
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
53.3% van de leerlingen krijgt een praktijkonderwijsadvies, significant hoger dan het SBO-gemiddelde (40.6%). VMBO-adviezen zijn verdeeld over vmbo-b (16.7%), -k (20%) en -(g)t (10%), met een opvallende afwezigheid van HAVO/VWO-adviezen. Deze focus op praktische routes sluit aan bij de schoolspecifieke doelstelling om leerlingen 'maatschappelijk redzaam' te maken, zoals verwoord in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Rotterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Sonnevanck wordt gewerkt met een stroomschema om de leerlingen te volgen en om tijdig in te kunnen grijpen als te ontwikkeling niet zo loopt zoals we graag zouden willen. Stroomschema 0. Als de leerkracht observeert en ziet dat een leerling niet mee kan (nog voor de Citotoetsen zijn afgenomen) gaat hij zelf naar de coördinator van het betreffende vak. Stap 0 direct naar stap 5. 1. De leerkracht kijkt de citotoetsen na, analyseert ze en zet de resultaten in Parnassys. Dit gebeurt 2x per jaar. 2. De leerkracht evalueert het groepsplan. 3. De leerkracht bespreekt de evaluatie met de coördinator. Vanuit hier kunnen de volgende stappen komen. Of 4. Het kind ontwikkelt zich naar verwachting: er zijn geen verdere stappen nodig. Het kind ontwikkelt zich boven verwachting. Dit wordt expliciet genoteerd, is dit de volgende periode weer het geval, dan worden de ambities aangepast voor deze leerling. De cirkel is rond. Of 5. Een kind ontwikkelt zich niet volgens de verwachting. De coördinator is de casemanager vanaf dit moment. Coördinator maakt een analyse. Er volgt een oudergesprek met leerkracht en coördinator en worden mogelijke interventies besproken. Mogelijke interventies zijn: Hulpplan, PPO betrokkenheid, wijkteam etc. 6. Coördinator volgt de interventie die is genomen en na +/- 2 maanden volgt er weer een oudergesprek: Hoe gaat het nu? 7. Coördinator volgt de zorgleerlingen. 8. Extreme gevallen doorverwijzen naar: PPO, GGZ etc. Naast de citotoetsen zijn er natuurlijk ook methode gebonden toetsen en observaties van de leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
81.25% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het SBO-gemiddelde (62.93%). Slechts 12.5% zit onder advies, wat lager is dan landelijk (11.81%). Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van de 'Overstaproute'-begeleiding met structurele nazorg tot het derde VO-schooljaar.
Sociale ontwikkeling
Wat is de visie van uw school op sociale opbrengsten? Voor de sociaal-emotionele vorming van onze leerlingen maken we gebruik van de methode 'PAD’. Werken met deze methode staat twee keer per week expliciet op het rooster, maar eigenlijk gebruiken we de pad methode de hele dag door. PAD is een preventieprogramma dat klassikaal wordt ingezet. Kinderen leren vaardigheden op vier verschillende gebieden: Zelfbeeld: Wie ben ik en hoe waardeer ik mijzelf Zelfcontrole: Hoe ga ik om met heftige emoties? Emoties: Hoe voel ik mij en hoe voelt de ander zich? Probleem oplossen Hoe kunnen we op een constructieve wijze een probleem oplossen? Voor elke groep zijn lessen beschikbaar. Er worden per week twee lessen van 30-45 minuten gegeven. Daarnaast is er dagelijks tijd voor de verwerking van het geleerde. De lessen bestaan uit gevarieerde werkvormen. Buiten de pad- methode gebruikt de school ook in alle groepen het time-out systeem. Groene kaart: De knijpers van de kinderen beginnen elke dag op deze kaart. Hier blijven met je knijper betekent dat dat het kind steeds weer kiest voor het juiste gedrag. Dat is dus al een compliment waard! Time Out 1: Bij 3 waarschuwingen zet je de knijper van het kind op Time Out 1. Soms geef je direct een Time Out; bij flinke overschrijding van de regels. Het kind zit zijn leeftijd in minuten apart, zonder werk. Time Out 2: Bij weer 3 waarschuwingen (bv. Ten aanzien van werkhouding) zet je de knijper van het kind op Time Out 2. Soms eerder (zie boven). Het kind zit zijn leeftijd in minuten apart, zonder werk. Time Out 3: Bij 3 waarschuwingen zet je de knijper van het kind op Time Out 3. Soms eerder (zie boven). Het kind zit zijn leeftijd in minuten apart, zonder werk. Je belt de ouders van het kind en geeft een brief mee. Hier is een standaardbrief voor aanwezig. Verwijdering uit de klas: Bij 3 waarschuwingen zet je de knijper op verwijdering uit de klas. Dit kan bij een flinke overtreding ook direct. Het kind gaat een uur de klas uit met werk. Ouders worden gebeld, het kind krijgt een brief mee naar huis en blijft een half uur na. Hier is een standaardbrief voor aanwezig. Het zonnetje van de dag: Elke dag kun je één of meer kinderen in het zonnetje zetten, wanneer zij iets heel goeds doen of het goed kunnen gebruiken. Zij krijgen deze dag wat extra positieve aandacht, staan “in het zonnetje”. Burgerschapsonderwijs Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam. Openbare scholen zijn kleine samenlevingen op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is. In onze openbare school heeft burgerschaps- vorming?een vaste?basis?in?ons?dagelijkse onderwijs.? We besteden?elk?moment van de dag aandacht aan?onze sociale?omgang;? met?elkaar spelen en werken,?elkaar helpen en respect hebben voor anderen?en onze omgeving.? We leren onze kinderen over?de wereld, onze maatschappij en de natuur en hoe een positieve bijdrage hieraan te leveren. Onze leraren zijn hierin een rolmodel.?In onze school besteden we actief aandacht aan democratische vaardigheden en stimuleren we om mee te doen in de maatschappij. Leerlingen kunnen hiermee oefenen op school Zij mogen invloed uitoefenen op beslissingen in de eigen school en leren initiatief en verantwoordelijkheid te nemen, zoals in onze leerlingenraad. In onze school gebruiken we het middel van de dialoog om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan en zich te verdiepen in elkaars achtergronden. In een open en veilig klasklimaat. Zo helpen we verschillen te overbruggen en ontstaat er begrip. Niet naast elkaar, maar met elkaar. Burgerschap komt op?onze school terug in taal- en rekenlessen, ons?Wereldoriëntatie?en lessen in Kunst, Cultuur en sport. Vormingsonderwijs Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool vormingsonderwijs, lessen over geloof en levensovertuiging, worden gegeven. Op verzoek van ouders kunnen (bij voldoende interesse) groepen leerlingen lessen volgen in één specifieke godsdienst of levensovertuiging door vakleerkrachten van GVO en HVO. Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen. Ons bestuur (Stichting BOOR) heeft met GVO/ HVO en VOS/ABB een convenant afgesloten om deze lessen via een Carrousel model aan te bieden met het Onderwijsprogramma Wereldwijzer. Door het samenwerken van de vakleerkrachten kunnen alle leerlingen kennis maken met de 7 grote godsdiensten en levensovertuigingen: Zo verbreden ze samen hun blik op de wereld, leren ze open staan voor andere overtuigingen, met begrip en respect voor elkaar en leren ze hun eigen overtuiging en achtergrond beter kennen. Dit vinden wij beter passend bij de uitgangspunten van Openbaar Onderwijs en de Burgerschapsopdracht van elke school. De ambitie van BOOR is daarom om binnen een aantal jaar alle BOOR scholen hier aan deel te laten nemen. De volgende levensbeschouwingen kunnen worden aangeboden: Humanistisch vormingsonderwijs, Islamitisch vormingsonderwijs, Protestants vormingsonderwijs, Boeddhistisch vormingsonderwijs, Joods vormingsonderwijs, Katholiek vormingsonderwijs en Hindoeïstisch vormingsonderwijs. Op onze school wordt het Vormingsonderwijs op de volgende manier aangeboden: Vormingslessen vanuit een specifieke levensbeschouwing Deze wekelijkse lessen van drie kwartier worden verzorgd door bevoegde vakleerkrachten van diverse levensbeschouwelijke richtingen. Uw kind volgt onder schooltijd, met een groepje leerlingen deze lessen bij de vakleerkracht. Als de ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben kan de school deze lessen aanvragen bij de organisaties die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt. LEES MINDER
Respect, iedereen is gelijk
Verantwoordelijkheid
Veiligheid
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs Sonnevanck voor sociale ontwikkeling?
School voor Speciaal Basisonderwijs Sonnevanck werkt met de Gouden en Zilveren weken. Tijdens de Gouden weken (de eerste vier weken van het schooljaar) stellen de leerlingen samen met de leerkracht positief geformuleerde klassenregels op. In de Zilveren weken (de eerste twee weken na de kerstvakantie) wordt er extra aandacht besteed aan groepsvorming. Er worden energizers en coöperatieve werkvormen gebruikt en de klassenregels worden besproken en herhaald.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Sonnevanck om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs Sonnevanck gebruikt 'Zien' als registratiemethode om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Sonnevanck?
School voor Speciaal Basisonderwijs Sonnevanck gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) voor sociaal-emotioneel leren.