
Schoolweging
De schoolweging van Jan Thies is 26,73 , met een spreiding van 6,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de school sterk inzet op basisvaardigheden voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 24.3% havo en 13.5% vwo-advies (vs. 16.1% en 18.6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is praktijkonderwijs met 0% lager dan het regionale gemiddelde (1.01%), wat past bij de relatief gunstige schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jan Thies | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het resultaat van de midden -en eindtoetsen van de groepen 3 t/m 8 wordt verwerkt in de trendanalyse. We proberen trends te ontdekken en op basis daarvan onze aanpak of lesinhoud aan te passen: Wat gaat goed en wat kan beter en wat betekent dit voor ons onderwijsaanbod.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 11.1% tegenover 11.8% landelijk. Van de leerlingen zit 25% boven hun advies, wat wijst op een zorgvuldige advisering die ruimte laat voor doorstroming. Dit sluit aan bij de genoemde monitoring van leerlingontwikkeling.
Sociale ontwikkeling
We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We gebruiken daarvoor het Kanjervolgadvies systeem - KanVAS - (gebaseerd op de Kanjertraining). Alle leerkrachten van groep 1-8 en alle leerlingen van groep 3-8 vullen twee keer per schooljaar (digitaal) een vragenlijst in. We nemen bij de groepen 3 t/m 8 twee maal per jaar een sociogram af. Met behulp van het sociogram brengen we de onderlinge verhoudingen in de groep in kaart. Bij de leerlingen van groep 5 t/m 8 wordt een digitale enquête veiligheidsbeleving van de Kanjertraining afgenomen. De gegevens worden geanalyseerd en gebruikt om eventueel acties/lessen te plannen op groeps- of leerling niveau. Tevens kan de uitkomst van de vragenlijst reden zijn om met de ouders in gesprek te gaan en/of interne of externe deskundigen in te schakelen. LEES MINDER
positief leren denken
bewustwording en samenwerken
positief gedrag stimuleren
Wat is de werkwijze van Basisschool Jan Thies voor sociale ontwikkeling?
De sociaal-emotionele ontwikkeling is belangrijk voor Basisschool Jan Thies. De school stimuleert een positief zelfbeeld bij de leerlingen en daagt hen uit initiatieven te nemen. Elk kind is uniek en ontwikkelt zich in eigen tempo. De school geeft de leerlingen de aandacht die ze nodig hebben en creëert een veilige omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen. In alle groepen wordt gewerkt met de Kanjertraining. De school is een erkende Kanjerschool. Met de Kanjertraining wordt op een positieve manier geprobeerd het gedrag van kinderen te beïnvloeden en worden leerlingen weerbaarder gemaakt.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool Jan Thies om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Jan Thies gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas, Sociaal Emotionele Vragenlijst en de vragenlijst van Kanvas.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Jan Thies?
Basisschool Jan Thies gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen en Taakspel.