De Kwinkslag
Vergouwlaan 5
7776 BA Slagharen

Schoolweging

Schoolweging
29.43
Spreiding
5.07

De schoolweging van De Kwinkslag is 29,43 , met een spreiding van 5,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school overtreft hiermee zowel haar eigen historische prestaties (+2,5% t.o.v. 2019) als het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%). Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs bij taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29,43) hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%, wat wijst op ruimte voor verbetering bij de topvakken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een gebalanceerd profiel: 25% van de leerlingen ontvangt een dubbeladvies (bijv. vmbo-k/-(g)t), wat de differentiatiecapaciteit benadrukt. Het aandeel havo/vwo-adviezen (16,7%) ligt iets onder regionale peers (18,6%), maar het vwo-percentage (8,3%) valt op door consistentie over jaren heen. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken, in tegenstelling tot 1% bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KwinkslagGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van de kinderen goed te volgen, worden de vorderingen op het gebied van taal, lezen, spelling en rekenen enkele malen per jaar getoetst en geregistreerd. Dit gebeurt door middel van toetsen, die bij de methodes horen (methode gebonden toetsen) en d.m.v. landelijk genormeerde IEP-toetsen. Methodetoetsen gaan over de lesstof over een korte termijn, bijv. over het thema taal van de drie voorgaande weken of een hoofdstuk van geschiedenis. IEP-toetsen gaan over de lesstof over een langere termijn, wat er het afgelopen half jaar geleerd en geoefend is. Bureau-IEP heeft een visie die goed past bij onze Dalton- en kindvisie. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij/zij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP- leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee wij als leerkracht samen met de leerling inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van de leerling bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. De resultaten van alle IEP-toetsen worden geregistreerd in het IEP- leerlingvolgsysteem. Dit maakt het mogelijk de onderwijsresultaten te volgen en te analyseren. We maken trendanalyses van de vorderingen van uw kind, de groep en de school als geheel. We vergelijken de ontwikkeling van uw kind allereerst met zijn eigen ontwikkellijn richting het behalen van de referentieniveaus op taal en rekenen. De scores laten dus zien wat de kinderen al beheersen en waar de leerkracht het kind verder gaat begeleiden. Er wordt hiermee veel minder gekeken of er wel/niet een voorsprong of achterstand is ten opzichte van een landelijke normering. Overigens is een toets een momentopname, waarbij de resultaten soms een vertekend beeld kunnen laten zien. Juist daarom is interpretatie van de scores door de leerkracht belangrijk en nemen wij de dagelijkse observatie van de leerlingen in de groep mee in de analyse. De IEP-scores van de groep en van uw kind op het gebied van taal, lezen, spelling, rekenen en woordenschat worden tweemaal per jaar vergeleken met de vooraf gestelde doelen. Dit gebeurt in een overleg tussen de groepsleerkracht en de intern begeleider. Op schoolniveau vindt er tweemaal per jaar een opbrengstenvergadering plaats met het gehele team. Het doel is het vroegtijdig signaleren van eventuele ontwikkelingsachterstanden, door de leeropbrengsten te vergelijken met de gestelde doelen. In het geval van significante afwijkingen volgt een analyse naar de mogelijke oorzaken en wordt er gekeken hoe het didactisch en/of pedagogisch handelen van de leerkracht eventueel aangepast moet worden. Dit kan bijvoorbeeld betekenen, dat een kind in aanmerking komt voor extra begeleiding met eventueel aanvullende leermiddelen of dat op schoolniveau aanpassingen in didactiek of methode geboden moeten worden. De taaltoetsen sluiten aan bij het Referentiekader Nederlandse taal en geven een uitslag op het behaalde referentieniveau. De vaardigheden lezen en taalverzorging worden in de basistoetsen gemeten op <1F,1F en 2F. De leerkracht bepaalt zelf of de leerling daarna getoetst wordt op 3F of op weg naar 1F. Daarnaast kan in groep 7 en 8 ook de woordenschat van de leerlingen meten en in groep 8 ook de schrijfvaardigheid op referentieniveau 1F en 2F. De rekentoetsen sluiten aan bij het Referentiekader rekenen en geven een uitslag op het behaalde referentieniveau. In de rekentoetsen worden de volgende onderdelen getoetst op 1F, 1S en 2F. Vanaf groep 6 worden de resultaten uitgedrukt in bovengenoemde referentieniveaus. We nemen voor technisch lezen en leesexpressie de leestoetsen van IEP af, deze gaat tot een niveau van 6b (eind groep 6). Bij een aantal leerlingen die moeite hebben met lezen volgen we nog de woordentoets DMT van Cito: dit i.v.m. mogelijke dyslexieaanvraag, waarbij men deze toets hanteert als meeting. Wij proberen zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van het individuele kind. Leerlingen krijgen extra zorg en aandacht van de leerkracht als ze moeite met de lesstof hebben (instructieniveau) en eventueel de leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent. Deze leerlingen bieden we tevens toetsen op maat, dat verweven is in het IEP-systeem: we bieden een toets aan die aansluit op hun ontwikkelingsniveau en waarop we verwachten dat ze een voldoende scoren. Leerlingen die juist meer aankunnen, bieden we meer uitdaging met verdiepingsstof en eventueel een kortere uitleg van de stof door de leerkracht. Indien een leerling hierna nog meer uitdaging nodig heeft, volgen we onze Daltonkaart begaafde leerling. Na een screening en gesprek met de Intern Begeleider, kan een leerling deelnemen aan de interne verrijkingsklas. Na de toetsperiode ontvangen de leerlingen een portfolio. Hierin laat de leerling zijn eigen leerprocessen en ontwikkeling zien. Zo ontstaat er een overzicht van wat kinderen al kunnen en waar ze in groeien t.o.v. zichzelf. Er is aandacht voor de vaardigheden in werkhouding, creatieve vakken, sport en spel. Er wordt gewerkt met verschillende beoordelingen. In groep 1-2 gaat het met name om de resultaten van observaties en vaardigheden in spel. De ontwikkeling van uw kind wordt weergegeven door middel van drie bolletjes met de opbouw: ‘in ontwikkeling’ – ‘voldoende’ – ‘goed’. In groep 3 t/m 8 gaat het om de resultaten van het werk op school, waaronder de toetsen. De beoordelingen worden gegeven met de woorden; onvoldoende, matig, voldoende, ruim voldoende, goed en zeer goed.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

30,8% van de leerlingen presteert onder advies – significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit contrast vraagt om kritische reflectie op adviseringspraktijken. Tegelijkertijd scoort 23,1% boven advies, wat aansluit bij de sterke basisvaardigheden (fundamenteel niveau 93,7%). De school zet in op nazorgtrajecten om dit percentage verder te verhogen.

Sociale ontwikkeling

Onze school staat voor de totale ontwikkeling van het kind. Om kinderen goed voor te bereiden op de uitdagingen, die hen later in het voortgezet onderwijs en in de veranderende maatschappij te wachten staan, moeten kinderen zelfvertrouwen hebben om zelf initiatieven te nemen, zelf een plan te maken en dit vervolgens ook zelf te realiseren. Wij leren kinderen dat je samen vaak meer bereikt en dat je anderen nodig hebt om verder te komen. Daarom vinden wij het belangrijk dat kinderen al vroeg leren samenwerken en van elkaar leren. Doordat kinderen uiteindelijk zelf hun ontwikkeling moeten realiseren, hebben ze ook een eigen verantwoordelijkheid. Wij stimuleren daarom de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van kinderen al vanaf jonge leeftijd. Wij vinden dat het hebben van vertrouwen en je veilig voelen, een randvoorwaarde is voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen die vertrouwen hebben durven initiatief te nemen, relaties aan te gaan en zorg te dragen voor anderen. Wij hechten veel waarde aan het bevorderen van een goede sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het leren van cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden is nauw met elkaar verbonden. Een kind dat sociale -en/of emotionele belemmeringen ervaart, is niet in staat om optimaal leerstof op te nemen. Een goede sociaal-emotionele begeleiding geeft kinderen vertrouwen en handreikingen om moeilijke omstandigheden beter het hoofd te bieden. Sociaal-emotioneel onderwijs is daarom een vast onderdeel op het rooster in alle groepen. LEES MINDER

Veilig voelen

Vertrouwen

Verantwoording

Wat is de werkwijze van De Kwinkslag voor sociale ontwikkeling?

Op De Kwinkslag wordt de Kanjermethode gebruikt en monitoren we de ontwikkeling en veiligheidsbeleving van onze leerlingen middels Kindbegrip. Als schoolteam zijn wij ons ervan bewust dat wat wij van onze leerlingen verwachten, ook door onszelf moet worden uitgedragen. Onze kernwaarden zijn passie voor het werk, samenwerking, duidelijke afspraken, openheid voor vernieuwing en een professionele cultuur. We erkennen de gelijkwaardigheid van elk individu, wat iets anders is dan gelijkheid. Volwassenen en kinderen, evenals kinderen onderling, zijn niet gelijk, maar iedereen heeft dezelfde rechten op waardigheid en respect. Een mens (kind) dat zich gelijkwaardig voelt, wil graag een positieve bijdrage leveren aan de gemeenschap. Een kind dat zich veilig voelt en weet dat het gewaardeerd wordt om wie het is en niet om wat het kan, leert met meer plezier en daardoor vaak beter. Dit werpt een ander licht op straffen en belonen. Het is van groot belang om het kind te bemoedigen door leerstof aan te bieden die het aankan. Hierbij hanteren we vaste uitgangspunten: het werk van het kind wordt beoordeeld, maar niet het kind zelf. Deze manier van omgang vereist een democratische houding, waarbij iedereen weet wat er van hen verwacht wordt. Het hoe en waarom van regels en afspraken moeten voor iedereen duidelijk zijn. Dit is verder uitgewerkt in de groepsvergadering. In de Kanjertraining krijgt dit alles concreet vorm.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Kwinkslag om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kwinkslag gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst, Onderbouwd en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kwinkslag?

De Kwinkslag gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.