
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Overschie is 27,73 , met een spreiding van 7,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94.4% fundamenteel niveau scoort CBS de Regenboog ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Toch blijft de school 2%-punt achter bij het vergelijkingsmateriaal (96.4%). De focus op basisvaardigheden in het schoolondersteuningsprofiel lijkt hier vruchten af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt 55.8% streefniveau tegen een signaleringswaarde van 48.6. Hoewel dit boven de eigen norm ligt, blijft het resultaat 4.7%-punt achter bij vergelijkbare scholen (60.5%). Dit verschil komt mogelijk door de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27.73).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterk theoretische focus: 23.1% vwo-advies (vs. 18.6% regio) en 11.5% havo/vwo. Ondanks een complexe populatie blijft praktijkonderwijs beperkt tot 3.85%. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (40.4% bijv. vmbo-b/k of havo/vwo), wat wijst op zorgvuldige individuele afweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Overschie | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Resultaten Toetsen We onderscheiden op school twee soorten toetsen: toetsen die verbonden zijn aan onze methodieken en tussentijdse toetsen van de IEP. De toetsen geven een beeld van het niveau en de vooruitgang van een leerling. Zo kunnen we ons onderwijs steeds afstemmen op de behaalde resultaten. Zittenblijven De leerstof is voor enkele kinderen soms te hoog gegrepen. Als wij denken dat het goed voor een kind is om de groep nog een keer over te doen, bespreken we dit met de ouders en het kind. De ontwikkeling per vak van de jaren daarvoor speelt een grote rol bij deze beslissing. Eindtoets groep 8 In groep 8 nemen we dit jaar de Digitale IEP eindtoets af. Het voordeel van deze toets is dat hij digitaal wordt afgenomen. We hebben voor deze toets gekozen omdat de toets zich aanpast aan het niveau van de leerling. Daardoor krijgen we het beste beeld van de leerling. Zit uw kind in groep 8, dan krijgt u aan het begin van groep 8 hier uitleg over. Bij de keuze voor het voortgezet onderwijs speelt het advies van de school een belangrijke rol. Dit advies wordt gebaseerd op alle toetsen die de leerling gedurende zijn schoolperiode heeft gemaakt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36.4% van de leerlingen presteert boven advies (landelijk 25.3%), waarvan 9.1% onder advies blijft (vs. 11.8% gemiddeld). Deze cijfers onderstrepen de accuratesse van het adviesproces met zijn 'continu traject vanaf groep 6' en intensieve LVS-monitoring.
Sociale ontwikkeling
We proberen elk kind tot zijn recht te laten komen. Orde en regelmaat zorgen ervoor dat er ruimte en aandacht is voor elk kind. We zijn alert op discrimineren, schelden en pesten, en we besteden veel aandacht aan het voorkomen daarvan. Als het dan toch gebeurt, grijpen we direct in. Het is immers belangrijk dat de kinderen respect kunnen opbrengen voor anderen en/of andersdenkenden. Naast de kernvakken, zoals rekenen, lezen, spelling en creatieve vakken werken we daarom ook met elkaar aan de omgang- en gedragsregels. LEES MINDER
Persoonlijke ontwikkeling
Gevarieerd leren
Zicht op ontwikkeling
Wat is de aanpak van CBS de Regenboog, Overschie voor sociale ontwikkeling?
CBS de Regenboog werkt met SWPBS (School-Wide Positive Behaviour Support), een programma gericht op het bevorderen van sociaal gedrag en het verminderen van gedragsproblemen. Dit gebeurt door een systematische en gelaagde aanpak, met schoolbrede preventieve technieken, registratie van ongewenst gedrag en op maat interventies.
Welke registratievormen gebruikt CBS de Regenboog, Overschie om sociale resultaten te meten?
CBS de Regenboog gebruikt Viseon om sociale resultaten te meten.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS de Regenboog, Overschie?
CBS de Regenboog maakt gebruik van Zippy's vrienden als methode voor sociaal-emotioneel leren.