Noen
Paradijsplein 1
3034 SL Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.09
Spreiding
6.62

De schoolweging van Noen is 35,09 , met een spreiding van 6,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 95,5% ruim gehaald (+9,5% boven inspectienorm). Dit toont aan dat vrijwel alle leerlingen de kerndoelen beheersen, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 35,09). De score ligt 2,6% hoger dan bij vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 56,0% behaalt Noen ruimschoots het streefniveau tegen een verwachte signaleringswaarde van 34,3%. Dit is 18,5 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (47,6%), wat wijst op effectief maatwerk voor talentontwikkeling. De focus op rekenen en taal als doorstroompredictoren lijkt hier vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een ambitieus profiel: 22,7% havo/vwo en 20,5% vwo-advies (vs. 10,9% en 18,6% regio). Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0% vs 1,0% regionaal). De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging (6,62).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNoenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.76175.23175.28

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsing en begeleiding De leerkrachten toetsen regelmatig of de kinderen de lessen hebben begrepen. Zo kunnen de leerkrachten al in een vroegtijdig stadium uw kind helpen als dat nodig is. Deze toetsen noemen we methode-toetsen. De kinderen die onvoldoende scoren, krijgen extra begeleiding van de leerkracht (verlengde instructie) en kinderen die uitmuntend scoren krijgen uitdagende opdrachten. Daarnaast gebruiken wij de zogenaamde niet methode-toetsen (Cito-LIB toetsen), welke enkele keren per jaar worden afgenomen. De resultaten van die toetsen worden besproken tijdens het zorg-overleg van de intern begeleider met de leerkracht. Voor kinderen die problemen met leren hebben, wordt, indien nodig, een handelingsplan gemaakt om het kind verder te helpen. Daarvan wordt de ouder op de hoogte gebracht door de groepsleerkracht. Leerlingvolgsysteem (LVS) Het LVS (leerlingvolgsysteem) is opgezet om door de hele schoolperiode een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van uw kind. Daarom houdt de school een dossier bij van iedere leerling. Daartoe houdt elke leerkracht voortdurend bij hoe ver een kind met allerlei vakken gevorderd is. Op diverse momenten in het jaar gebeurt dit in het bijzonder door het afnemen van toetsen. Deze toetsen zijn allemaal ontwikkeld door het CITO. De leerkrachten kunnen drie zaken uit deze toetsen concluderen: Hoever is de groep in zijn geheel gevorderd? Hoever is ieder kind gevorderd? Verloopt de ontwikkeling soepel? Aan het einde van groep 7 wordt er een preadvies gegeven. In groep 8 wordt er een voorlopig schooladvies gegeven. Daarna wordt de landelijk bekende Doorstroomtoets van Cito 'Leerling in Beeld' afgenomen. Voor de bespreking daarvan wordt u uitgenodigd door de leerkracht van uw kind en krijgt de leerling zijn/ haar definitief advies. Rapporten Drie keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport. Bij de uitgifte van de rapporten wordt u op school uitgenodigd voor een 10-minuten gesprek om samen met de leerkracht het rapport te bespreken. Daarna wordt het rapport aan u meegegeven. Mocht een spreektijd van 10 minuten niet voldoende zijn dan kan er uiteraard altijd een vervolgafspraak gemaakt worden. Als uw kind doubleert dan krijgt u minimaal 6 weken van te voren een uitnodiging om op school hierover te komen praten. Passend Primair Onderwijs (PPO) Passend Primair Onderwijs (PPO) Rotterdam is een samenwerkingsverband voor passend onderwijs sinds augustus 2014. Het doel van PPO is door middel van een goede samenwerking met scholen passender primair onderwijs te bieden. Soms komt het voor dat een leerling niet alleen te maken heeft met speciale onderwijsbehoefte maar dat er ook ondersteuning nodig is op het terrein van de zorg. Het is daarom van groot belang dat onderwijs- en zorgondersteuning rondom een school goed georganiseerd is en samen met de ouder(s)/verzorger(s) wordt gezorgd voor een optimale ontwikkelomgeving voor een leerling. Het onderwijsarrangeerteam werkt vanuit deze visie dan ook nauw samen met het gemeentelijke wijkteam en de diagnostische teams die de gemeente gaat opzetten binnen de kaders van het Nieuwe Rotterdams Jeugdstelsel. School zorgteam (SZT) De school beschikt over een School Zorgteam (SZT), dat bestaat uit: de intern begeleider (IB’er) van de school, de schoolcontactpersoon van PPO, de schoolmaatschappelijk werker en contactpersoon wijkteam. Soms moet de school de hulp van een of meer deskundigen inroepen, omdat een kind te kampen heeft met een voor de school te ingewikkeld probleem. Het SZT beschikt over genoeg kennis om deze hulp te bieden en bespreekt alle problemen op het gebied van leren, gezondheid en opvoeding. Het is belangrijk om te weten dat het SZT (slechts) een adviserende en eventueel doorverwijzende rol heeft. Een kind dat een bepaalde therapie nodig blijkt te hebben, krijgt die therapie NIET van een SZT-lid. Het SZT zal wel adviseren, een dossier opstellen en doorverwijzen naar een externe instelling die de therapie zal uitvoeren. Voor aanmelding bij het SZT wordt vooraf altijd (schriftelijke) toestemming van de ouders/verzorgers gevraagd. Schoolmaatschappelijk Werk (SMW) Wij maken in ons school gebruik van de kennis en kunde van een schoolmaatschappelijk werker (SMW). Haar taak is om, als uw kind met problemen zit die de school niet kan oplossen, met u te gaan praten over het bieden van hulp. In eerste instantie zal de SMW contact met u opnemen. De betrokkenheid van ouders/ verzorgers is hiervoor noodzakelijk. U kunt bij het SMW ook terecht voor kortdurende begeleiding, ondersteuning en advisering aan ouders en school, maar ook aan kinderen zelf. Begeleiding kan bijvoorbeeld gaan over: opvoedingsvragen; ontwikkeling van het kind; gedragsproblemen; informatie over hulpverlenende organisaties; andere zaken die van invloed kunnen zijn op het welzijn van uw kind (echtscheiding, rouwverwerking, omgaan met pesten; Ouders die behoefte hebben aan een SMW, mogen ook op eigen initiatief gebruik maken van haar diensten. Tijdens SMW-spreekuren kunnen ouders een beroep doen op de schoolmaatschappelijk werker. Onze SMW is de gehele week aanwezig. Schoolarts U kunt een oproep van de schoolarts verwachten wanneer uw kind in groep 2 en in groep 7 zit. Wij verzoeken u met klem hieraan gehoor te geven, omdat dit in het belang is van uw kind. Bent u niet in staat op de genoemde tijd aanwezig te zijn, bel dan de schoolarts van tevoren op voor het maken van een nieuwe afspraak. Mochten er zich structurele problemen voordoen kan de intern begeleider of de leerkracht contact opnemen met de schoolarts.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Driekwart van de leerlingen (72,2%) presteert op of boven advies. Het percentage dat onder advies presteert (2,8%) ligt significant lager dan landelijk (11,8%). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering volgens het 'doorlopende ontwikkellijn'-principe uit het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op het totale functioneren. Onze school besteed daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps-(leerling) bespreking besproken (leerkracht en IB’er) Visie op Burgerschap Wij zien het als een taak van de school om kinderen op te voeden tot evenwichtige, fatsoenlijke, democratische, participerende, coöperatieve wereldburgers die betrokken zijn met de Nederlandse samenleving. Zij moeten goed met anderen om kunnen gaan, deel kunnen nemen aan de samenleving, positieve bijdrage leveren aan de maatschappij en respect tonen aan andersdenkenden. Wij besteden aandacht aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden en de normen en waarden in de omgang met elkaar. We voeden onze leerlingen op tot fatsoenlijke evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen omgaan met de medemens). Wij voeden onze leerlingen op tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden. We voeden onze leerlingen op tot mensen die “meedoen”, die actief betrokken willen zijn in de samenleving en die gericht zijn op samenwerking. Ze leren organisatorische vaardigheden aan en leren verantwoordelijkheid te nemen voor anderen. We voeden onze leerlingen op tot personen die kennis hebben van en respect voor andere opvattingen en overtuigingen (religies). Leerlingen kunnen in de school oefenen in het leren samenleven met elkaar. We richten ons op de algemene ontwikkeling en we geven onze leerlingen culturele bagage mee voor het leven. Schoolwide Positive Behaviour Support (SWPBS) Om het gewenste gedrag te versterken en ongewenst gedrag te voorkomen werken wij op onze school met SWPBS. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Noen heeft de volgende waardes uitgekozen: Respect Veiligheid Positiviteit Vertrouwen Verantwoordelijkheid. Aan de hand van de waardes heeft Noen gedragsverwachtingen per ruimte en situatie opgesteld. Van deze verwachtingen zijn lessen ontworpen en visualisaties gemaakt. De school werkt met heldere gevisualiseerde gedragsverwachtingen die leerlingen worden aangeleerd. Het gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Leerlingen die zich aan de gedragsverwachtingen houden krijgen een compliment of een groen muntje. Na het behalen van het aantal afgesproken muntjes worden ze door de groepsleerkracht beloond en wordt dit feestelijk gevierd. PBS heeft vijf pijlers en een daarvan is het samenwerken met ouders. Het concretiseren van waarden in gedragsveranderingen, kan niet zonder ouders. Door als ouder en school gezamenlijk dezelfde waarden en gedragsverwachtingen uit te dragen, worden kinderen extra gestimuleerd om hierin mee te gaan. Dit draagt zowel op school als thuis bij aan een veilige, positieve opvoedingsomgeving. Als school willen wij samen met ouders verder bouwen aan een positieve leeromgeving. In het kader van PBS vinden er themabijeenkomsten plaats waar ouders actief aan deel kunnen nemen. LEES MINDER

Respect voor elkaar

Positieve houding & benadering

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Noen voor sociale ontwikkeling?

Noen besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. De school beschikt over een methode en een LVS voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Elke week staat er een hadieth centraal met betrekking tot achlaaq (gedrag). De sociale vaardigheden van de leerlingen zijn op het niveau dat verwacht mag worden. De leraar bevordert de sociale omgang tussen de leerlingen. Indien nodig wordt er een individuele handelingsplan uitgevoerd. De school hanteert structureel het gedragsprotocol.

Welke registratievorm(en) gebruikt Noen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Noen gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Noen?

Noen gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Identiteitsthema's.