
Schoolweging
De schoolweging van 2e Van der Huchtschool is 28,21 , met een spreiding van 6,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort uitstekend met 99,13% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt – ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,45%), wat een sterke basiskwaliteit in taal en rekenen bevestigt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 64,07% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft de school ruimschoots haar inspectienorm van 50,1%. Dit percentage ligt tevens 2,9 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod. De focus op rekenvaardigheid (4,6% groei t.o.v. groep 7) ondersteunt deze prestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een nadruk op theoretische leerwegen: 25,93% vmbo-(g)t en 25,92% havo/vwo/vwo-advies. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen adviseren gemiddeld 16,45% vmbo-(g)t en 29,54% havo/vwo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (3,7% vmbo-b vs 5,52% regionaal), wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | 2e Van der Huchtschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.09 | 176.01 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en februari worden vanuit het LOVS de Cito M-toetsen afgenomen. De primaire gebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen komen hierbij aan bod. Deze school zelf evaluatie (SZE) wordt geanalyseerd en teruggekoppeld aan de leerkrachten. In juni worden m.u.v. groep 8 de Cito E-toetsen afgenomen als einddopbrengst in dat schooljaar. Wij werken met Leerling in beeld van Cito.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,67% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat 3,7 procentpunt boven het landelijk gemiddelde ligt. Het percentage onderadvisering (11,11%) blijft net onder de nationale benchmark (11,81%). De 22,22% bovenadvies scoort 6,5 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de al hoge adviesniveaus die de school verstrekt.
Sociale ontwikkeling
De school waarborgt de sociale veiligheid van leerlingen en leraren en tracht incidenten te voorkomen. Onze ambities zijn: 1.De school waarborgt de sociale veiligheid van leerlingen en leraren. 2.De school beschikt over een registratiesysteem. 3.De school probeert incidenten te voorkomen. 4.Incidenten worden in eerste instantie afgehandeld door de leraar. 5.De school beschikt over een klachtenregeling, een klachtencommissie en een interne en externe vertrouwenspersoon. 6.Wij kennen en zijn op de hoogte van de verschillende vormen van geweld en intimidatie. LEES MINDER
Zorg voor elkaar
Respect en tolerantie
Je mag zijn wie je bent
Wat is de werkwijze van de 2e Van der Huchtschool voor sociale ontwikkeling?
Periodiek wordt er via WMK een vragenlijst sociale veiligheid voorgelegd aan de leerlingen van groep 5 t/m 8, de ouders van alle leerlingen en de leerkrachten. Daarnaast wordt jaarlijks vanuit LiB een vragenlijst voorgelegd aan de leerlingen en vullen de leerkrachten de bijbehorende observatielijsten in.
Welke registratievorm(en) gebruikt 2e Van der Huchtschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De 2e Van der Huchtschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst, Observatielijsten LiB en een Vragenlijst sociale veiligheid WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de 2e Van der Huchtschool?
De 2e Van der Huchtschool gebruikt 'Een doos vol gevoelens', 'Goed gedaan' en SOEMO-kaarten als methoden voor sociaal-emotioneel leren.