Openbare Basisschool de Molenvliet
Molendijk 8
3243 AM Stad

Schoolweging

Schoolweging
29.26
Spreiding
5.24

De schoolweging van De Molenvliet Stad aan ’t Haringvliet is 29,26 , met een spreiding van 5,24 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,44% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit. De score ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (95,88%), wat past bij de relatief complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school ondanks complexere uitgangsposities (schoolweging 29,26) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 57,79%, wat wijst op ontwikkelingsmogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen vertonen een gemengd beeld: in 2019-2020 kregen leerlingen adviezen variërend van VMBO-B/K tot VWO. Recente jaren tonen vooral 'overig' advies (4 van de 4 leerlingen in 2023-2024), mogelijk door kleinschaligheid. Historisch gezien is er aandacht voor zowel praktische als theoretische talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Molenvliet Stad aan ’t HaringvlietGemeente AmsterdamNederland
201.8199.71

Groep 8 Toetsen 2017-2018

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten De school gebruikt naast de methodegebonden toetsen een methode-onafhankelijk leerlingvolgsysteem. Vanaf augustus 2023 is dit IEP. Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijkt IEP kinderen niet met elkaar. IEP gelooft bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zet IEP elke leerling in zijn kracht. 4D cyclus De intern begeleiders hebben de teams geschoold in het gebruiken van de cyclus Data-Duiden-Doelen-Doe om zodoende de beïnvloedbare onderwijskenmerken centraal te stellen. Handelingsgericht Werken (HGW)De HGW-cyclus kent vier fasen met in totaal zes stappen: Fase 1: Waarnemen/ Signaleren Stap 1: Verzamelen van leerling-gegevens in een groepsoverzicht Stap 2: Signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben Fase 2: Begrijpen/ Analyseren Stap 3: Benoemen van de onderwijsbehoeften van de leerlingen Fase 3: Plannen Stap 4: Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften Stap 5: Opstellen van het groepsoverzicht Fase 4: Realiseren Stap 6: Uitvoeren van het groepsoverzicht De stappen worden verwerkt in het groepsoverzicht. Hierin staan de relevante gegevens (toetsen, observaties en gesprekken) en onderwijsbehoeften van alle leerlingen in een groep. Het kind is per vakgebied in kaart gebracht en ook qua sociaal emotionele ontwikkeling en gedrag. Dit overzicht vormt het uitgangspunt voor het schrijven van een plan van aanpak. Zo’n plan komt tot stand door de clustering van onderwijsbehoeften in de cyclus van Handelingsgericht Werken (HGW). Het is een gedifferentieerd onderwijsaanbod voor de hele groep. Op deze manier kan de leerkracht het onderwijs aanpassen aan de onderwijsbehoeftes van de leerling. Verrijking: deze kinderen hebben behoefte aan meer uitdaging. Ook hebben zij niet altijd behoefte aan de basisinstructie. Te denken valt aan uitdagender ontwikkelingsmateriaal, webpaden, Muiswerk, enz. Basis: deze kinderen maken de lessen en volgen de instructie zoals beschreven in de handleiding en onderwijsdoelen. Uiteraard wordt er wel per kind gekeken of ze na de instructie evt. extra hulp nodig hebben of een extra opdracht kunnen maken. Extra ondersteuning: deze kinderen maken de lessen en volgen de instructie zoals beschreven in de handleiding en onderwijsdoelen. Zij hebben wel behoefte aan extra hulp in de vorm van verlengde instructie/ instructietafel, Remedial Teaching, extra inoefenen op computer of met werkbladen (thuis of op school), aangepaste werkhoeveelheid enz. Op een Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP) wordt overgegaan wanneer een aanpak van het groepsbeeld niet toereikend is. Een OPP wordt opgesteld in samenwerking met de intern begeleider en uitgevoerd door de groepsleerkracht, eventueel in samenwerking met de remedial teacher. Dit wordt altijd met de ouders besproken. Een ontwikkelingsperspectief geeft het verwachte uitstroomniveau weer van een leerling en wordt gebruikt om de leerdoelen t/m groep 8 voor de leerling te benoemen.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Gegevens tonen dat 25% van de oud-leerlingen consistent op of boven advies presteert. De school evalueert adviezen jaarlijks met het voortgezet onderwijs, waarbij de combinatie van NIO-toetsen en pedagogische observaties zorgt voor accurate plaatsing. Het ontbreken van praktijkonderwijs-uitstroom benadrukt de kwaliteit van advisering.

Sociale ontwikkeling

Onze visie Groeien, bloeien en samen leren! geeft aan dat we samen werken. Leerlingen zullen in de huidige en toekomstige maatschappij steeds meer moeten samenwerken met anderen en andere partijen. Het is van groot belang dat leerlingen zichzelf leren kennen. Weten waar ze goed in zijn en dat op een juiste manier benutten. Leerlingen kunnen zichzelf presenteren en leren te reflecteren op hun handelen. Uiteraard is de leerkracht belangrijk in die zin, dat zij de leerling coacht. Eigenlijk zijn we hele dagen samen bezig om zo goed mogelijk met elkaar om te gaan en te werken in een prettige sfeer. Alleen dan kun je ook goed leren, wanneer je je veilig voelt, zelfvertrouwen hebt en elkaar respecteert. LEES MINDER

respect

vertrouwen

veiligheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Molenvliet voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van de Openbare Basisschool de Molenvliet zijn in overleg met team, ouders en leerlingen bepaald en worden besproken in de medezeggenschapsraad en de leerlingraad. Leerlingen zorgen voor elkaar en helpen elkaar met activiteiten en het werk. De school gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Molenvliet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Openbare Basisschool de Molenvliet gebruikt Kijk! en diverse andere registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Molenvliet?

De Openbare Basisschool de Molenvliet gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.