Goede Herderschool
Kastanjeplein 6
3053 CD Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
35.54
Spreiding
7.28

De schoolweging van Goede Herderschool Rotterdam is 35,54 , met een spreiding van 7,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,8% behaalde het fundamenteel niveau overtreft de school zowel het landelijk gemiddelde (92,7%) als de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 51,7% (vergeleken met 46,9% bij vergelijkbare scholen). Dit is ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 32,8%, wat duidt op effectieve ondersteuning van talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 23,8% havo en 19,1% vmbo-(g)t als meest voorkomende adviezen. Opvallend is het relatief hoge percentage onbekende adviezen (4,8%), mogelijk door instroom van tijdelijke leerlingen. Vergeleken met regio Rotterdam scoren ze lager op vwo-advies (9,5% vs. 18,6%), maar hoger op gecombineerde vmbo/havo-trajecten.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGoede Herderschool RotterdamGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Goede Herderschool bieden we convergent onderwijs volgens de wijze van Opbrengstgericht passend onderwijs. We gaan uit van het principe school, groep en leerling. Ons doel is om een passend aanbod te bieden aan onze leerlingen, zodat we het maximale uit iedere leerling halen. De Goede Herderschool wil leerlingen begeleiden in hun ontwikkeling op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. De onderwijsplannen vormen de leidraad in de dagelijkse praktijk in de groepen. De blokplannen van Focus PO geven ons richting in het aanbod van onze lessen. We werken volgens de wijze van Opbrengstgericht passend onderwijs. De overheid geeft ons de opdracht om passend onderwijs te bieden aan iedere leerling binnen de school. Om ons onderwijs passend te maken en aan te laten sluiten bij de ontwikkelings- en onderwijsbehoeften van onze leerlingen geven we ons onderwijs vorm aan de hand van de uitgangspunten van Opbrengstgericht passend onderwijs. Schoolbespreking: Directie en IB bereiden samen de schoolbespreking voor. De opbrengsten van de toetsen/ Focus PO worden op school- en vakniveau besproken. Het team bedenkt interventies, passend bij de analyse, voor het komende halfjaar. Deze interventies worden opgenomen in de onderwijsplannen. Bouwbespreking: De opbrengsten uit Focus PO op groepsniveau vormen de leidraad. De leerkrachten analyseren vooraf aan de Bouwbespreking de opbrengsten op groepsniveau en bedenken interventies op groepsniveau voor de komende periode. De leerkracht presenteert de opbrengsten en analyse van zijn groep tijdens de Bouwbespreking. Leerlingbespreking: De leerkrachten analyseren de opbrengsten op leerlingniveau. Deze analyses worden samen met de intern begeleider bekeken en besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

69,6% volgt onderwijs op adviesniveau - iets boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (13,0%) ligt iets hoger dan de regionale norm (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. De school zet sterk in op monitoring, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.

Sociale ontwikkeling

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze school beschikt over een goede doorgaande lijn voor sociaal-emotionele ontwikkeling en maakt gebruik van de methode Kanjertraining. Onze school beschikt over een Leerling Volgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling (KanVAS gr 1,2 en 3- 8 leerkracht- en vanaf gr 5 ook leerlingvragenlijst) De sociaal-emotionele ontwikkeling komt aan bod tijdens de groeps- en leerlingenbesprekingen en tijdens de bouwsessies. We koppelen de sociaal-emotionele ontwikkeling aan actief burgerschap en integratie. We sluiten aan bij de actualiteit en bij wat er speelt in de groep. Binnen elke groep wordt er na enkele weken van “storming” samen regels opgesteld aangaande de manier waarop we met elkaar omgaan. LEES MINDER

We vertrouwen elkaar

We helpen elkaar

We werken samen

Wat is de werkwijze van de Goede Herderschool voor sociale ontwikkeling?

De Goede Herderschool neemt twee keer per jaar, in november en mei, de KanVAS-vragenlijsten af. Dit omvat een docentvragenlijst (groep 1-8), sociogram (groep 4-8), leerlingvragenlijst (groep 5-8) en sociale veiligheidslijst (groep 5-8). Na de afname analyseren de leerkrachten de uitslagen en bespreken deze in een bouwbespreking. Hier wordt besproken wat opvalt, welke conclusies getrokken kunnen worden en welke interventies er ingezet gaan worden, met betrekking tot het gedrag van leerlingen en de sociale veiligheid in en om de school.

Welke registratievormen gebruikt de Goede Herderschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Goede Herderschool gebruikt Kanvas en Focus PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Goede Herderschool?

De Goede Herderschool gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.