
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 66,7% van de leerlingen krijgt een advies voor praktijkonderwijs (regio: 40,6%), gevolgd door vmbo-b (22,2%) en vso (11,1%). De vergelijking met andere scholen onderstreept dat De Balans vaker kiest voor lagere onderwijsniveaus, passend bij de complexe onderwijsbehoeften van hun leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Balans Roermond | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De medio toetsen van cito worden in januari afgenomen. Aan de hand van de analyses, die door leerkrachten en Interne begeleiders worden gemaakt wordt het OPP van elke leerling aangepast. Doelen worden geëvalueerd adhv observaties, kind gesprekken, methodegebonden toetsen en citotoetsen. Nieuwe doelen voor de periode februari- juli worden opgesteld, deze worden vertaald naar interventies. Het OPP wordt met kind en ouders besproken. Elk kind heeft een persoonlijk ontwikkelingsplan naast het OPP. Dit plan wordt 8 wekelijks met ouder en kind besproken. Hier wordt geëvalueerd en nieuwe doelen vastgesteld voor de volgende 8 weken. Dit geldt voor de vakgebieden, rekenen, taal begrijpend lezen, spelling, technisch lezen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
88,2% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 11,8% scoort onder het advies. Het volledig ontbreken van leerlingen boven advies (0% vs. 25,3% landelijk) reflecteert mogelijk een bewust nauwkeurig en realistisch adviesbeleid, mede gebaseerd op de WISCC-testen.
Sociale ontwikkeling
De Vreedzame School Oefenplaats voor democratisch burgerschap en sociale competentie. Sinds september 2017 werken we op de Synergieschool volgens de aanpak van de Vreedzame School. De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de groep/unit en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen,een stem krijgen en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen. De kinderen leren tijdens de lessen dezelfde taal te spreken en leren op dezelfde manieren conflicten oplossen. Een conflict mag en als je goed met een conflict omgaat, hoeft het immers geen ruzie te worden. In een Vreedzame School voelen de kinderen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap. Zij staan open voor de verschillen tussen mensen. De VreedzameSchool wil kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen wij de groep/unit en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de groep/unit en de school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. Het hart van De Vreedzame School wordt gevormd door een theoretisch onderbouwde en bewezen lessenserie. De Vreedzame School gaat echter verder en werkt door in alle lagen van de school. Daarmee is De Vreedzame School onderdeel van de identiteit van de Synergieschool. LEES MINDER
Ieder kind speciaal
gepersonaliseerd sociaal leren
respect-jezelf-ander- omgeving
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Balans voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de aanpak van de Vreedzame School. Het team volgt hiervoor een tweejarige scholing.
Welke registratievormen gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Balans om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De school gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.