
Schoolweging
De schoolweging van De Ark Schagen is 30,53 , met een spreiding van 6,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,04% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs op De Ark, zelfs in een context waar 7,14% van de leerlingen onder hun schooladvies presteert in het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,48% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit laat zien dat de school – ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,53) – hogere ambities waarmaakt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%, wat suggereert dat De Ark extra inzet nodig heeft op differentiatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28,57% vwo-advies (vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen) en 19,05% havo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (4,76% vs. 1,01% regio), wat past bij de complexe leerlingenpopulatie. De combinatie van vmbo-k (23,81%) en vmbo-(g)t (19,05%) benadrukt de brede ondersteuningsbehoefte.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ark Schagen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen richten we het onderwijsleerproces zo in dat dat ook mogelijk is. In de eerste plaats moeten de leerkrachten de leerlingen goed kennen (wat is het niveau?). Daarna moeten de kinderen gevolgd worden in hun ontwikkeling, daar waar nodig volgt dan extra zorg en begeleiding. Deze zorg kan gericht zijn op leerlingen die moeite hebben met de leerstof, maar ook juist op leerlingen die moeilijke lesstof aankunnen. De leerlingen in de kleutergroep worden gevolgd in hun ontwikkeling aan de hand van observaties tijdens diverse onderwijsactiviteiten. Deze observaties worden vastgelegd in de ontwikkelingslijnen van Parnassys. In de groepen 3 t/m 8 worden naast de methodetoetsen ook twee maal per jaar een methode-onafhankelijke toets afgenomen, wij gebruiken daar de toetsen van IEP voor. In de periode januari en juni worden rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen getoetst. Na elke toetsperiode bespreekt de leerkracht de toetsresultaten met de Intern Begeleider. Samen wordt een plan van aanpak besproken voor de komende periode.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,14% van de leerlingen zit onder advies – ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,81%. De school scoort juist hoog met 71,43% op advies, wat aansluit bij hun systematische monitoring via de NIO-toets en doorstroomgesprekken. De 21,43% boven advies reflecteert mogelijk een voorzichtige advisering, gezien de schoolweging.
Sociale ontwikkeling
De taak van school is om kinderen voor te bereiden op de maatschappij. Wij besteden daarom gericht aandacht aan vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. We leren kinderen om respect te hebben voor zichzelf en voor anderen, ook anderen die een andere mening zijn toegedaan. Door het gebruik van verschillende methodes, die beschreven worden in de volgende paragraaf, leren kinderen zich verantwoordelijk te voelen voor hun eigen gedrag en werken ze op een actieve manier aan het versterken van hun eigen geluk. Dit alles draagt bij aan een veilig, positief schoolklimaat, goede leerprestaties en het ontwikkelen van burgerschap. LEES MINDER
respect
verantwoordelijkheid
geluk
Wat is de werkwijze van De Ark voor sociale ontwikkeling?
De Ark vindt de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in een veilige omgeving erg belangrijk. De school gebruikt Positive Behavior Support (PBS), een schoolbrede aanpak gericht op het bevorderen van positief gedrag, waarin alle medewerkers zijn geschoold. Duidelijke positieve gedragsverwachtingen zijn geformuleerd op school- en klasniveau. Wekelijks staat één gedragsverwachting centraal. Elk schooljaar beginnen ze met twee gouden weken, waarin er vooral gewerkt wordt aan groepsvorming. Na de kerstvakantie herhalen ze dit gedurende een zogenaamde zilveren week. Daarnaast gebruiken ze de methodes Kinderen en ... hun sociale talenten, Kinderen en ... hun morele talenten en de Gelukskoffer om de kinderen actief sociale vaardigheden aan te leren. Alle groepen krijgen gedurende een aantal weken per jaar een Rots en Water training, een weerbaarheidstraining, gegeven door een gecertificeerde groepsleerkracht. De school stuurt op hoge betrokkenheid van leerlingen, welbevinden en een hoge veiligheidsbeleving, wat ze monitoren via vragenlijsten van Kindbegrip en de enquêtetool van Vensters.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Ark gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.