren de volgende (kern)doelen die betrekking hebben op burgerschap en sociale integratie: De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger; De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen; De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen; De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen; De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kindbegrip