De Barkentijn
De Haerestraat 17 - 19
3077 HD Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
36.68
Spreiding
5.41

De schoolweging van De Barkentijn is 36,68 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

87,41% scoort op fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Desondanks blijft dit resultaat achter bij vergelijkbare scholen (92,66%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

30,37% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 32,8%. Dit laat ruimte voor verbetering, zeker gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36,68). De inspectievergelijking (46,92%) onderstreept dit potentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op praktische routes: 5,56% vmbo-k/gt (vs. 5,64% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het hoge percentage 'onbekend' (94,44%), wat een uitdaging vormt voor transparante vergelijking. In de regio zien we bij andere scholen meer diversiteit, met 18,61% vwo-adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe BarkentijnGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen nemen wij methode-gebonden toetsen af die bij de methoden horen. Daarnaast nemen wij niet-methodetoetsen af van de toetsaanbieder DIA. We nemen aan het begin, halverwege het jaar en aan het einde van het schooljaar de toetsen af van de vakken begrijpend lezen, rekenen, taalverzorging en woordenschat. Tevens nemen wij voor technisch lezen de toetsen DMT en AVI af. In groep 7 en 8 nemen wij de IEP-toets af ter aanvulling op de advieswijzer. In groep 8 wordt de doorstroomtoets de IEP-toets afgenomen. De toetsresultaten van de niet-methodetoetsen worden tweemaal per jaar geanalyseerd en geëvalueerd tijdens de grote schoolbespreking. Dit doen we middels de cyclus van data, duiden, doelen en doen. De toetsresultaten van de methodegebonden toetsen worden na elke toets geanalyseerd. Zo weten wij of de leerlingen aan de norm van de toetsen voldoen en welke leerlingen extra instructie of verdieping nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42,86% van de leerlingen presteert onder advies tegenover 11,81% landelijk - een zorgelijk verschil. Dit kan samenhangen met de complexe populatie en mogelijke overadvisering. Slechts 28,57% zit op of boven advies, tegenover 88,19% bij de vergelijking. Intensievere doorstroombegeleiding lijkt nodig.

Sociale ontwikkeling

Omdat we met diversiteit opgroeien in Rotterdam, wil dat nog niet zeggen dat we er vanzelf mee leren omgaan. Het gaat niet vanzelfsprekend. We moeten er moeite voor doen om er bewust mee om te gaan. onze school is een ontmoetingsplek voor kinderen en volwassenen in grote diversiteit. Onze school is er voor iedereen. Wij leren de kinderen wederzijds respect en maatschappelijke normen. Wij zetten hierop in door het SWPBS (School Wide Positive Behavour Support) principe in de school te integreren. We leren de kinderen gewenst (sociaal) gedrag en stimuleren dat positief zodat er voor alle leerlingen een veilige (leer) omgeving ontstaat. Weten en doen: Leerlingen leren betekenisvolle kennis en vaardigheden om steeds een stap verder te komen in hun eigen ontwikkeling; Vaardigheden die wij in de 21e eeuw nodig hebben zoals samenwerken, creatief denken, zelfsturend kunnen zijn. Samen: Een veilige samenleving leren zijn en dit gaat over relaties leggen met elkaar in de klas en betrokken zijn op elkaar en de wereld om ons heen. Het gaat ook over de cultuur, de bestaande tradities, waarin wij leven en hoe we aan de samenleving een bijdrage kunnen leveren. Zijn: De ontwikkeling van de eigen identiteit en uniciteit: wie ben ik, wat kan ik en wie wil ik zijn (in relatie tot de sociale groep waar ik deel van uitmaak, maar waar ik me ook van onderscheid). LEES MINDER

Samenwerken, relaties leggen

Creatief, betrokken

Zelfsturend

Wat is de werkwijze van De Barkentijn voor sociale ontwikkeling?

De Barkentijn werkt aan sociaal-emotionele ontwikkeling via Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS), dat zich richt op vaardigheden van leerlingen en leraren. Gedragsverwachtingen hangen op alle plekken in de school. Leerlingen krijgen periodiek les in goed gedrag volgens een vaste planning. Het team past positieve bekrachtiging toe en hanteert eenduidige consequenties bij ongewenst gedrag. Het schooljaar start met 'de gouden weken' en na de kerstvakantie volgen 'de zilveren weken' met bijbehorende activiteiten. De school gebruikt 'Kinderen en hun sociale talenten', 'Move a Head' (groep 1-4) en 'Fides' (groep 5-7). Kanjertraining is beschikbaar voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Barkentijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Barkentijn gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Barkentijn?

De Barkentijn gebruikt Kanjertrainingen, Kinderen en… hun sociale talenten, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Taakspel, Move-a-head lessen in de groepen 1 t/m 4 en Fides in de groepen 5 t/m 8.