Basisschool De Zjwiek
Pastoor Hanraetsstraat 9
6088 EH Roggel

Schoolweging

Schoolweging
28.02
Spreiding
5.87

De schoolweging van De Zjwiek is 28,02 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,9% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, vooral gezien de relatief hoge schoolweging. De score ligt zelfs iets boven het vergelijkingsgemiddelde (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de inspectienorm van 48,6%. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,02). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60,5%, wat duidt op ruimte voor verbetering in aanpak van excellente leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: enerzijds 34,6% combi-adviezen vmbo-(g)t/havo of havo/vwo (vs. 27,3% regio), anderzijds 3,85% praktijkonderwijs (iets boven regio-gemiddelde). Het percentage vwo-adviezen (15,4%) blijft achter bij provinciale trends (18,6%), mogelijk door de focus op gedifferentieerde doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe ZjwiekGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerkrachten formuleren aan het begin van ieder schooljaar hun doelstellingen van zijn of haar groep. Het zijn positief en ambitieuze didactische en pedagogische doelen. De leerkracht stel zelf zijn plan van aanpak op en bespreekt dit met het directieteam. Halverwege het schooljaar, na de Cito middentoetsen, vindt er een tussenevaluatie plaats. De tussenopbrengsten worden tijdens een teambijeenkomst besproken. Op basis van de resultaten wordt het plan voortgezet of bijgesteld. De ambitieuze doelstellingen blijven tot het eind van het schooljaar ongewijzigd. Basisschool de Zjwiek hecht veel waarde aan de kwaliteit van onderwijs. Interne en externe audits vormen een belangrijk onderdeel van de kwaliteitszorg. Leerkrachten kijken bij elkaar in de groepen, de directie voert regelmatig groepsbezoeken uit. Tot slot nodigen wij ook externe deskundigen uit om ons te voorzien van feedback op de kwaliteit van onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 8,33% tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 25% presteert boven advies, wat past bij het beleid om leerlingen 'op maat uit te dagen'. Dit succes wordt toegeschreven aan doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Sociale integratie en actief burgerschap. Alle scholen voor primair onderwijs hebben de opdracht om “sociale integratie en actief burgerschap" vorm te geven in het onderwijs, want samenleven kun je leren. Wij proberen onze kinderen voor te bereiden op het functioneren in onze samenleving. Actief burgerschap heeft vooral te maken met respect voor anderen en de wijze waarop wij met elkaar omgaan. De school is de plek waar kinderen leren omgaan met verschillen en verantwoordelijkheid leren voelen en nemen. LEES MINDER

Veiligheid

Samenwerken

Communiceren

Wat is de werkwijze van Basisschool De Zjwiek voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Zjwiek besteedt aandacht aan de veiligheid van kinderen door de inzet van de gouden en zilveren weken voor een goede start van het schooljaar, het toepassen van sociale vaardigheden (leerlijn Sociaal gedrag) en actieve samenwerking met het centrum voor jeugd en gezin. De beleving van leerlingen wordt in kaart gebracht met Viseon-lijsten en enquêtes.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Zjwiek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Zjwiek gebruikt Kijk! en Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Zjwiek?

Basisschool De Zjwiek gebruikt Kinderen en… hun sociale talenten en Leefstijl, aangevuld met diverse andere bronnen, voor sociaal-emotioneel leren.