
Schoolweging
De schoolweging van De Horizon Rilland is 31,93 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat de school basisvaardigheden succesvol overdraagt, zelfs met een complexere populatie. Het verschil met vergelijkbare scholen (94,8%) is significant.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de hogere schoolweging. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 53,4%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
IKC De Horizon geeft relatief veel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (12,5%) en havo/vwo (18,75%). Het percentage vwo-advies (12,5%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (18,6%), maar praktijkonderwijs-adviezen (0%) blijven achter bij het regionale gemiddelde (1,01%). Dit weerspiegelt mogelijk de bredere differentiatie binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Horizon Rilland | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1 en 2 brengen we de ontwikkeling van kinderen in kaart aan de hand van de observatie en registratie van KIJK! Aan de hand van deze observaties richten we ons beredeneerde aanbod in. In de groepen 3 t/m 8 volgen we de ontwikkeling van kinderen d.m.v. observaties, methodetoetsen en toetsen van IEP toetsen. We analyseren de groei die kinderen laten zien. Daarnaast hebben we 3 keer per jaar een groepsbespreking met de intern begeleider waarbij we ook kijken naar de vorderingen van het individuele kind. Aan de hand van groepsoverzichten waarop de onderwijsbehoeften van alle kinderen vermeld staan m.b.t. sociaal emotionele ontwikkeling, rekenen lezen en spelling, taal, begrijpend lezen worden de leerlingen besproken. We kijken welke kinderen zich volgens verwachting ontwikkelen en welke kinderen iets extra's nodig hebben. We bieden waar nodig extra ondersteuning in de groep of of buiten de klas. We werken met een groepsplan waarin zoveel mogelijk wordt aangesloten op de onderwijsbehoeften van ieder kind. Bovenstaande data gebruiken wij als team ook om beleidslijnen uit te zetten voor veranderingsprocessen ten behoeve van kwaliteitsverbetering van het onderwijs bij ons op school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
31,25% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexere populatie en beperkte instroom. Positief is dat 12,5% boven advies presteert, wat aansluit bij de hoge fundamentele niveauscores.
Sociale ontwikkeling
IKC De Horizon is een veilige ontmoetingsplaats waar kinderen maar ook ouders en medewerkers van de school samen leven en samenwerken. Respectvol omgaan met elkaar en met de wereld waarin wij leven is daarbij cruciaal. Zodra je bij ons het schoolgebouw binnenstapt voel je het overal. Het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt. Wij werken aan sociale en burgerschapscompetenties onder andere onze methode Kwink in te zetten. Alle kinderen voelen zich in hun basisschoolperiode bij ons op school veilig, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen; Wij proberen te allen tijde pestgedrag preventief voor te zijn; Wij benaderen onze leerlingen positief; Wij communiceren helder en duidelijk met ouders omtrent veiligheid; Wij hebben gedragsregels opgesteld en afspraken zijn vastgelegd. Regels en afspraken worden regelmatig herhaald en indien nodig bijgesteld. LEES MINDER
veilig
positief
persoonlijk
Wat is de werkwijze van IKC De Horizon voor sociale ontwikkeling?
IKC De Horizon creëert een veilige omgeving met heldere verwachtingen over respectvol omgaan met elkaar. Er is een duidelijke structuur van regels, en de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt systematisch gevolgd met meetinstrumenten, observaties en gesprekken met kinderen en ouders. Sociogrammen worden drie keer per jaar afgenomen in de groepen 3 t/m 8. De school gebruikt de methode Kwink om aan de sociaal-emotionele ontwikkeling te werken.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Horizon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Horizon gebruikt de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten te meten: Kijk!, IEP talentenkaart (Hoofd, hart en handen), Vensters (vragenlijst tevredenheid leerlingen en sociale veiligheid).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Horizon?
IKC De Horizon gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.