
De resultaten van School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester in Sneek
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester
Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester bij jullie?
Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester?
Het schooladvies toont een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 40.58% praktijkonderwijs en 33.33% vmbo-b (tegenover 40.63% en 27.69% bij vergelijkbare scholen). Slechts 1.45% krijgt een havo/vwo-advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde. De school benadrukt in haar beleid maatwerk voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Sudwester | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De opbrengsten van de methode onafhankelijke toetsen analyseren we op individueel, groeps- en schoolniveau (dit laatste twee keer per jaar). We hebben een eigen leerstandaard, gekoppeld aan de plaatsingswijzer, waaraan we de score van de leerling meten. Het ontwikkelingsperspectief is hierbij leidend. Op schoolniveau willen we dat zoveel mogelijk leerlingen op of boven het perspectief scoren. We vergelijken onze scores ook met de landelijke SBO opbrengsten, waar zo'n 30 scholen vespreid over Nederland aan meedoen. Deze opbrengsten + de methode opbrengsten bespreekt de leerkracht met de intern begeleider en de schoolpsycholoog/ orthopedagoog tijdens de groepsbesprekingen 3 keer per jaar. De leerkracht maakt een groepsplan voor rekenen, technisch lezen en spelling, en houdt in het logboek op korte termijn bij hoe het gaat en wat werkt. De pedagogische groepsplannen worden dan ook meegenomen, met de vragenlijst sociaal emotionele vorming.
Zitten de oud-leerlingen van School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Er zit 18.67% van de leerlingen onder advies (vergeleken met 11.81% landelijk), wat mogelijk samenhangt met de complexere onderwijsbehoeften. Desondanks presteert 13.33% boven het advies, wat de effectiviteit van de doorstroombegeleiding onderstreept. De school geeft aan intensief te monitoren via 'prognosegesprekken' vanaf groep 6.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen vinden het fijn dat ze 'niet meer anders zijn' als ze op de Súdwester komen. Ze willen niet een uitzondering zijn. Tegelijk hebben ze een afgestemde aanpak nodig. Omdat dit voor iedereen geldt, is het niet meer bijzonder. Leerlingen ervaren en zien dat iedereen erbij hoort, ongeacht wie je bent, wat je lastig vindt, wat je talenten zijn. Verschillen zijn juist mooi en we kijken naar overeenkomsten. Niet iedereen heeft dezelfde sociale opbrengsten. Fouten mag je maken, daar leer je van. Die cultuur is op de hele school aanwezig. Naast lessen in sociale ontwikkeling, is dat een sterke factor. Leerlingen leren bij ons veel van voorbeeldgedrag. We leren dat je elkaar kunt ondersteunen als je weet welke talenten je op welke manier kunt inzetten. Samen weet en kun je meer. Sociale opbrengsten betekent dat leerlingen vanuit bovenstaande ervaringen, contact maken met anderen, samenwerken met anderen en vriendschappen aangaan. Meedoen in de samenleving, begint bij zelf meedoen en anderen laten meedoen op school. Kom maar op! Op blz. 16 in de schoolkalender is meer te vinden over veiligheid en kanjertraining op de Súdwester. LEES MINDER
Optimale ontwikkeling
Ontplooing in de samenleving
Wij geloven in meedoen
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester zijn bepaald door het team en maken deel uit van de visie. De Kanjermethode wordt schoolbreed toegepast, waarbij iedereen de bijbehorende scholing krijgt. Dit zorgt voor duidelijkheid in taal en afspraken en scheidt gedrag van persoon. Er wordt gewerkt met vragenlijsten voor docenten en leerlingen, en vragenlijsten over sociale veiligheid voor leerlingen. De resultaten worden geanalyseerd tijdens groepsbesprekingen en de opbrengstenanalyse schoolbreed.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester?
School voor Speciaal Basisonderwijs de Sudwester gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.