De Phoenix
Bramenpad 1
3181 PX Rozenburg

Schoolweging

Schoolweging
34.2
Spreiding
5.69

De schoolweging van De Phoenix Rozenburg is 34,20 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91,1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overschrijdt De Phoenix ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit resultaat is iets lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,9%), maar toont wel een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 37,6% het streefniveau, net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7% voor deze leerlingenpopulatie. Dit ligt iets lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (50,2%). De focus op maatwerk en differentiatie in het onderwijsaanbod blijkt nodig om meer leerlingen naar het hogere streefniveau te tillen, vooral in een context met complexe onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 32,4% vmbo-(g)t en 16,2% havo-advies, wat hoger is dan bij vergelijkbare scholen (16,5% vmbo-(g)t en 16,1% havo). Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0% tegenover 1,0% regionaal), wat past bij het hoge fundamentele niveau. De brede adviesrange van vmbo-b tot havo/vwo reflecteert de diverse onderwijsbehoezen binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Phoenix RozenburgGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf groep 3 worden 2x per jaar de IEP-toetsen afgenomen. De volgende leergebieden worden getoetst: -technisch lezen -begrijpend lezen -rekenen -spelling/ taalverzorging - sociale vaardigheden Vanuit de opbrengsten worden de groepsplannen gemaakt. Ook wordt schoolbreed in het team geëvalueerd en worden trends bepaald, waarna acties kunnen volgen (4D cyclus).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (12,5%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%), terwijl 20,8% boven advies scoort (vs. 25,3% nationaal). Deze cijfers benadrukken het belang van nauwkeurige advisering, vooral in een omgeving met hoge onderwijsambities. De school zet in op intensieve monitoring, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan, om doorstroom naar passende niveaus te garanderen.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Via IEP-leerlingvolgsysteem, het signaleringssysteem voor de sociaal emotionele ontwikkeling kunnen we in de groepen peilen wat extra aandacht behoeft. Zowel op groeps- als individueel niveau. Daarnaast observeert de leerkracht veel en investeert in een goede vertrouwensband met de leerling. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van De Phoenix voor sociale ontwikkeling?

De Phoenix start het schooljaar met de Gouden Weken om een goede groepsvorming te creëren en gebruikt daarnaast de Kwink lessen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De Gouden Weken zijn cruciaal voor het creëren van een fijne sfeer in de groep. Het gehele jaar wordt er geïnvesteerd in het groepsklimaat.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Phoenix om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Phoenix gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP volgsysteem (hoofd, hart en handen) en MijnKleutergroep leerlingvolgsysteem.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Phoenix?

De Phoenix gebruikt de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.