Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve
Heggewikke 23 -25
5161 XS Sprang-Capelle

Schoolweging

Schoolweging
31.17
Spreiding
6.03

De schoolweging van De Vrijhoeve is 31,17 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Indrukwekkende 95.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en zelfs iets hoger dan vergelijkbare scholen (95.2%). Deze score onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.17).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie berekende signaleringswaarde van 43.5%. Toch blijft dit 8%-punt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55.4%). Deze discrepantie vraagt om nadere analyse, temeer daar het fundamenteel niveau wel excellent scoort.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen reflecteren een ambitieuze aanpak: 70% van de leerlingen krijgt advies voor vmbo-(g)t of hoger, waarvan 20% havo. Dit overtreft de regio waar gemiddeld 26.4% havo/vwo-advies geeft. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen tegenover 1.01% regionaal. De NSCCT-capaciteitentoets in groep 7 draagt mogelijk bij aan deze precieze advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe VrijhoeveGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende de gehele schoolloopbaan worden de leerlingen intensief gevolgd in hun ontwikkeling. De groepsleerkracht volgt en observeert hoe de leerlingen zich ontwikkelen en wat ze beheersen binnen de leerstofgebieden. We maken hierbij gebruik van toetsen die horen bij de lesmethodes en methode onafhankelijke toetsen van IEP. Naast de verstandelijke ontwikkeling van de leerlingen volgt de leerkracht nauwkeurig het welbevinden, de betrokkenheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De ib-er draagt zorg voor de continuering, uitbouw en verbetering van de zorg op De Vrijhoeve. Zij bespreekt de leerlingen en de toetsgegevens met de leerkracht en begeleidt leerkrachten bij het vormgeven van de extra zorg voor de leerlingen. Naar aanleiding van de IEP-resultaten wordt een trendanalyse uitgezet. Onder leiding van de ib-er analyseert het team de resultaten, wordt gekeken naar mogelijke oorzaken en het effect van de ingezette interventies. Tot slot wordt vooruitgekeken naar mogelijke acties waaraan halfjaarlijkse doelen worden gekoppeld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling functioneert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 22.2% bovenuit stijgt - een bewijs van conservatief en realistisch adviseren. Het hoge percentage leerlingen op advies (77.8% vs. 62.9% vergelijkbaar) benadrukt de kwaliteit van de doorstroombegeleiding, zoals beschreven in hun 'monitoring ontwikkelingslijn'.

Sociale ontwikkeling

Op De Vrijhoeve begeleiden we kinderen in hun leer- en ontwikkelingsproces. We streven ernaar dat kinderen vaardigheden versterken en talenten ontwikkelen, zodat ze zelf kunnen groeien, zowel individueel als binnen de klas en de school, en daardoor ook een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. We hechten veel waarde aan de sociale ontwikkeling, omdat dit zorgt voor een positief en veilig schoolklimaat, betere leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. In onze school komt dit tot uiting in ons onderwijsaanbod en onze pedagogische aanpak. We werken onder andere met de PBS-werkwijze en maken gebruik van activiteiten uit ons Veiligheidsplan en lessen uit verschillende lesmethodes. Tijdens deze activiteiten besteden we aandacht aan onderwerpen zoals zelfbeeld, burgerschapsattitudes, sociale vaardigheden, empathie en motivatie (zowel intrinsiek als extrinsiek). Burgerschap De leerlingen van nu zijn de burgers van de toekomst die een bijdrage moeten gaan leveren aan een duurzame en leefbare wereld. Hiervoor is betrokkenheid op de omgeving en een eerlijke, respectvolle benadering van de ander noodzakelijk. De basis hiervoor wordt gelegd in de opvoeding thuis, in clubs en in het onderwijs. Sociale vaardigheden, omgangsvormen, samenwerkingsvaardigheden, zelfreflectie, kennis van andere culturen, geaardheid en geloof hebben een belangrijke plaats in het onderwijsaanbod op De Vrijhoeve. Naast specifieke lessen die gericht zijn het leren kennen en respecteren van elkaars mening, cultuur en geloof is de grondhouding van respect, betrokkenheid, samenwerking en ontwikkeling (de kernwaarden van de school) verweven in het handelen van leerlingen en medewerkers. Kernwaarden zijn levende waarden die de sfeer en het klimaat in de school bepalen en de basis voor ons handelen. Wij hebben gekozen voor de methode BLINK wereld (geïntegreerd) waarin alle kerndoelen van burgerschapsvorming zijn opgenomen. Daarnaast gaan we ons dit jaar verder verdiepen in burgerschap en hoe wij hier als team in staan. Wij laten ons hierin begeleiden door het Expertisepunt Burgerschap. Ons burgerschapsbeleidsplan maakt deel uit van ons schoolplan 2023-2027 (via WMK). De leerlingenraad Aan het begin van het schooljaar wordt vanaf groep 5-6-7 de leerlingenraad gekozen. De leerlingenraad komt met behulp van juf Maud, 1 keer per maand bij elkaar. Ze praten over (feest)activiteiten, maar ook over spellen die we op de speelplaats kunnen spelen of de thema's in de school. Gaandeweg het schooljaar worden de onderwerpen steeds verder uitgediept en is het de bedoeling om voor volgend schooljaar alvast een agenda opzet te maken zodat bepaalde onderwerpen steeds meer cyclisch terug gaan komen. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve voor sociale ontwikkeling?

Er wordt structureel aandacht besteed aan de sfeer in de groep, beginnend met de 'Gouden weken' na de zomervakantie. Per periode staat een van onze PBS pijlers centraal (respect, veiligheid en verantwoordelijkheid). Ook tijdens de schoolthema's is er aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Van de leerkracht wordt voorbeeldgedrag verwacht. Er wordt gebruik gemaakt van de sociale meetinstrumenten van IEP. Het kernteam Veiligheid zorgt dat de activiteiten uit het veiligheidsplan op kind- en teamniveau worden uitgevoerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve?

Rooms Katholieke Basisschool De Vrijhoeve gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.