
Schoolweging
De schoolweging van De Achtbaan Soest is 31,58 , met een spreiding van 7,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden stevig worden aangeleerd, zelfs met een diverse leerlingenpopulatie. De school scoort iets lager dan het vergelijkingsgemiddelde (94,8%), maar blijft ruim binnen de veilige marge.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
40,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de signaleringswaarde van 41,2% ligt. Ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,58) benadert de school de gestelde ambitie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4%, wat een grotere uitdaging voor De Achtbaan illustreert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is evenwichtig met 55% vmbo-(g)t of hoger (25% vmbo-k, 20% vmbo-(g)t, 15% vmbo-(g)t/havo). Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (5% vs. 18,6% landelijk). Tegelijkertijd is het aandeel praktijkonderwijs (0%) lager dan regionale vergelijkingsscholen (1,01%), wat past bij de focus op doorstroom naar reguliere opleidingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Achtbaan Soest | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.44 | 176.01 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van leerlingen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is signalering van de voortgang noodzakelijk. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van onderwijs en ondersteuning op maat. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties helpt om per leerling en per groep te kunnen bepalen hoe het leer- en ontwikkelingsproces efficiënt en effectief ingericht kan worden. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methodegebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Twee keer per jaar vindt methode-onafhankelijke toetsing plaats via CITO Leerling in beeld. De school maakt gebruik van de volgende toetsen binnen CITO Leerling in beeld: Rekenen-wiskunde DMT Begrijpend lezen Spelling Doorstroomtoets (Leerling in beeld, groep 8) Daarnaast maakt de school gebruik van AVI, Kijk! en Kindbegrip. Verder maken we gebruik van de leerlijnen van Nieuw Leren. Hierdoor kunnen we goed aansluiten bij leerlingen die een eigen leerlijn volgen. Alle resultaten van observaties en toetsen worden geregistreerd in het leer- en onderwijs volgsysteem Parnassys en in Leerling in beeld. Voor de tussenopbrengsten voor rekenen-wiskunde, DMT, begrijpend lezen en spelling zijn op basis van de schoolweging AnnoNU-minimumnormen en -ambitienormen geformuleerd. Terugkijkend op het vorige schooljaar (2023-2024) stellen wij vast dat bij de volgende groepen voor de volgende vakgebieden de minimumnormen op de Lib Middentoetsen niet behaald zijn: Rekenen-wiskunde groepen 6,7 DMT groepen 4,5,7 Begrijpend lezen groepen 5,6,7 Spelling groepen 5,6 Terugkijkend op het vorige schooljaar (2023-2024) stellen wij vast dat bij de volgende groepen voor de volgende vakgebieden de minimumnormen op de Lib Eindtoetsen niet behaald zijn: Rekenen-wiskunde groepen 5,6,7 DMT groepen 6 Begrijpend lezen groepen 6,7 Spelling groepen 5,6,7 Dit betekent dat in het kader van kwaliteitszorg (zie paragraaf 2.4) voor deze groepen verbetermaatregelen zijn vastgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,8% van de leerlingen presteert boven hun advies (iets hoger dan de 25,3% bij vergelijkbare scholen), terwijl 16,7% onder advies presteert (landelijk: 11,8%). Dit wijst op een voorzichtige advisering, mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. De school zou hierdoor extra kunnen inzetten op nazorg in het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Op De Achtbaan werken we vanuit de principes en het programma van ’De Vreedzame School’. Zoals al eerder beschreven beschouwt ‘De Vreedzame School’ de klas en de school als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn. Concrete voorbeelden hiervan zijn: het open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. Daarmee ervaren kinderen dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ‘ertoe doen’. Op het niveau van de leerlingen streeft het programma ernaar om kinderen te leren: op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen. constructief conflicten op te lossen. verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap. een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen. volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht en de sociale, emotionele en communicatieve vaardigheden die nodig zijn voor bovenstaande doelen. Op het niveau van de school realiseert het programma een positief sociaal en moreel klimaat, waarin: iedereen op een positieve manier met elkaar omgaat. de eigen kracht van kinderen benut wordt. leerkrachten en leerlingen zich veilig voelen en prettig werken. Het hart van De Vreedzame School wordt gevormd door het basiscurriculum. Deze lessenserie bestaat uit een wekelijkse les of activiteit in alle groepen van 30-45 minuten. Er zijn 38 lessen verdeeld over zes blokken te weten: We horen bij elkaar – groepsvorming en een positief sociaal klimaat We lossen conflicten zelf op - conflicthantering We hebben oor voor elkaar – communicatie We hebben hart voor elkaar – gevoelens We dragen allemaal een steentje bij – verantwoordelijkheid We zijn allemaal anders – diversiteit. De school voldoet hiermee aan de eisen van de Inspectie op het terrein van sociale competentie, actief burgerschap en sociale integratie. LEES MINDER
De Vreedzame School
Samenwerken
Democratisch burgerschap
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Achtbaan voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Achtbaan gebruikt voor de groepen 3 tot en met 8 het observatiesysteem Kindbegrip. Dit systeem brengt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen systematisch in kaart. Het geeft inzicht in eventuele ondersteuningsvragen en helpt de leerkracht het gedrag van het kind beter te begrijpen. Leerkracht en leerling kunnen aan de slag met concrete handelingssuggesties die het systeem biedt, waarbij de leerkracht de sterke kanten van een kind kan benutten om de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum De Achtbaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Achtbaan gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kindbegrip.