CBS Mozaïek
Jaap Valkhoffplein 5
3023 PV Rotterdam

Schoolweging

Schoolweging
37.14
Spreiding
6.11

De schoolweging van Mozaïek Rotterdam is 37,14 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Maar liefst 96.21% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke inspectienorm van 85% en 3.55% hoger dan vergelijkbare scholen (92.67%). Deze score onderstreept de slagkracht van het taal- en rekenbeleid, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

CBS Mozaïek overtreft het streefniveau met 45.45% van de leerlingen tegen een signaleringswaarde van 31.7%. Dit is 0.75% hoger dan vergelijkbare scholen (44.71%), wat duidt op effectieve differentiatie bij rekenen en taal. De focus op maatwerk blijkt ook uit het vermelden van ‘ontwerpend leren’ in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 35.29% vmbo-(g)t en 29.41% havo/vwo-advies, tegenover respectievelijk 16.45% en 10.93% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regio), wat aansluit bij het pedagogisch accent op ‘doorstroomgericht werken’.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente RotterdamGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden op schoolniveau en groepsniveau en leerlingniveau geanalyseerd. Hierop wordt het onderwijsproces voor de komende periode gebaseerd. Er wordt een indeling gemaakt op de middenmoot waarbij de doelen die gesteld worden hoog en realistisch zijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

64.29% van de leerlingen presteert op adviesniveau, iets boven het landelijk gemiddelde (62.93%). Het percentage onderadvisering (14.29%) ligt weliswaar hoger dan de landelijke 11.81%, maar het aandeel bovenpresteerders (21.43%) benadrukt de kwaliteit van de advisering. Deze cijfers reflecteren de beschreven ‘cruciale scharnierfunctie’ tussen primair en voortgezet onderwijs in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn een Vreedzame School. Dit betekent dat onzeleerlingen zich gehoord en gezien voelen en dat ze een stem krijgen. We lerende leerlingen om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Deleerlingen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en staan open voorverschillen tussen mensen. Gezamenlijk creëren we een veilige omgeving waaroptimaal geleerd kan worden.

betrokken leerlingen

democratie

aandacht voor groepsvorming

Wat is de werkwijze van CBS Mozaïek voor sociale ontwikkeling?

Alle afspraken rondom sociale ontwikkeling worden schoolbreed ingezet en zijn zichtbaar. Iedereen binnen CBS Mozaïek is hiervan op de hoogte en werkt op dezelfde manier. Ouders worden voortdurend geïnformeerd en in de ouderkamer gelden dezelfde afspraken.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS Mozaïek gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Viseon en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS Mozaïek?

CBS Mozaïek maakt gebruik van de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.