
Schoolweging
De schoolweging van De Akker Sleen is 28,87 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs, zelfs in een school met een relatief lage leerlingendichtheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat iets boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit toont aan dat de school effectief inzet op differentiatie voor ambitieuze leerlingen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 30,8% vmbo-(g)t en 7,7% havo (tegenover 16,5% en 16,1% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is dat 15,4% van de leerlingen een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies krijgt, wat wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, tegen 1% regionaal gemiddeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Akker Sleen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
193.1 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Halaarlijks wordt een schoolanalyse ingevuld volgens het format van onderwijsstichting Arcade. De resultaten van Cito toetsen worden ingevuld en geanalyseerd. Directie en intern begeleider vullen het format in en maken een eerste analyse. Vervolgens worden de resultaten teambreed nader geanalyseerd en besproken. Waar nodig worden passende interventies opgesteld en uitgevoerd (op groeps- en schoolniveau). Binnen de opbrengstanalyse wordt ook getoetst of de resultaten van de schoolvakken voldoen aan minimumnormen en schooldoelen. Dit doet de directie in samenspraak met intern begeleider en de beleidsmedewerker Onderwijs & Kwaliteit van onderwijsstichting Arcade. De minimumnormen komen voort uit signaleringswaarde die passend zijn bij de schoolweging. Het gaat hierbij om het aantal leerlingen die zich hebben ontwikkeld tot het fundamentele referentieniveau 1F en de streefniveaus 2F en 1S. De schooldoelen worden vastgesteld op basis van eerdere resultaten en schoolambitie. Daarnaast hanteren de scholen een cyclus van handelingsgericht werken waarbij er ieder schooljaar naast een startgesprek drie groeps- en leerlingbesprekingen zijn. Waar nodig wordt een begeleidingsplan, OPP of groeidocument opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
31,3% van de leerlingen presteert boven hun advies, wat significant hoger is dan het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 12,5% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze resultaten bevestigen de kwaliteit van het adviesproces, zoals beschreven in de gedetailleerde doorstroomprotocols van de school.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind ontdekt, leert en ontwikkelt zich iedere dag op zijn eigen niveau. Het welbevinden en plezier staan hier centraal. Vertrouwen en respect zijn hierbij belangrijke begrippen. Zowel kinderen als ouders/verzorgers en professionals (leerkrachten en ondersteunend personeel) komen het best tot hun recht als zij zich veilig voelen, elkaar respecteren en vertrouwen. Door samen op te trekken en gebruik te maken van elkaars talenten, ontstaat er ruimte voor groei, creativiteit en uitdaging en dus voor persoonlijke ontwikkeling. Kinderen krijgen in een veilige omgeving, daar waar mogelijk individuele, aandacht, maar ook leren zij samen te werken en hun speel- en leeromgeving te verkennen. LEES MINDER
We vertrouwen elkaar.
We helpen elkaar. Niemand speelt de baas.
Niemand lacht uit. Niemand blijft zielig.
Wat is de werkwijze van Basisschool De Akker voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Akker maakt gebruik van de Kanjertraining, een methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De Akker is een gecertificeerde Kanjerschool, wat betekent dat alle leerkrachten geschoold en gecertificeerd Kanjertrainer zijn. De Kanjertraining staat wekelijks op het rooster. De Kanjerregels gelden voor iedereen die betrokken is bij de school. De Kanjertraining leert leerlingen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. Er wordt van ouders en leerkrachten verwacht dat zij oplossingen zoeken waar iedereen wat aan heeft en dat zij niet handelen uit irritatie, angst of onverschilligheid. De uitgangspunten van de Kanjertraining zijn vertrouwen, gezamenlijk gezag van fatsoen en het geven van het goede voorbeeld. Preventief wordt gedrag besproken en geoefend met behulp van de methode Kanjertraining.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Akker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Akker gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Akker?
Basisschool De Akker gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.