Openbare Basisschool De Meent
H. Goeman Borgesiusstraat 52
9626 AX Schildwolde

Schoolweging

Schoolweging
28.69
Spreiding
6.61

De schoolweging van De Meent Schildwolde is 28,69 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,9% geslaagde leerlingen voor het fundamenteel niveau scoort de school ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit en effectieve ondersteuning voor alle leerlingen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 28,69).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school presteert uitstekend op het streefniveau met 70,9% behaalde doelstellingen, ruim boven de signaalwaarde van 48,6% (+22,3%). Deze score overtreft ook het vergelijkingsgroepgemiddelde (60,5%). De combinatie van gedifferentieerd onderwijs en aandacht voor talentontwikkeling lijkt hier vrucht af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen vertonen een tweezijdig profiel: 41,2% vwo-advies (landelijk: 18,6%) versus 29,4% vmbo-(g)t. De aanwezigheid van praktijkgerichte adviezen (11,8% vmbo-(g)t/havo) weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie. Opvallend is de afwezigheid van zuivere havo-adviezen, wat past bij de sterke focus op doorlopende leerlijnen naar het beroeps- of wetenschappelijk onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Meent SchildwoldeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Obs de Meent werken wij met het Dia Lovs. Wij hebben als school gekozen voor Dia door de link in werkwijze die wij zien naar de leer-/ontwikkeldoelen en leerlijnen, hoe er wordt gesproken over de ontwikkeling van kinderen, de koppeling met redzaamheidslezen, het diagnostisch gedeelte van o.a. begrijpend lezen, de positieve ervaring met de Dia Eindtoets, de inhoudelijke terugkoppeling en ondersteuning vanuit het bedrijf, de begeleiding in het eerste jaar als het wordt ingevoerd. Visie Dia: De visie van het Dia leerlingvolgsysteem is dat iedere leerling kan groeien! Elke leerling heeft potentie. Het leerlingvolgsysteem sluit hierop aan door de groei inzichtelijk te maken. Wat is Dia: Het Dia-LVS is gereed vanaf groep 3. Het zijn adaptieve, diagnostische en digitale volgtoetsen, waarbij de rekentoetsen minder talig zijn, de begrijpend leestoetsen zijn diagnostisch, waardoor je zicht krijgt op wat leerlingen nodig hebben om te groeien. Daarnaast zijn de toetsen adaptief en lenen zich voor het formatief toetsen. De diagnostische mogelijkheden hebben als doel om het onderwijs voor het kind goed af te stemmen. · Adaptief: Het Dia-LVS is digitaal, wat als groot voordeel heeft dat de toetsen adaptief zijn. Adaptiviteit zorgt voor kortere toetsen (het niveau kan sneller worden bepaald) en belast kinderen niet onnodig met te moeilijke of makkelijke vragen. · Diagnostisch: Digitaal betekent ook dat er veel mogelijkheden zijn wat betreft de analyse, op leerling- en groepsniveau. Bij begrijpend lezen worden er lezerstypen gegeven, zodat je gericht aan de slag kunt in je lessen (waarbij we ook als los onderdeel, maar wel aansluitend op de toetsen ons Tekstenlab hebben). Voor rekenen en spelling wordt er een analyse op domein- en subdomein gegeven. · Wetenschappelijk onderzoek: Dia is voortgekomen vanuit wetenschappelijk onderzoek. · Diaplus: Er is een follow-up na een toets. Wij kunnen meteen op het juiste referentieniveau (kleursystematiek) aan de slag na de toets (woordenschat en begrijpend lezen), zodat een kind kan groeien. Door middel van de Diaplus Tekstenlab kunnen we heel effectief inzetten om te groeien, waardoor wij letterlijk met de referentieniveaus werken. · Kleurensystematiek: Er wordt gewerkt vanuit ontwikkelingsgebieden d.m.v. kleuren. De kleuren geven de ontwikkelingszone aan van het kind. Deze groeizones werken toe naar naar een referentieniveau. B.v. groen is bij benadering: 1F. Belangrijk is om de kinderen te vergelijken met zichzelf! · Voorleesfunctie: Zowel de Dia-eindtoets als het Dia-LVS heeft de mogelijkheid om een voorleesfunctie in te stellen. (Staat niet automatisch aan). · Redzaamheidslezen: Dia is de enige toetsleverancier die het redzaamheidslezen heeft opgepakt en levert daarin een nieuwe toets voor technisch lezen. Samen met Luc Koning ontwikkelen zij een toets voor het technisch lezen volgens het ‘redzaamheidsconcept’. Redzaamheidslezen is op de Meent al enkele jaren geleden ingevoerd. Nu het in een lovs is opgenomen, krijgen wij een goed totaalbeeld van de kinderen. · NSCCT: Voordeel is de koppeling met NSCCT, ook al zetten wij dit nu nog niet in. De NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) helpt leerlingen, die onder hun niveau presteren, op te sporen. De uitslag is een betrouwbare en valide meting van het leerpotentieel van de leerling. Deze is direct terug te zien in de Dia-groeiwijzer. Zo kunnen we dan in één oogopslag zien of de leerlingen boven-, onderpresteren of dat ze presteren zoals je dat van hen mag verwachten. · Plaatsingswijzer: Er is een koppeling met de Plaatsingswijzer. De Plaatsingswijzer is een hulpmiddel om tot een goed doordacht en onderbouwd advies te komen op basis van de gegevens uit het LVS van Diataal. · Doorlopende toetslijn van PO naar VO: Er is een doorlopende toetslijn van PO naar VO. In het VO gaat het exact zo verder zoals het kind het gewend is op de basisschool. Het overdrachtsformulier is onderdeel van het dagelijks gebruik van de leerkracht. Op het moment dat er in een les aandacht wordt besteed aan een onderdeel uit het werkplan dat een kind nog niet beheerst, bijvoorbeeld een bepaalde categorie, zal hij zijn onderwijs daarop aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld door verlengde instructie te geven, begeleid inoefenen, een diagnostisch gesprek voeren of het gebruik van andere materialen. Op deze wijze zorgen wij ervoor dat het leerlingvolgsysteem wordt geïntegreerd in de dagelijkse praktijk. Naast de landelijk genormeerde toetsen vinden er in de groepen ook observaties plaats, methode gebonden toetsen en formatieve evaluatie (o.a. Snappet). Deze gegevens worden gebruikt in de aanpak van de leerkracht. Daarnaast maakt de intern begeleider in samenwerking met de coördinatoren taal en rekenen een schoolanalyse, die plenair wordt besproken. Ook nu kijken we naar opvallendheden in de groepen, maar ook naar welke trend zichtbaar is. Hierop worden actiepunten geformuleerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21,1% van de alumni zit onder advies, bijna dubbel het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief ambitieuze adviesvoering (hoog aandeel vwo) in combinatie met de complexe populatie. Toch presteert 26,3% boven advies, wat het belang onderstreept van de beschreven 'warme overdracht' naar het VO.