De Rozenhorst
Jan Tooropstraat 1
3181 HE Rozenburg

Schoolweging

Schoolweging
33.41
Spreiding
6.02

De schoolweging van De Rozenhorst is 33,41 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

87,8% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Desondanks scoren vergelijkbare scholen gemiddeld hoger (93,9%), wat ruimte laat voor verbetering in basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

44,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 38,7% ligt maar onder het vergelijkingsgemiddelde (50,2%). Dit reflecteert de ambitie om talenten te ontwikkelen binnen een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een duidelijke focus op beroepsgerichte leerwegen: 58,3% vmbo-advies (vs. 35,7% regio). Toch is 8,3% van de adviezen havo/vwo, vergelijkbaar met landelijke tendensen. Het percentage praktijkonderwijs (1,01%) ligt iets onder het regionale gemiddelde, passend bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe RozenhorstGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We verzamelen vanaf de binnenkomst van leerlingen met behulp van ons leerlingvolgsysteem Parnassys, systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van de leerlingen. Voor de kennisgebieden taal en rekenen/wiskunde gebeurt dit met betrouwbare en valide toetsen die tevens een indicatie geven van de bereikte referentieniveaus. De leraren vergelijken deze informatie met de verwachte ontwikkelingen. Deze vergelijking maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen en deze te clusteren in drie niveaus, te weten; verrijkt, basis en intensief. Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren analyseert de school waar de ontwikkeling stagneert en wat de mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepaalt zij wat er moet gebeuren om deze eventuele achterstanden weg te werken. Buiten het volgen van de leerlingen via het leerlingvolgsysteem en de methodegebonden toetsen, maakt de school gebruik van de nieuwste IEP- toetsen. Deze toetsen bieden een methode onafhankelijk inzicht op het kunnen van de leerlingen. De leerkrachten stellen zelf doelen welke zij nastreven. Na afloop van de toetsperiode worden de toetsen en de behaalde resultaten op school-, groeps-, en individueel niveau geanalyseerd en besproken. Samen met de gegevens uit de IEP- toetsen en de methode toetsen worden de leerlingen ingedeeld in een niveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat de zorgvuldige advisering onderstreept. Slechts 8,3% zit onder advies, aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Deze resultaten sluiten aan bij het intensieve ontwikkelingsvolgsysteem dat de school hanteert.

Sociale ontwikkeling

Belangrijk is hoe je met jezelf en met elkaar omgaat; het gaat om meedoen en meebepalen. Niet alleen over je voegen naar de anderen: de groep, de maatschappij. Sociale competentie is ook invloed uitoefenen op je omgeving. Het gaat daarbij om het evenwicht. De verwachtingen die je aan sociaal competent gedrag mag stellen, zijn voor elke leeftijd anders. Een kleuter lost een ruzie bijvoorbeeld anders op dan een leerling uit de bovenbouw. Iemand is sociaal competent als deze persoon zowel rekening houdt met zijn eigen belangen als met die van een ander. En als hij dit doet volgens de waarden en normen die in zijn samenleving gelden. Hiervoor zijn kennis, vaardigheden en een juiste houding nodig. Kennis heeft te maken met weten en kennen. Vaardigheden hebben te maken met doen en kunnen. Houding heeft te maken met willen en durven. Er zijn natuurlijk ook andere aspecten van invloed op de houding van een kind. Bijvoorbeeld de gevoelens van een kind en het beeld dat hij of zij van zichzelf en de ander heeft. LEES MINDER

Kennis

Vaardigheden

Houding

Wat is de werkwijze van De Rozenhorst voor sociale ontwikkeling?

De Rozenhorst besteedt structureel aandacht aan de sociale competenties van leerlingen. Wekelijks is er aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling met de methode KWINK (sociale vaardigheden/burgerschap) en levensbeschouwing (Hemel en aarde). De ontwikkeling wordt gevolgd met het leerlingvolgsysteem "Hart- en handeninstrumenten IEP". Interne begeleiders analyseren deze gegevens met leerkrachten. Groepsplannen worden opgesteld als een groep onder de norm scoort. KWINK wordt gericht ingezet voor maatwerk. Leerlingen met hiaten in hun ontwikkeling worden besproken met interne begeleiders; ouders en eventueel de schoolmaatschappelijk werker en/of het samenwerkingsverband worden betrokken. Schoolbeleid kan worden aangepast of leraren kunnen worden ondersteund. Jaarlijks wordt de sociale veiligheid gemeten via een vragenlijst van WMK; deze gegevens worden aan de inspectie geleverd en geanalyseerd door de veiligheidscoördinator (Jolande).

Welke registratievorm(en) gebruikt De Rozenhorst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Rozenhorst gebruikt WMKPO (vragenlijst veiligheid leerlingen), Hart- en handeninstrumenten IEP LVS en Mijn kleutergroep (groep 1-2) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Rozenhorst?

De Rozenhorst gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.