Christelijke Basisschool De Wieken
Westfrankelandsestraat 152
3117 AZ Schiedam

Schoolweging

Schoolweging
32.51
Spreiding
6.68

De schoolweging van De Wieken Schiedam is 32,51 , met een spreiding van 6,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit consistent hoge resultaat benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 49.5% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert de school ruim boven haar signaalwaarde van 41.2%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs voor hoogpresteerders, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen twee extremen: 26.1% vwo-advies (vs. 18.6% regio) én 4.4% praktijkonderwijs (vs. 1.0% regio). Dit weerspiegelt de combinatie van kansengelijkheid en differentiatievermogen in een diverse populatie. De nadruk ligt op theoretische doorstroom: 52.2% havo/vwo-advies.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wieken SchiedamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We hebben hoge verwachtingen van onze leerlingen en streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. met name taal, rekenen, de sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap en de overige vakken. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). We monitoren tijdens de groepsbesprekingen of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. Dan bespreken we of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen, en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. Daarnaast worden de resultaten ook twee keer jaar besproken met het bestuur. We streven als school naar zo hoog mogelijke opbrengsten m.b.t. de 4 hoofdvakken: Taal, rekenen & wiskunde, technisch lezen, begrijpend lezen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor deze vakken werken wij met groepsplannen. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Wij gebruiken IEP als leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling te monitoren. In het kader van de ononderbroken ontwikkeling stellen we jaarlijks een overzicht op van het aantal verlengers, het aantal zittenblijvers en het aantal leerlingen met een OPP (eigen leerlijn).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 91.7% op niveau blijft. Dit perfecte aansluitingspercentage bevestigt de zorgvuldige advisering en nazorg, zoals beschreven in het mentorschapsprogramma.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat een kind elke dag met plezier naar school gaat. Het is voor ons belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school en dat zij vertrouwen hebben in de leerkrachten. Dat bereiken onze leerkrachten door open, eerlijk, duidelijk en consequent te zijn, door te luisteren naar kinderen en belangstelling te tonen. Wij houden ons aan duidelijke school- en klassenregels. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde wereldburgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed om kunnen gaan met de mensen en wereld om hen heen (dichtbij en ver weg). Op onze school werken we met de Kanjertraining. Bij de Kanjertraining gaat het om twee dingen. Ten eerste leren we de kinderen welk gedrag er is en dat je je op verschillende manieren kunt gedragen. Iedere vorm van gedrag lokt een reactie uit. We proberen kinderen hiervan bewust te maken en hen verschillende manieren van reageren aan te bieden. Daarnaast gaat het ook om groepsvorming. In een groep waarin je elkaar kent en het veilig is zal vervelend gedrag (pestgedrag) een stuk minder voorkomen. Het doel van de Kanjertraining is om kinderen te leren op een goede manier voor zichzelf op te komen en aan te geven wat ze wel en niet prettig vinden. In elke groep werken we wekelijks met de Kanjerlessen. Dit kan zijn door voorlezen, in een werkboek laten werken of door oefeningen en opdrachten te doen. De Kanjertraining gaat uit van 5 basisregels: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar We werken samen We hebben plezier We doen mee De Kanjerregels gelden voor iedereen die betrokken is bij de school. We streven naar een cultuur waar o.a. kinderen, leerkrachten, directie en ouders het verlangen hebben en hun best doen om respectvol met elkaar om te gaan. Als het even mis gaat, spreken we elkaar daar op een rustige toon op aan, erop vertrouwend dat de ander het niet slecht heeft bedoeld. De Kanjertraining leert kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. Van ouders en leerkrachten wordt verwacht dat zij - als zich problemen voordoen - oplossingen zoeken waar iedereen wat aan heeft en dat zij niet handelen uit irritatie, angst of onverschilligheid. LEES MINDER

We vertrouwen elkaar

We helpen elkaar &werken samen

We hebben plezier & doen mee

Wat is de aanpak van Christelijke Basisschool De Wieken voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Na de zomervakantie worden activiteiten aangeboden vanuit de 'Kanjertraining' en 'Grip op de groep' om de groepsvorming te bevorderen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt geregistreerd en gevolgd in MijnKleutergroep! (groep 1/2) en IEP/Vensters (groep 3 t/m 8). Vanaf groep 3 wordt twee keer per jaar een sociogram afgenomen. De resultaten worden besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen.

Welke registratievormen gebruikt Christelijke Basisschool De Wieken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Wieken gebruikt Kijk!, de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), sociogrammen, Grip op de groep en Kikker be cool om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Wieken?

Christelijke Basisschool De Wieken gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.