
Schoolweging
De schoolweging van De Bogerd is 28,30 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,7% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert De Bogerd ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen binnen de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 54,8% behaald, wat ruim boven de signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit onderstreept dat meer dan de helft van de leerlingen het hogere referentieniveau bereikt, ondanks de complexere leerlingenpopulatie die de schoolweging van 28,3 suggereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 26,5% vmbo-(g)t/havo en 17,6% vwo-advies, tegenover respectievelijk 10,3% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het percentage praktijkonderwijs-advies van 2,9%, wat iets hoger ligt dan het regionaal gemiddelde (1,0%). Dit weerspiegelt de diverse uitstroommogelijkheden die de school biedt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Bogerd | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het leerlingvolgsysteem We werken met het leerlingvolgsysteem IEP (Inzicht in Eigen Profiel). IEP is gebaseerd op een leergerichte aanpak in plaats van een prestatiegerichte aanpak. De toetsen van IEP worden gebruikt om inzicht te krijgen in waar het kind nu staat en waar het zich verder kan ontwikkelen. Het is een digitaal volgsysteem waarin we leerlingen volgen op taal en rekenen via referentieniveaus (bovenbouw) en leerlijnen (onderbouw). De leerlingen worden niet met elkaar vergeleken, er wordt gefocust op de persoonlijke ontwikkeling. Het systeem meet ook het omgaan met eigen en andermans emoties en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Op deze manier krijgen we een compleet beeld van de ontwikkeling van uw kind. Hierdoor lukt het ons beter richting te geven aan persoonlijke ontwikkeldoelen. Deze ontwikkeldoelen worden door de leerkracht met de leerling besproken, waardoor de leerling er meer betrokken bij is. Toetsing Voor het leerlingvolgsysteem IEP wordt de ontwikkeling tweemaal per jaar getoetst. Deze toetsen worden in de maanden januari en juni afgenomen. De toetsing bestaat uit de volgende onderdelen. In de leerjaren 3 t/m 6 worden de volgtoets technisch lezen afgenomen. Het technisch leesniveau wordt op twee onderdelen gemeten via een tekst. • Leestechniek: deze tekst meet of een kind ‘technisch’ kan lezen, met daarinde leesmoeilijkheden die terugkomen vanuit diverse manieren om te leren lezen. De leerkracht krijgt hierdoor inzicht in het soort leesmoeilijkheden waar het kind moeite mee heeft. • Leesexpressie: deze tekst meet de leesexpressie, waarin het gaat om het met de juiste intonatie en vloeiend een tekst te lezen. In beide teksten is leestempo geen doel op zich. Drieminutentoets De drieminutentoets is gericht op de technische leesvaardigheid. Bij deze toets ligt de nadruk op de snelheid waarmee leerlingen afzonderlijke woorden kunnen verklanken: er staat een letter en je kunt deze letter benoemen. De toets wordt individueel afgenomen. In de groepen 3 en 4 wordt deze toets bij alle leerlingen afgenomen. Daarna gebeurt het leerlingspecifiek, bijvoorbeeld in het geval van (vermoeden van) dyslexie. Taal In de leerjaren 3 t/m 8 worden de volgtoetsen taalverzorging afgenomen. De volgtoets taalverzorging bestaat uit de onderdelen spelling(regels), leestekens en werkwoordspelling, verspreid over de diverse leerjaren. Rekenen In de leerjaren 3 t/m 8 worden de volgtoetsen rekenen afgenomen. De volgtoets rekenen bestaat uit de onderdelen getallen, meten en meetkunde, verbanden en verhoudingen. Hart- en handenprofiel Het profiel hart en handen bestaat uit drie instrumenten, gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen. Het zijn zelfevaluatie-instrumenten. Dat wil zeggen dat de leerling door de vragenlijsten in te vullen zichzelf een score geeft op bovenstaande drie gebieden. Het profiel biedt de leerkrachten informatie om het gesprek aan te gaan met de leerling over zijn of haar ontwikkeling. KanVas Vanuit het digitale Kanjer Volg- en adviessysteem (KanVas) monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. In november en mei van het schooljaar wordt door leerkrachten een leerkrachtvragenlijst (groep 3 t/m 8) afgenomen. Leerkrachtvragenlijst Deze lijst is een overzicht van gedragingen van leerlingen zoals de leerkracht die ervaart. Met deze vragenlijst wordt in kaart gebracht welke leerlingen opvallend gedrag vertonen. Leerlingvragenlijst De leerlingvragenlijst meet hoe leerlingen hun eigen sociaal functioneren in de klas ervaren. Sociale veiligheidslijst Met het tevredenheidsonderzoek voor leerlingen van het programma Vensters monitoren we eenmaal per schooljaar in januari de sociale veiligheid in de groepen 5 t/m 8.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10,7% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, wat lager is dan het landelijke gemiddelde van 11,8%. Dit duidt op nauwkeurige advisering en effectieve begeleiding in het voortgezet onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De 71,4% die op advies presteert, onderstreept de realistische inschatting door de school.
Sociale ontwikkeling
De sfeer en omgeving waarin kinderen zich ontwikkelen op school; dat is ‘pedagogisch klimaat’. De Bogerd is een Kanjerschool. Dat betekent dat er een veilig pedagogisch klimaat heerst, kinderen voelen zich veilig. Het klimaat op de Bogerd is warm, een plek waar iedereen zich prettig voelt en zich goed kan ontwikkelen. Kinderen kunnen hierdoor vaardigheden leren die ze nodig hebben voor het goed functioneren in de maatschappij. Kinderen leren samenwerken en zijn in interactie met elkaar. Op basis van wederzijds respect leren kinderen omgaan met emoties van zowel zichzelf als van de ander. Sociaal emotionele ontwikkeling is er de hele dag, daarnaast staat Kanjertraining op het lesrooster. LEES MINDER
Veilig: ik ben open en betrouwbaar
Samen: ik ben verbindend
Geluk: groei, ik leer van en met jou
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Bogerd voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Bogerd gebruikt het leerlingvolgsysteem KanVas middels de methode Kanjerschool. Dit geeft inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen en maakt beredeneerde en gezamenlijke interventies mogelijk.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool De Bogerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Bogerd gebruikt Kanvas en Leerlijnen ParnasSys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Bogerd?
Openbare Basisschool De Bogerd gebruikt Kanjer Trainingen voor sociaal-emotioneel leren.