
Schoolweging
De schoolweging van De Dorpsbeuk is 31,65 , met een spreiding van 6,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.76% behaalde het fundamenteel niveau overschrijdt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Ook ten opzichte van vergelijkbare scholen (94.82%) presteert De Dorpsbeuk uitstekend, vooral op taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 60.65% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 41.2% voor het streefniveau. Dit is significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 53.43%, wat wijst op effectieve differentiatie in het rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke theoretische oriëntatie: 21.88% vwo-advies (vs. 18.61% regionaal) en 12.5% vmbo-(g)t/havo-combinaties. Opvallend is het hogere percentage vmbo-k-adviezen (28.12% vs. 9.17% regionaal), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Dorpsbeuk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze leerlingen worden tussentijds getoetst door middel van methode gebonden toetsen en door formatieve toetsen. Dit zijn korte toetsen die afgenomen worden om te controleren of de leerlingen bijvoorbeeld de instructie goed begrepen hebben en kunnen toepassen. Daarnaast worden er twee keer per jaar methode onafhankelijke toetsen afgenomen. Wij gebruiken de toetsen van Leerling in beeld. Na afname analyseren de vakspecialisten de toetsen en worden er zo nodig aanpassingen gedaan in het dagelijks handelen. Dit wordt meegenomen in de planning en weekplanning. De kwaliteitscoördinator maakt een schoolanalyse. Naast deze vorm van toetsen worden de doelen ook gevolgd in het portfolio. Samen met de leerlingen worden er coachgesprekken gevoerd. In deze gesprekken wordt besproken aan welke doelen de leerlingen gaan werken en wat ze er voor nodig hebben om deze doelen te behalen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 6.67% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 33.33% boven advies scoort. Deze positieve doorstroom matcht met het beschreven 'intensieve monitoringssysteem' en de focus op ontwikkelingsgericht leren.
Sociale ontwikkeling
De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt een heel belangrijk deel van ons onderwijs. Wij benaderen de kinderen als individuen en maken bij hun ontwikkeling gebruik van hun nieuwsgierigheid, interesse en (onderwijs)behoefte. Kinderen ontwikkelen het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid o.a. bij het vak burgerschap en de lessen Vreedzame School. Veerkrachtig, verbindend en Verantwoordelijk zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, humor en respect zien. Het schoolklimaat wordt in kaart gebracht door de beschreven competenties en vaardigheden op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, leren/leren te volgen in MijnRapportfolio. Daarnaast wordt er in de groepen 7 en 8 de Monitor Sociale Veiligheid van Vensters afgenomen. LEES MINDER
Veerkrachtig
Verbindend
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Basisschool De Dorpsbeuk voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Dorpsbeuk is een vreedzame school. Dit houdt in dat de school op een positieve en zorgzame manier met elkaar omgaat, democratisch beslissingen neemt, constructief conflicten oplost, verantwoordelijkheid neemt voor elkaar en openstaat voor verschillen tussen mensen. De Dorpsbeuk heeft een kinderraad en werkt met mediatoren, die helpen bij het oplossen en/of voorkomen van conflicten op school. De kinderraad geeft advies aan het team en helpt bij het nemen van beslissingen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Dorpsbeuk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Dorpsbeuk gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.