
Schoolweging
De schoolweging van De Molenkreek is 30,73 , met een spreiding van 5,89 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort maximaal op het fundamenteel niveau: 100% van de leerlingen behaalt dit basisniveau. Dit ligt ver boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (95.2%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43.5% en het vergelijkingsgemiddelde van 55.4%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op theoretische leerroutes: 40% vmbo-(g)t en 20% havo/vWO-advies. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16.5% vmbo-(g)t en 10.9% havo/vwo wordt geadviseerd. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, tegenover 1% regionaal gemiddeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Molenkreek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De onderwijsbehoeftes van de leerling staan centraal. Op onze school wordt er handelingsgericht gewerkt. Dit is een systematische manier van werken waarbij het onderwijsaanbod afgestemd wordt op de onderwijsbehoeftes en de basisbehoeftes van het kind. Hierbij is de afstemming met de omgeving van groot belang. Ieder half jaar vindt er een bespreking plaats waar alle tussenresultaten worden besproken en geanalyseerd. De resultaten worden op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau besproken. Wanneer deze data geanalyseerd zijn, worden hier doelen en acties aan verbonden voor de komende leerperiode. Bij het analyseren van de tussenresultaten staat vooral de groei van de kinderen in de voorliggende periode centraal. De groei vinden wij een betere indicator voor succesvol onderwijs dan het niveau van de leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
'Geen prestatie zonder relatie' Wij vinden het heel belangrijk om een goede relatie te scheppen tussen leerling en leerkracht en tussen school en ouders. Jaarlijks worden bij de leerlingen (vanaf groep 5) en bij de leerkrachten (vanaf groep 3) vragenlijsten afgenomen over de veiligheidsbeleving en sociaal-emotioneel welbevinden. Deze vragenlijsten vormen een bron voor een individueel gesprek (vanaf groep 5) dat de leerkracht met elke leerling heeft. Bij de sociaal-emotionele vorming van de kinderen is de samenwerking met de ouders ook van groot belang. Daarom houden we aan het begin van het schooljaar (vanaf groep 3) een kennismakingsgesprek tussen leerkracht, ouders en leerling en in november als alternatief voor een rapport een ouder-kindgesprek. LEES MINDER
respect
normen en waarden
samenwerken
Wat is de werkwijze van De Molenkreek voor sociale ontwikkeling?
Jaarlijks wordt in november in kaart gebracht hoe het met de sociale ontwikkeling van de leerlingen staat. Dit gebeurt door zowel de leerlingen als de leerkrachten te bevragen. Vanaf groep 5 worden deze resultaten besproken tussen leerling en leerkracht, en indien nodig met de ouders. De resultaten worden besproken in de teamvergadering, en er worden acties of doelen afgesproken per groep of leerling.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Molenkreek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Molenkreek gebruikt gedragsvragenlijsten voor de groepen 3 t/m 8 om de sociale ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Molenkreek?
De Molenkreek zet de methode Kwink in voor sociaal-emotioneel leren.