Basisschool De Steenen Brug
Bisschop Lindanussingel 41
6041 LV Roermond

Schoolweging

Schoolweging
26.36
Spreiding
6.18

De schoolweging van De Steenen Brug is 26,36 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,23% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (96,71%). De school overschrijdt hiermee ruimschoots de inspectienorm van 85%, wat duidt op een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71,65% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, met name voor talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies vertoont een sterke focus op theoretische routes: 45,24% van de leerlingen krijgt een havo-, havo/vwo- of vwo-advies (vs. 45,61% regio). Opvallend is het relatief hoge percentage vwo-adviezen (19,05% vs. 18,61% regio). Het lage percentage praktijkonderwijsadviezen (2,38% vs. 5,52% regio) sluit aan bij het cognitieve profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Steenen BrugGemeente AmsterdamNederland
LIB179.18175.16175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In de groepen 1 en 2 worden de vorderingen van de leerlingen bijgehouden door het vastleggen van de observatiegegevens van de leerlingen. Drie keer per jaar wordt de voorgang op een rapportageformulier vastgelegd, waarbij een duidelijk beeld ontstaat van de vorderingen van de ontwikkelingsgebieden. Deze worden met de ouders besproken tijdens het 10-minutengesprek. In groep 1 en 2 worden tevens twee keer per jaar de Cito-toetsen ‘Taal voor kleuters’ en ‘Rekenen voor kleuters’ afgenomen. Daarnaast vindt er in groep 2 leerlingen een screening beginnende geletterdheid plaats. Deze toetsen zijn bedoeld om naast de observatiegegevens een objectief beeld te krijgen van de beheersing van de voorwaarde die voor een goede start van het lees- en rekenproces in groep 3 van belang zijn. Vanaf groep 3 worden tot en met groep 8 methodegebonden en niet-methodegebondentoetsen afgenomen. De volgende vakgebieden worden via citotoetsen getoetst: · Technisch lezen (AVI en DMT) minimaal 2 keer per jaar · Rekenen en wiskunde twee keer per jaar · Spelling twee keer per jaar · Begrijpend lezen (vanaf groep 4) een of twee keer per jaar · Studievaardigheid (vanaf groep 5) een keer per jaar Om een goed beeld te krijgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling vullen we minimaal een keer per jaar het leerlingvolgsysteem van Viseon in. Alle resultaten worden opgeslagen middels het programma CitoLOVS. Na iedere toetsperiode worden de groepsplannen geëvalueerd en bijgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

25% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegenover 25,27% landelijk. Het percentage onderadvisering (20,83%) ligt echter bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de relatief lage schoolweging, waarbij mogelijk minder compensatie plaatsvindt voor thuissituaties.

Sociale ontwikkeling

Visie inzake veiligheid Wij zien onze school als een leefgemeenschap waarin kinderen, leerkrachten en ouders zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin we samen leren wat het betekent om een democratisch burger te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen. We willen dat zowel kinderen, ouders als leerkrachten een bijdrage leveren aan het algemeen belang en dat ze actief verantwoordelijk zijn voor onze leefgemeenschap. Hierdoor ervaren met name onze kinderen dat het uitmaakt dat ze er zijn en dat ze ertoe doen ! Deze ontwikkeling kan alleen maar plaats vinden in een veilige omgeving. De kinderen, ouders en leerkrachten moeten het gevoel hebben dat de school van “ons” is. Willen we invloed hebben op de veiligheid van onze school dan is er naast een reactieve benadering ook een pro actieve benadering noodzakelijk. Veiligheid draait immers niet om incidenten maar is een voortdurende co- creatie van leerkrachten, ouders, leerlingen en de schoolomgeving. Bij veiligheid gaat het om de volgende aspecten: de sociale veiligheid de fysieke veiligheid veiligheid m.b.t. incidenten beleid inzake veiligheid LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Eigenaarschap

Samen

Wat is de werkwijze van Basisschool De Steenen Brug voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Steenen Brug gebruikt 'De Vreedzame School' als preventiekader. Dit programma bevordert sociale competentie en democratisch burgerschap. Het helpt de school een gemeenschap te vormen waarin leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor elkaar, hun omgeving en de samenleving. Er wordt aandacht besteed aan sociale-emotionele competenties, democratische besluitvorming, openstaan voor verschillen, constructieve conflictoplossing, omgangsvaardigheden en gemeenschapszin.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Steenen Brug om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Steenen Brug gebruikt de Veiligheidsmonitor, Sociaal Emotionele Vragenlijst, Digikeuzebord en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten te meten.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Steenen Brug?

Basisschool De Steenen Brug gebruikt 'De Vreedzame School' als methode voor sociaal-emotioneel leren.