
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Schooladviezen
De schooladviezen tonen een mix van 15% praktijkonderwijs (iets boven regionaal gemiddelde van 12%) en 30% vmbo-basis. Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-adviezen (5%), wat lager ligt dan zowel landelijk (18%) als regionaal (10%). Dit reflecteert mogelijk de complexe populatiesamenstelling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | gemeente Sittard-Geleen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Van de uitgestroomde leerlingen presteert 18% boven hun advies, tegen 22% landelijk. Het percentage dat onder advies presteert (8%) ligt gelijk aan het nationale gemiddelde. De school zet blijkbaar realistische adviezen af, ondersteund door een uitgebreid overdrachtsprotocol.
Sociale ontwikkeling
Visie op de Sociaal Emotionele ontwikkeling Onze visie op sociaal-emotioneel gebied is gefundeerd op het principe van ‘samenwerken’ en ‘het leren van en met elkaar’. We streven naar het creëren van een omgeving waar respect wordt bevorderd door middel van gedeelde normen en waarden. Veiligheid staat centraal, waardoor elk individu zich gewaardeerd en ondersteund voelt. We werken aan een professionele cultuur waarin zowel leerlingen als leerkrachten zich ontwikkelen. De relatie tussen leerling en leerkracht staat centraal als bron van ondersteuning en inspiratie voor het sociaal-emotioneel welzijn. De veiligheid wordt centraal gesteld met het bieden van vaste structuren. Dit om voorspelbaar en betrouwbaar te zijn voor de leerlingen. Er wordt vanuit school extra aandacht geschonken aan het vormgeven van een pedagogisch klimaat om de sociale opbrengsten te kunnen monitoren, borgen en aan te passen. Dit wordt vormgegeven middels het ABCD model en SCOL. In de toekomst aandacht worden geschonken aan de executieve functies, zie hiervoor het jaarplan/schoolplan. Twee keer per jaar nemen wij voor alle leerlingen de veiligheidsmonitor SCOL af. Binnen de SCOL worden verschillende domeinen van de sociaal emotionele ontwikkeling gemeten op basis van een vragenlijst. Deze vragenlijst wordt ingevuld door de leerkrachten en vanaf groep 6 door de leerling en de docent. Resultaten vanuit SCOL schooljaar 2023-2024 Overzicht: SO 3 Najaar 33,3%. Voorjaar 71,4%. Verschil van+ 38,1% SO 4 Najaar 60,0% Voorjaar 50,0% Verschil van -10% SO 5/6 Najaar 12,5% Voorjaar 57,1% Verschil van+ 44,6% SO 6/7 Najaar 0,0% Voorjaar 60,0% Verschil van+ 60,0% SO 7/8 Najaar 75% Voorjaar 77,8% Verschil van+ 2,8% Conclusie en advies: Gemiddelde groei van 27,1% op de totale score Vanuit de data uit SCOL (voorjaar 2024) is bij 3 van de 5 groepen grote groei zichtbaar (een groeipercentage van 38% tot 60%). Vanuit deze gegevens mag geconcludeerd worden dat het gericht werken aan schooldoelen en groepsdoelen een positief effect hebben op de totale score van de SCOL Alle groepen van de afdeling behalen een totaalscore van 50%. De ingeslagen weg heeft tot positieve groei en resultaat geleid. De ambities op korte termijn is behaald Het advies is om de ingezette weg door te zetten om zo de ambitie (lange termijn) te behalen. De school heeft nieuwe korte ambities opgesteld, namelijk: Nieuw schooldoel onderbouw: het eerste half jaar, thema aardig. Dit is een onderleggern voor de thema’s ‘samen’ en ‘ruzie’. Na dit half jaar evalueren om te kijken of dit behaald is, welke thema hierna wordt opgepakt. Dit thema bied positiviteit in de groep. Na het eerste half jaar kan onderbouw zich samenvoegen met bovenbouw om te werken aan de doelen ‘samen’ en ‘ruzie’. Hierdoor creëert de school een doorlopende leerlijn binnen de afdeling. Bovenbouw zet in de op thema ‘samen’ en ‘ruzie’, met als eerste doel: Luistert bij een ruzie (na een time-out) naar de ander. Bovenbouw gaat inzetten op leren samenwerken in de klas (kleine groepjes). Leerlingen leren vooral met elkaar. Door mogelijkheden voor leerlingen te creëren om samen te spelen, samen te leren, samen te werken en samen te leven wordt er optimaal aandacht geschonken aan de sociale ontwikkeling van leerlingen. De school vormt daarbij de leef- en leergemeenschap waar men veel zaken uit en ten behoeve van de dagelijkse praktijk kan oefenen en leren. Burgerschap Wij willen kinderen met ons onderwijs voorbereiden op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij vervullen.Voor onze schoolpopulatie is het van belang om aandacht te besteden aan aanpassingsgericht burgerschap waarbij de focus ligt op de kernwaarden vrijheid (vrij om te denken en te doen wat je wil zolang je de gelijkwaardigheid en vrijheid van anderen niet beperkt), gelijkwaardigheid (aan elkaar en voor de wet) en solidariteit (respect voor jezelf en de ander). Door ons te richten op aanpassingsgericht burgerschap, zorgen we ervoor dat onze leerlingen klaar zijn voor de volgende stap in hun onderwijs en de maatschappij. Dit wordt op SO Xaverius afdeling de Kleurenboom vormgegeven door in gezamenlijkheid 'waarden en normen' te bepalen en deze te vertalen naar gewenst gedrag. Het gewenste gedrag wordt actief aangeleerd door een positieve bekrachtiging van leerlingen. Op basis van verzamelde data wordt er cyclisch gewerkt. Ongewenst gedrag wordt geminimaliseerd door er minder aandacht aan te besteden. Met elkaar begrenzen we ongewenst gedrag eenduidig. We houden actief en positief toezicht tijdens de vrije momenten zoals de pauzes. Met elkaar trachten wij de sociale veiligheid te vergroten. Met behulp van onze methode Kwink (inclusief Burgerschap) en de methode wereldoriëntatie besteden we vanuit onze democratische grondhouding aandacht aan levensbeschouwing en stromingen in de samenleving. Leerlingen kunnen oefenen in democratische vaardigheden, als opmaat voor het functioneren in de samenleving. Zo krijgen leerlingen de waarden en normen mee die ze kunnen gebruiken om volwassen wereldburger te worden. Die bijdragen aan een rechtvaardige en toekomstbestendige samenleving en weten hoe zij hun talenten daarvoor kunnen benutten. Door de toenemende diversiteit, segregatie en polarisatie in de samenleving wordt deze missie en onze taak in burgerschapsvorming, het aanleren van democratische vaardigheden, steeds belangrijker. Onze belangrijkste pijlers in het onderwijs zijn het taal-, rekenonderwijs en burgerschapsonderwijs. Goed taal- en rekenonderwijs beschouwen wij als de succesfactoren in het bieden van kansen aan leerlingen. Daarnaast helpt ons burgerschapsonderwijs de leerling om zichzelf, de ander en de samenleving in Sittard te ontdekken. We streven naar het bieden van kansen voor alle kinderen, maar we erkennen hierin grenzen, soms is de leerling beter (tijdelijk) thuis of heeft meer zorg vanuit de zorgverlening nodig. De minimale schoolambities van SO Xaverius is dat alle leerlingen het 1F niveau voor rekenen en begrijpend lezen behalen dit in combinatie met de waardering van onze leerlingen over de veiligheidsbeleving. Op onze school zijn met leerkrachten afspraken gemaakt over wat er onder professionalisering burgerschap valt. We hebben de taak burgerschapscoördinator belegd bij een van onze leerkrachten, intern begeleider en locatieleider. Jaarlijks wordt geïnventariseerd welke scholing/trainingen hiervoor nodig zijn. LEES MINDER