Alle basisscholen in Rozenburg
Rozenburg, een voormalig eiland en nu onderdeel van de gemeente Rotterdam, kenmerkt zich door een compacte gemeenschap, wat ook terug te zien is in het basisonderwijs. In totaal zijn er 4 basisscholen in Rozenburg, die tezamen 1.054 leerlingen huisvesten. Deze scholen bieden een overzichtelijke en vaak persoonlijke leeromgeving, waar de korte lijntjes tussen school, ouders en leerlingen vaak als een voordeel worden ervaren. De omvang van het schoolaanbod in Rozenburg zorgt ervoor dat ouders weliswaar een beperkt aantal keuzes hebben, maar vaak wel scholen vinden die goed aansluiten bij de behoeften van hun kinderen en de lokale gemeenschap.
4
Aantal basisscholen
1054
Leerlingen
92.59%
Fundamenteel niveau
50.60%
Streefniveau
33.21
Schoolweging
Onderwijsconcepten in Rozenburg
Op het gebied van onderwijsconcepten toont Rozenburg een beperkt, maar functioneel aanbod. Alle 4 de basisscholen in Rozenburg vallen onder de categorie 'Overige' in termen van onderwijsconcept. Dit betekent dat er geen specifieke dominante alternatieve onderwijsconcepten zoals Montessori, Dalton of Jenaplan zijn. De scholen opereren waarschijnlijk vanuit een meer traditioneel, regulier onderwijsmodel, wat vaak impliceert dat er een gestructureerde aanpak wordt gehanteerd die gericht is op klassikaal onderwijs en het beheersen van lesstof volgens vastgestelde methoden. Dit kan een bewuste keuze zijn gezien de omvang van de plaats en de lokale behoeften.
Denominaties in Rozenburg
Geen denomaties beschikbaar
Scholen per onderwijsconcept in Rozenburg
Alle reguliere basisscholen in Rozenburg
Wat kunnen we zeggen over de gem. schoolweging van basisscholen in Rozenburg
De basisscholen in Rozenburg kennen gezamenlijk een gemiddelde schoolweging van 33.21. Dit cijfer, dat is berekend over een totaal van 132.86 punten verdeeld over de 4 scholen, ligt iets hoger dan het landelijk gemiddelde. De schoolweging geeft een indicatie van de sociaal-economische achtergrond van de leerlingenpopulatie, waarbij een hogere waarde duidt op een relatief groter aandeel leerlingen uit kwetsbare sociaal-economische milieus. Dit betekent dat scholen in Rozenburg potentieel te maken hebben met een leerlingenpopulatie die meer ondersteuning nodig heeft, wat vaak leidt tot extra inzet en differentiatie door onderwijsprofessionals.
Wat kunnen we zeggen over de resultaten van de basisscholen in Rozenburg
Wat betreft onderwijsresultaten laten de basisscholen in Rozenburg een redelijke prestatie zien. Het fundamentele niveau, dat aangeeft in hoeverre leerlingen de basisvaardigheden beheersen, scoort gemiddeld 92.59%. Dit is berekend over een totaal van 370.36 punten bij de 4 scholen. Het streefniveau, dat de complexere leerdoelen omvat, staat op gemiddeld 50.6%, met een totaal van 202.39 voor de 4 scholen. Hoewel deze cijfers ruimte laten voor verbetering ten opzichte van sommige landelijke gemiddelden, wijzen ze op scholen die gericht werken aan het aanleren van zowel basisvaardigheden als meer diepgaande kennis, met een focus op de individuele ontwikkeling van elk kind binnen de lokale context.
Conclusie over basisscholen in Rozenburg
De basisscholen in Rozenburg vormen een compact en overzichtelijk educatief landschap, gericht op een degelijke basis voor alle leerlingen. Met een sterke vertegenwoordiging van confessioneel onderwijs en een hogere gemiddelde schoolweging, biedt Rozenburg een onderwijsomgeving die de specifieke behoeften van haar gemeenschap weerspiegelt. De resultaten tonen een continue inzet voor de ontwikkeling van fundamentele vaardigheden, al blijft er ruimte voor verbetering op het streefniveau. Ouders in Rozenburg vinden in de 4 scholen een betrokken leeromgeving waar persoonlijke aandacht en lokale verbondenheid centraal staan.