De Ark in Schagen

Het team van De Ark in Schagen

Current section: team
Vincent van Goghlaan 2
1741 Schagen

Zie hier hoe het team van De Ark is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Ark. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Ark bij jullie?

Ontdek hoe goed De Ark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Ark zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Ark. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (37.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Ark werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Ark gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invallers en Vaste Vervangingsregeling op Basisschool De Ark

Op basisschool De Ark streven we naar een continue leeromgeving voor al onze leerlingen. Ons beleid is erop gericht om ziekmeldingen van leerkrachten effectief op te vangen met een betrouwbare vervangingsregeling. We maken primair gebruik van de eigen, deskundige invalpool van stichting Kopwerk. Dit zorgt voor gekwalificeerde leerkrachten die snel inzetbaar zijn. Mocht het onverhoopt toch voorkomen dat er geen geschikte invaller beschikbaar is, dan wordt de betreffende leerlingengroep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht communiceert de directie proactief met ouders over de te nemen maatregelen. Onverwachte uitval tijdens de lesdag wordt altijd opgevangen met adequate supervisie, zodat leerlingen veilig en begeleid blijven. Het naar huis sturen van leerlingen is een uiterste redmiddel en zal enkel plaatsvinden na voorafgaande communicatie met ouders of verzorgers. De veiligheid en educatieve continuïteit van uw kind staan bij ons altijd voorop.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij zijn een school met ongeveer 115 leerlingen verdeeld over 5 (combinatie)groepen. Voor het schooljaar 2024-2025 werken wij met de volgende groepen:

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spel en beweging
26%
Taal
18%
Arbeid naar keuze
18%
Kunstzinnige en creatieve vorming
10%
Rekenen/wiskunde
8%
Wereldoriëntatie
6%
Bewegingsonderwijs
6%
Levensbeschouwing
4%
Engels
2%
Sociale ontwikkeling
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
20%
Taal
18.5%
Wereldoriëntatie
15%
Lezen
14%
Kunstzinnige en creatieve vorming
10%
Bewegingsonderwijs
8%
Overig
7%
Levensbeschouwing
5%
Engelse taal
2.5%

Extra Ondersteuning op Basisschool De Ark: Onze Specialisten

4

Taal en Rekenen: Expertise bij De Ark

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op basisschool De Ark zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze gespecialiseerde leerkrachten, waaronder een dyslexie- en rekenspecialist, werken nauw samen met de intern begeleider. Zij monitoren continu de lesmethoden en leerresultaten om deze waar nodig bij te sturen. Deze specialisten bieden ook ondersteuning aan collega-leerkrachten en coördineren de individuele begeleiding voor leerlingen die extra hulp nodig hebben.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Rots en Water en PBS

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Rots en Water Trainer
Gehele team getraind in PBS

Toelichting van de school:

Wij bevorderen een positief sociaal-emotioneel klimaat op De Ark. Het gehele team is getraind in Positive Behavior Support (PBS), onze pedagogische visie, en maakt gebruik van de gelukskoffer. Een van onze leerkrachten is tevens gecertificeerd Rots en Water trainer, en verzorgt deze sociale weerbaarheidstrainingen voor alle groepen. Indien er individuele leerlingen extra ondersteuning nodig hebben op dit gebied, coördineert de intern begeleider dit proces.

1

Gedrag en Werkhouding: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor optimale gedragsontwikkeling en een effectieve werkhouding biedt onze intern begeleider deskundig advies aan leerkrachten. Daarnaast coördineert de intern begeleider individuele ondersteuningsplannen wanneer leerlingen extra begeleiding nodig hebben op deze gebieden. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak die aansluit bij de behoeften van elke leerling.

1

Motorische Ontwikkeling: Vroege Detectie en Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van onze leerlingen krijgt de nodige aandacht op De Ark. Alle oudste kleuters worden gescreend door een logopedist om vroegtijdig eventuele ontwikkelingsachterstanden te signaleren. Wanneer externe expertise nodig is voor motorische of lichamelijke ontwikkeling, coördineert onze intern begeleider deze zorg in samenspraak met ouders.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Leerkrachten van De Ark voeren doorgaans geen medische handelingen uit, aangezien zij hiervoor niet geschoold zijn. Bij specifieke individuele hulpvragen rondom medische zorg of persoonlijke verzorging, gaan we in open gesprek met ouders. Samen onderzoeken we de mogelijkheden en de juiste invulling van deze ondersteuning binnen onze schoolomgeving.

0

Gedrag, Taakaanpak en Werkhouding: Deskundig Advies

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De intern begeleider van De Ark adviseert leerkrachten proactief over de aanpak van gedrag, werkhouding en taakgerichtheid. Dit omvat het bieden van praktische handvatten en strategieën ter verbetering van de leeromgeving. Voor leerlingen die individueel meer ondersteuning behoeven, coördineert de intern begeleider de benodigde zorg.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Instructieruimtes
Een speelleerplein voor de kleuters en peuters
Een leerplein voor de midden- en bovenbouw
Een overdekt buitenlokaal
Een keuken om te koken en te bakken met de leerlin

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod op Basisschool De Ark

Gedetailleerde Schoolondersteuning voor Elke Leerling

Bij basisschool De Ark geloven we in een inclusieve aanpak: elk kind is welkom, mits wij de benodigde individuele ondersteuning kunnen bieden. Onze school heeft een gelaagd ondersteuningssysteem dat we stap voor stap kunnen opschalen, waarbij de samenwerking met ouders en externe professionals centraal staat. Dit systeem kent vier duidelijke niveaus van zorg, ontworpen om flexibel in te spelen op de unieke behoeften van elke leerling. **Groepsniveau: Directe Ondersteuning in de Klas** Zodra een leerling extra aandacht nodig heeft, wordt dit door de leerkracht gesignaleerd. Ouders worden direct geïnformeerd en de leerkracht, eventueel in overleg met de intern begeleider (IB), implementeert gerichte ondersteuning binnen de klas. Dit proces omvat analyse van toetsresultaten en observaties, het opstellen van een persoonlijk plan, de uitvoering daarvan en evaluatie. De leerkracht draagt de eindverantwoordelijkheid voor deze directe begeleiding. **Schoolniveau: Het Ondersteuningsteam (OT) van De Ark** Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die meer vragen dan de leerkracht alleen kan bieden, kunnen worden aangemeld bij het schoolbrede Ondersteuningsteam (OT). Dit team, waarin directeur, IB, een orthopedagoog van de Onderwijs Advies Dienst (OAD), de leerkracht en ouders samenwerken, behandelt complexere ondersteuningsvragen. Externe deskundigen kunnen worden uitgenodigd om mee te denken. Voorafgaand aan een OT-bespreking vullen leerkracht en ouders samen een groeidocument in, dat belemmeringen en succesfactoren in kaart brengt. Mogelijke uitkomsten zijn aangepaste lesmethoden, observaties door externe instanties of inschakeling van School Maatschappelijk Werk. De inzet van onze onderwijsassistent, deels gefinancierd door het samenwerkingsverband, is hier ook een onderdeel van. **Scholengroepniveau: Samenwerken voor Optimale Zorg** De Ark werkt samen met andere basisscholen in Schagen binnen de Scholengroep Schagen. Door gezamenlijke expertise en financiële middelen bundelen we onze krachten voor effectieve leerlingondersteuning. Het Scholengroep Overleg Schagen (SGOS), bestaande uit directeuren en intern begeleiders, coördineert dit. Elke scholengroep heeft een eigen Ondersteuningsteam Groep (OTG), bestaande uit een orthopedagoog en drie intern begeleiders. Als het school-OT onvoldoende expertise of middelen heeft, kan het OTG worden ingeschakeld. Het OTG kan een arrangement toekennen om de extra ondersteuning te bekostigen, na een grondige analyse van de hulpvraag. **Samenwerkingsverbandniveau: Toelating tot Speciale Zorg** Onze school is aangesloten bij Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland (Drs. F Bijlweg 8a, Den Helder; 06 52 347 163; secretariaat@swvkopvannoordholland.nl). Indien plaatsing op speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs of een plusvoorziening overwogen wordt, dient, in samenspraak met ouders, een aanvraag te worden ingediend bij de Commissie voor Toelating en Ondersteuning (CTO). De CTO beoordeelt deze aanvragen en verstrekt een toelaatbaarheidsverklaring, essentieel voor plaatsing. Het volledige schoolondersteuningsprofiel is beschikbaar op onze schoolwebsite. **Toekomstig Aanbod: Innovatie in Ondersteuning** De Ark experimenteert met een succesvol 'groeilab' voor leerlingen die extra uitdaging zoeken buiten een reguliere plusklas. We streven ernaar dit aanbod structureel te integreren. Een leerkracht heeft hiervoor de cursus coördinator hoogbegaafdheid afgerond. Daarnaast willen we de beschikbare uren voor extra ondersteuning uitbreiden en investeren in de scholing van onze onderwijsassistenten. Eén assistent volgt de opleiding tot leerkrachtondersteuner, een ander specialiseerde zich in rekenonderwijs. De ondersteuning wordt meer geïntegreerd door deze te verplaatsen naar onze leerpleinen en klassen, zodat leerlingen betrokken blijven bij hun eigen groep. Volgend schooljaar zal een leerkracht starten met de opleiding tot gedragsspecialist, wat ons team verder versterkt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek onze Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool De Ark

Welke ambitieuze doelen omvat het schoolplan van De Ark?

Op Basisschool De Ark streven we continu naar de optimalisatie van ons onderwijsaanbod. Ons schoolteam, onder leiding van de directeur en intern begeleider, maakt effectief gebruik van het kwaliteitsinstrument WMKPO (Werken Met Kwaliteit Primair Onderwijs). Hiermee brengen we de onderwijskwaliteit in kaart en identificeren we verbeterpunten. Via onze kwaliteitskaarten hanteren we een cyclische aanpak voor het meten en verbeteren van de kwaliteit. De geïdentificeerde verbeterpunten worden vertaald naar concrete doelen in ons jaarlijkse schoolplan. Voorbeelden van recente focuspunten waren: Het herijken van onze visie op taalonderwijs en de selectie van een nieuwe, innovatieve taalmethode. Gerichte scholing voor ons team op het gebied van executieve functies om leerlingen optimaal te ondersteunen. Het in kaart brengen van onze huidige activiteiten rondom burgerschapsonderwijs, met als doel een coherente en doorlopende leerlijn te realiseren. Het versterken van de doorgaande lijn tussen peuters en kleuters, en de samenwerking binnen ons kindcentrum. Het borgen van effectieve werkvormen zoals leerpleinen, het driesporenbeleid en dag- en weektaken. Het versterken van ons thematisch onderwijs voor een rijke leerervaring. Gerichte klassenconsultaties ter verbetering van het rekenonderwijs. Voor een gedetailleerd overzicht van onze prestaties en plannen, nodigen we u van harte uit om ons jaarverslag te raadplegen, beschikbaar op onze website. Voor het komende schooljaar staan de volgende strategische doelen centraal: Verdere optimalisatie van de samenwerking binnen het kindcentrum. Integratie van natuuronderwijs met onze schoolmoestuinen. Versterking van de regionale samenwerking. Deelname aan het traject 'Samen Opleiden' met de IPABO. Verdieping van het thematisch werken. Scholing gericht op Gynzy rekenen. Succesvolle implementatie van de nieuwe taalmethode. Versterking van diverse facetten van ons burgerschapsonderwijs. Burgerschapsvorming op De Ark: Onze Visie en Doelen Wij geloven dat burgerschapsvorming integraal en verweven is met ons pedagogisch klimaat en het curriculum, zoals voorgeschreven in de kerndoelen. Het is geen losstaand vak, maar een essentieel onderdeel van onze thema's, levensbeschouwing en sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze aanpak is gebaseerd op onze missie, kernwaarden en visie, met een focus op kennis, vaardigheden, attitude en reflectie. We streven ernaar onze leerlingen op te leiden tot evenwichtige, respectvolle individuen die actief en verantwoordelijk deelnemen aan de samenleving. Onze zeven kerncompetenties voor burgerschap: 1. **Persoonlijke Groei en Respect:** Leerlingen ontwikkelen zich tot evenwichtige personen die respectvol omgaan met zichzelf, anderen en hun omgeving, gebaseerd op duidelijke waarden en normen. 2. **Democratisch Bewustzijn:** We vormen leerlingen tot burgers die de beginselen van democratie begrijpen en hier actief naar handelen. 3. **Actieve Maatschappelijke Participatie:** Leerlingen worden aangemoedigd om digitaal en fysiek deel te nemen aan de samenleving, samen te werken en een positieve bijdrage te leveren. 4. **Interculturele Competentie:** Wij bevorderen kennis van en respect voor diverse opvattingen, overtuigingen en culturen, wat bijdraagt aan een sterk zelfbeeld en een duidelijke identiteit. 5. **Maatschappelijk Bewustzijn en Kritische Zin:** Leerlingen ontwikkelen kennis en een kritische houding ten aanzien van maatschappelijke thema's, leren een eigen standpunt in te nemen en dit effectief te verwoorden. 6. **Culturele Vorming:** We bieden een brede algemene ontwikkeling en rijke culturele bagage die leerlingen hun leven lang meenemen. 7. **Internationale Oriëntatie:** Leerlingen krijgen inzicht in internationale betrekkingen en de positie van Nederland in de wereld.

Hoe implementeert De Ark haar schoolplan en borgt ze de onderwijsdoelen?

Het jaarplan van Basisschool De Ark is een dynamisch document, ontwikkeld in nauwe samenwerking met het gehele team. Deze gezamenlijke totstandkoming zorgt voor breed draagvlak en gedeelde verantwoordelijkheid voor de realisatie van onze ambitieuze doelen. Voor elk vastgesteld verbeterdoel wordt een specifiek verbeterplan opgesteld. Tijdens teamvergaderingen krijgt de uitvoering van deze plannen concrete invulling en wordt de voortgang gemonitord. De schoolleider publiceert elke zes weken, voorafgaand aan elke vakantieperiode, een update over de voortgang van de doelen in het jaarplan. Regelmatige tussentijdse evaluaties waarborgen dat we flexibel kunnen inspelen op ontwikkelingen. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we gezamenlijk met het team het gehele jaarplan. Tegelijkertijd bepalen we, in lijn met het overkoepelende schoolplan, de focuspunten voor het volgende schooljaar. Ouders worden geïnformeerd via het jaarverslag. Bovendien wordt het jaarplan en de bijbehorende voortgang driemaal per jaar besproken met de Medezeggenschapsraad (MR). Om duurzame verbeteringen te borgen, ontwikkelt het team kwaliteitskaarten die geïntegreerd worden in onze kwaliteitscyclus. Elke kwaliteitskaart wordt minimaal eenmaal per vier jaar geëvalueerd, waarbij eventuele nieuwe verbeterpunten worden toegevoegd aan de jaarplannen van de school.

Speciaal Aanbod Jonge Kind Basisschool De Ark Schagen

Toelichting van de school

Basisschool De Ark in Schagen signaleert proactief jonge leerlingen (4-7 jaar) met een risicovolle ontwikkeling. Deze kinderen hebben behoefte aan extra onderwijsondersteuning, waarbij de duur ervan nog niet vaststaat. Rond de jaarwisseling van groep 2 beoordelen we zorgvuldig of een doorstroming naar groep 3 de ontwikkeling van het kind ten goede komt. De kalenderleeftijd is secundair; de individuele ontwikkeling van het kind staat centraal. Met behulp van de Parnassys en "Kindbegrip" leerlijnen volgen we elke leerling nauwgezet. Bij twijfel over de ontwikkeling informeren we de ouders en bespreken we de ondersteunende activiteiten. Tijdens dit gesprek stellen we ook het moment vast voor de definitieve beslissing: een verlengde kleuterperiode of de overstap naar groep 3. Sommige jonge kinderen ontwikkelen zich sneller dan leeftijdsgenoten. Dit wordt vaak al in groep 1 zichtbaar. In overleg met de ouders kan besloten worden de leerling eerder te laten deelnemen aan activiteiten in groep 2. Dit biedt extra ontwikkelingskansen. Een eerdere start in groep 3 is hierbij niet automatisch aan de orde. Ons schoolprotocol 'Kleuterverlenging/Overgang Groep 2 naar Groep 3' beschrijft de procedures en criteria gedetailleerd.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Ark extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Ark biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen. Ons aanbod is gericht op het vroegtijdig signaleren en ondersteunen van kinderen die extra begeleiding nodig hebben. We werken samen met externe partners om een compleet pakket aan zorg en educatie te garanderen. Hierdoor krijgt elk kind de kans om zich optimaal te ontwikkelen. Meer informatie over onze specifieke programma's is beschikbaar via onze schoolgids en tijdens oudergesprekken.

Ja, Basisschool De Ark biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen. Ons aanbod is gericht op het vroegtijdig signaleren en ondersteunen van kinderen die extra begeleiding nodig hebben. We werken samen met externe partners om een compleet pakket aan zorg en educatie te garanderen. Hierdoor krijgt elk kind de kans om zich optimaal te ontwikkelen. Meer informatie over onze specifieke programma's is beschikbaar via onze schoolgids en tijdens oudergesprekken.

Professionele kinderopvang in Schagen
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Gemeente Schagen: Vroege Onderwijs Ondersteuning

Met welke kinderopvangpartners werkt De Ark samen?

Basisschool De Ark werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Een van onze belangrijkste partners is Kinderopvang Kappio, een organisatie die bekend staat om haar hoogwaardige dienstverlening aan jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en consistente ondersteuning. We onderzoeken voortdurend nieuwe samenwerkingsmogelijkheden om het aanbod voor onze jongste leerlingen te optimaliseren.

Basisschool De Ark werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Een van onze belangrijkste partners is Kinderopvang Kappio, een organisatie die bekend staat om haar hoogwaardige dienstverlening aan jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en consistente ondersteuning. We onderzoeken voortdurend nieuwe samenwerkingsmogelijkheden om het aanbod voor onze jongste leerlingen te optimaliseren.

Team | De Ark in Schagen | [2025] Schoolregister