
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Rozenburg is 31,74 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Deze score onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral bij taalvaardigheid. De school scoort hiermee 2,5 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 64,8% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft PCBS de Regenboog ruimschoots de inspectienorm van 43,5%. Dit reflects een sterke focus op hogere leerdoelen, vooral op rekengebied. De score ligt bovendien 9,5 procentpunt boven het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische focus: 20% vwo-advies (landelijk: 18,6%) en 24% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (8% vmbo-b/k). Dit sluit aan bij de relatief hoge schoolweging, waar complexere populaties vaker lagere adviezen krijgen. De combinatie van 44% hogere doorstroom en 0% onderadvisering benadrukt de ambitieuze begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Rozenburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We volgen de kinderen in hun ontwikkeling door goed te observeren en te registreren. Hiervoor gebruiken we onze observaties, en de methode gebonden toetsen. In de groepen gebruiken we de landelijk genormeerde toetsen van het IEP-leerlingvolgsysteemtoetsen. Uiteraard toetsen we niet om het toetsen. De toetsen en observaties worden geanalyseerd volgens een vast format. Vervolgens worden er conclusies uit getrokken die mede de basis vormen van wat er in de komende periode aangeboden wordt. In groep 7 krijgen de kinderen een voorlopig advies. Halverwege groep 8 bespreekt de leerkracht van groep 8, samen met ouders en kind wat het schooladvies gaat worden voor het voortgezet onderwijs. Na de doorstroomtoets wordt het advies naar boven bijgesteld als hier aanleiding voor is. We adviseren zo kansrijk mogelijk.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het schooladvies (0% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 44% stroomt door boven advies – bijna verdubbeld t.o.v. het landelijk gemiddelde. Deze cijfers onderstrepen het doordachte adviesproces en de succesvolle aansluiting op het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan deze ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. LEES MINDER
Veiligheid
Respecteer jezelf en de ander
Samenwerking
Wat is de werkwijze van PCBS de Regenboog voor sociale ontwikkeling?
PCBS de Regenboog is een Lighthouse school en hecht veel waarde aan een veilige leeromgeving. De school is ervan overtuigd dat een positieve houding en sociaal-emotionele vaardigheden essentieel zijn voor de ontwikkeling van kinderen, zowel op school als in hun latere leven. Het team wil leerlingen helpen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden en effectieve communicatie, zodat ze beter kunnen samenwerken, zelfredzaam zijn en succesvol hun vervolgopleiding kunnen doorlopen.